Merchandising w sklepie internetowym – co warto wiedzieć?

#sprzedaż online #techniki sprzedażowe #sklepy internetowe #merchandising

Udostępnij:

Wiesz dlaczego w marketach, co jakiś czas, zmienia się umiejscowienie niektórych towarów? Dlaczego chleb i inne produkty pierwszej potrzeby są na końcu? Otóż to gra psychologiczna mająca na celu nakłonić klienta do większych zakupów. Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale Ty jako właściciel e-sklepu powinieneś. Niektóre z tych technik możesz wprowadzić do swojej strategii, aby zwiększyć konwersję.

Merchandising to wywieranie wpływu na zachowanie klienta za pomocą odpowiedniej prezentacji asortymentu w sklepie. Jest skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży, poprzez czerpanie inspiracji z psychologii zachowań konsumentów. W przypadku sklepu internetowego polega to na takiej prezentacji produktów, aby finalnie jak najwięcej z nich wpadło do koszyka zakupowego.

Płeć ma znaczenie

JKobiety robią zakupy inaczej, niż mężczyźni. Kobiety nie zawsze trzymają się wyznaczonego planu zakupowego, często kupują więcej, niż potrzebują. Lubią porównywać produkty i zapoznać się ze szczegółami. Mężczyźni są bardziej zadaniowi. Kupują to, co mieli zaplanowane i rzadko kiedy poświęcaj czas na przeglądanie produktów spoza listy. W efekcie kobiety spędzają w sklepie internetowym więcej czasu, niż mężczyźni. Są również bardziej podatne na rekomendowane przez sklep produkty. To oznacza, że prezentacja produktów w Twoim e-sklepie powinna być dostosowana do płci, do której kierujesz ofertę.

W przypadku kobiet sprawdzi się estetycznie przygotowany sklep, w którym produkty będą prezentowane w sposób szczegółowy. Duże znaczenie mają zdjęcia i informacje o produkcie – np. skład czy pochodzenia. Warto również pokusić się o większą listę rekomendowanych produktów.

W przypadku mężczyzn warto postawić na jasny i czytelny przekaz, który poprowadzi ich krok po kroku do wrzucenia produktu do koszyka. Nie ma sensu odrywać go od realizacji zadania, jakim jest wrzucenie produktu do koszyka i finalizacja transakcji.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co zrobić, żeby sklep internetowy zarabiał więcej – pobierz opracowany przez nas darmowy poradnik dla właścicieli e-commerce.

Praktyczne wskazówki

Warto postępować według opracowanego przez specjalistów od marketingu schematu AIDA:

  • A – Attention (uwaga) – klient zwraca uwagę na ofertę,
  • I – Interest (zainteresowanie) – klient zaczyna interesować się ofertą,
  • D – Desire (pożądanie) – klient zaczyna pożądać towaru,
  • A – Action (działanie) – klient dokonuje zakupu towaru.

  • Zastanawiasz się, jak w praktyce zastosować tę strategię w Twoim e-biznesie? Oto kilka wskazówek:

  • zadbaj o estetykę strony głównej – ma to podobne znaczenie, jak w przypadku witryny sklepu stacjonarnego;
  • zaskocz oryginalnym wyglądem witryny – po to, by zapadła w pamięć;
  • uprość nawigację i spraw, by była intuicyjna;
  • usuń przypadkowe treści, które odciągają uwagę klienta;
  • interfejs sklepu powinien ułatwiać powrót do poprzednio oglądanych pozycji (przycisk „wstecz” widoczny w przeglądarce nie wystarczy);
  • przygotuj system automatycznego dopasowania rekomendacji produktów, szczególnie, gdy oferta skierowana jest do kobiet, np. „Inni kupili również…”, „To może Cię zainteresować…” itp. (więcej na ten temat przeczytasz w artykule Czym jest cross-selling, up-selling i down-selling?);
  • dodaj do produktów opcję „pełny opis” – dla mężczyzn często wystarczą podstawowe informacje, ale kobiety będą chciały dowiedzieć się jak najwięcej o kupowanym produkcie;
  • umieść pozytywne opinie użytkowników o Twoim sklepie na stronie głównej i pod każdym produktem;
  • staraj się nakłonić klienta do zapoznania się z zawartością innych zakładek – ułatwiaj poruszanie się między nimi;
  • nie pokazuj produktów, których aktualnie nie ma w ofercie – to ostatnia, ale bardzo ważna rada.

  • Zapewnij swoim klientom bezpieczne płatności online

    Aktywuj bramkę płatniczą Blue Media i zwiększ konwersję w swoim sklepie internetowym.

    Włącz płatności online i patrz jak Twój biznes rośnie.

    Jeżeli zależy Ci, aby klienci kupowali więcej, niż zaplanowali, to koniecznie wprowadź do swojego sklepu powyższe zasady merchandisingu w e-commerce. Atrakcyjna wizualnie strona i estetycznie zaprezentowany asortyment mogą przynieść wiele korzyści, przede wszystkim wzrost konwersji i umocnienie wizerunku wartościowej marki.

    Ecommerce

    Prawie co czwarta osoba nie kupuje w internecie. Dowiedz się dlaczego i sprawdź, czy można zmienić ich zdanie.

    06.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Pandemia wywołała boom na zakupy internetowe. Właściciele sklepów online mieli szansę zanotować spektakularne wyniki sprzedażowe. Jak jest teraz?

    05.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Zakupy internetowe w Wielkiej Brytanii są bardziej popularne niż w jakimkolwiek innym kraju Europy, a sprzedaż online stanowi 1/4 sprzedaży detalicznej.

    02.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ