Minimalizm, drugi obieg – czy trendy społeczne można przenieść do e-commerce?

#ecommerce #recommerce #resale

Udostępnij:

Konsumenci stają się bardziej świadomi potrzeby ochrony środowiska, a firmy coraz powszechniej działają w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju i zamkniętego obiegu. Czy rzeczy używane mają potencjał stać się jednym z głównych nurtów rynku e-commerce?

Zagadnienia takie jak minimalizm, drugi obieg czy eliminacja nie są nikomu obce. Powoli wchodząc do mainstreamu mogą zmienić rzeczywistość. Szacuje się, że w branży mody kategoria re-commerce (re-sale) podwoi swoją wartość do 2025 roku, a do 2029 roku będzie warta dwukrotnie więcej tzw. fast fashion.

Czy naprawdę jest Ci to potrzebne?

Rośnie grupa konsumentów, którzy chcą minimalizować swój negatywny wpływ na środowisko. Walczą z zaśmiecaniem i niepotrzebną konsumpcją. Bliski jest im trend minimalizmu, który polega na ograniczaniu zakupu nowych produktów – a nawet pozbywaniu się nadmiaru zbędnych rzeczy. Każdy zakup powinien odbywać się w sposób świadomy i przemyślany. Najprościej i najlepiej przez odsprzedaż, czyli tzw. drugi obieg.

Takie podejście nie tylko chroni planetę, ale także nasze portfele. Towary z drugiego obiegu zwykle mają atrakcyjną, niższą cenę. Aplikacje i serwisy oferujące odsprzedaż dają klientom możliwość zakupu przedmiotów z logiem luksusowej marki, na które normalnie nie mogliby sobie pozwolić. Re-commerce pozwala na wyszukanie i zakup rzeczy unikatowych i autentycznych, dobrej jakości, markowych i... tanich.

Rozwiązania online wspierające gospodarkę cyrkularną

Sprzedaż używanych przedmiotów w internecie nie jest nowym pomysłem. Na odsprzedaży urosła najbardziej znana dziś platforma e-handlu w Polsce, czyli Allegro, która powstała ponad 20 lat temu. W ostatnich latach obserwuje się jednak dynamiczny rozwój internetowych forów do wymiany przedmiotów. Dzisiaj kupowanie i sprzedawanie używanych rzeczy przez internet jest łatwiejsze, wygodniejsze i po prostu przyjemniejsze w porównaniu z tym jak to było jeszcze kilka lat temu.

Do intensywnego wprowadzania przedmiotów z “drugiej ręki” do obiegu w e-commerce przyczyniła się w znacznym stopniu pandemia COVID-19, kiedy wiele osób zmuszonych do pozostania w domach zaczęło przeglądać szafy i półki. Przykładem jest firma do sprzedaży używanej odzieży i akcesoriów Vinted, która mocno urosła właśnie w ostatnich dwóch latach.

Co istotne, kupowanie używanej odzieży staje się obecnie modne. Badania, przeprowadzone na zlecenie firmy Wtórpol, wykazały, że 28 proc. Polek i Polaków deklaruje kupowanie używanej odzieży online częściej niż miało to miejsce przed pandemią. Z badania SW Research przeprowadzonego dla Accenture wynika z kolei, że prawie połowa Polek i Polaków korzystała i/lub korzysta z aplikacji i stron internetowych do zakupu-sprzedaży przedmiotów używanych.

Czym jest circular shopping?

Popyt na second-hand stale rośnie. Rośnie też zapotrzebowanie na rozwiązania e-commerce wspierające circular shopping. Niektóre firmy zaczynają traktować re-sale jako ważny obszar rozwoju swoich działalności.

Aby z sukcesem wejść w re-commerce sklepy mogą korzystać z różnych modeli sprzedaży:

  • tworzenie specjalnych zakładek do sprzedaży i kupna przedmiotów z drugiej ręki w popularnych mediach społecznościowych, m.in. Facebook Marketplace, Instagram Shopping;
  • tworzenie oddzielnych zakładek na stronach sklepów sprzedających ubrania i akcesoria, gdzie można odsprzedać używane przedmioty firmie w formie buy-back i w zamian otrzymać zniżki i rabaty lub środki na następne zakupy; działa tak m.in. Zalando Pre-Owned;
  • utworzenie sklepu online działającego na zasadzie zwykłego e-sklepu, jednak z asortymentem wyłącznie rzeczy i przedmiotów używanych, m.in. ubraniadooddania.pl;
  • aplikacje to dziś najbardziej znana forma pozyskiwania przedmiotów z drugiej ręki; aplikacja różni się od sklepu tym, że pomiędzy sprzedającym a kupującym nie pośredniczy bezpośrednio żaden podmiot trzeci; przykładem są m. in. znane portale Allegro, Olx, Vinted;
  • umieszczanie zakładek z filmikami instruktażowymi, jak samemu naprawiać nabyte przedmioty, gdy się zepsują, z pomysłami na upcycling, second-life, odświeżanie, przerabianie – żeby następnie je odsprzedać, robi to m.in. Patagonia.


  • Second Hand is the First Choice

    Trend minimalizmu i drugiego obiegu zajmuje coraz więcej miejsca w sercach i umysłach świadomych konsumentów, którzy w myśl zasady zero-waste dbają o środowisko. Kupują mniej, nie marnują, reperują, odsprzedają i odkupują mniejszą liczbę za lepszą jakość. Re-commerce wchodzi do głównego nurtu rynku e-commerce, a firmy deklarują chęć testowania rozwiązań i inwestowania w pomysły w myśl zasad minimalizmu i gospodarki zamkniętego obiegu. W najbliższych latach trendy te będą rosły w siłę z nadzieją dla tych, którzy są gotowi na zmianę (na lepsze).

    Ecommerce

    Wysoka inflacja, rosnące raty kredytów i rachunki za energię zmuszają wiele osób do przesuwania wydatków na późniejszy, bardziej dogodny termin.

    29.09.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Zadaniem inbound marketingu jest dostarczanie odbiorcom wartości i stopniowe przekształcanie ich w klientów. Sprawdź, jak stosować to podejście w e-commerce.

    27.09.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Ostatnie dwa lata przyniosły wiele zmian w świecie e-handlu. Marki z kolei zrobiły zwrot w kierunku sprzedaży bezpośredniej, m.in. po to, by obniżyć koszty.

    26.09.2022 CZYTAJ WIĘCEJ