Monitoring internetu – czym jest i kiedy warto z niego korzystać?

#sprzedaż online #sklepy internetowe #Google #monitoring internetu #Brand24 #Sentione

Udostępnij:

Interesuje Cię co tak naprawdę myślą klienci o Twojej marce i ofercie? W internecie możesz znaleźć odpowiedź na te pytania, trzeba tylko wiedzieć, gdzie i jak szukać. Poznaj narzędzia, które ułatwią Ci to zadanie.

Internet można porównać do kopalni, w której trudno znaleźć cokolwiek, jeśli nie ma się odpowiednich narzędzi. Podobnie jest z informacjami na temat Twojej firmy. Myślisz, że wiesz, co sądzą Twoi klienci? Wychodzisz z założenia, że skoro nie masz zwrotów, czy reklamacji w sklepie, to wszystko wzorowo działa? Otóż niekoniecznie. Prawdopodobnie mocno się zdziwisz, kiedy te informacje zweryfikujesz. Może się okazać, że Twoi klienci opisują na forum, o tym że produkt nie spełnił ich oczekiwań, lub że mają złe wrażenie pozakupowe. Jeśli dotrzesz do tych informacji, zyskasz wiedzę, która pozwoli Ci usprawnić sklep i naprawić, to co szwankuje.

Czym jest monitoring internetu?

Monitoring internetu to najprościej ujmując, technologia pozwalająca dowiedzieć się, co w internecie mówi się na dany temat. Ciebie najbardziej interesuje, co mówi się o Twojej ofercie i marce, dlatego na tym się skupimy. Jeśli na przykład sprzedajesz pralki, to możesz dowiedzieć się wszystkich informacji, jakie pojawiają się w internecie na temat pralek. Jeśli natomiast wpiszesz pralka + nazwa Twojej firmy, dowiesz się wszystkiego, co myślą inni na temat sprzedawanych przez Ciebie pralek.

Opinie i recenzje pojawiają się najczęściej w mediach społecznościowych, dlatego trzeba koniecznie śledzić wpisy właśnie w tych kanałach. Jednak bez odpowiednich narzędzi trudno znaleźć miejsca, w których pojawiają się informacje o marce i jej produktach.

Narzędzia do monitorowania internetu przydadzą Ci się, jeśli chcesz wiedzieć:

  • gdzie pojawiają się opinie nt. Twojej oferty i marki,
  • czy Twoje produkty są rekomendowane,
  • czy sprzedawane produkty mają dobre recenzje,
  • jak klienci szukają produktów z Twojej oferty.

  • Gdy zapoznasz się z informacjami, które pojawiają się w mediach społecznościowych, na blogach i forach – zyskasz wartościową wiedzę. Możesz monitorować informacje o marce własnej oraz o konkurencji. Pomocne mogą się okazać następujące narzędzia.

    Google

    Nie ma nic prostszego, jak wpisać frazę, np. 'nazwa Twojego sklepu + opinie', aby sprawdzić, co wyszuka dla Ciebie przeglądarka. Może się okazać, że pokażą się wątki na forach dyskusyjnych, z których wiele można się dowiedzieć. To pierwszy krok, który warto podjąć.

    Bardziej zaawansowane narzędzia Google to Google Trends i Google Alert. Z nich dowiesz się, jak ludzie wyszukują interesujące słowa kluczowe. To pomoże Ci dobrze opisać produkty w sklepie. Jeśli na przykład szukają: 'buty zimowe na koturnie', to warto taką frazę zamieścić w opisie produktu (oczywiście o ile masz taki w ofercie).

    W Google Alert możesz znaleźć również informacje na temat najnowszych wyszukiwań oraz relacje i wzmianki o Twojej marce. Wszystko, co musisz zrobić, to wpisać słowa kluczowe, które w kolejnym kroku, pozwolą Ci się zapoznać z interesującymi wynikami. Dostęp do tych narzędzi jest bardzo prosty i bezpłatny, warto więc od nich zacząć.

    Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co zrobić, żeby sklep internetowy zarabiał więcej – pobierz opracowany przez nas darmowy poradnik dla właścicieli e-commerce.

    Brand24

    Jedno z najpopularniejszych rozwiązań do monitoringu internetu. Firma ma bardzo dobre opinie i angażuje się w rozpowszechnianie wiedzy na temat monitoringu internetu. Z wyników widocznych w panelu dowiesz się, kto, gdzie i kiedy rozmawiał na Twój temat. Mając tę wiedzę, możesz odwiedzić te miejsca i wziąć udział w dyskusji.

    monitoring-internetu-brand24
    Źródło: brand24.pl

    Brand24 oferuje możliwość monitoringu internetu w wielu językach, a wyniki są uporządkowane według zasięgu wzmianek. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy klienci często wypowiadają się na temat Twoich usług i wzmianek jest bardzo dużo. Wątki są tak uszeregowane, żebyś wiedział, które są najbardziej istotne. Sporą zaletą rozwiązania jest przejrzysty i łatwy w nawigacji interfejs.

    Plan podstawowy kosztuje 174 zł netto i najlepiej sprawdza się w monitoringu niewielkiej marki lub ogólnego tematu. Kolejne pakiety o większym zakresie funkcjonalnym kosztują odpowiednio: 359 zł, 959 zł i 2399 zł miesięcznie. Warto jednak wcześniej skorzystać z darmowego 14-dniowego okresu testowego, żeby poznać możliwości platformy i ocenić, jakich funkcji potrzebujesz.

    Zapewnij swoim klientom bezpieczne płatności online

    Aktywuj bramkę płatniczą Blue Media i zwiększ konwersję w swoim sklepie internetowym.

    Włącz płatności online i patrz jak Twój biznes rośnie.

    Sentione

    Narzędzie, które działa na podobnej zasadzie, co Brand24. Pozwala być na bieżąco z najnowszymi trendami, przeprowadzić audyt marki w internecie, poznać potrzeby klientów, sprawdzić opinie o konkurencji, itp. Dzięki nielimitowanym słowom kluczowym można monitorować swoją markę, konkurencję, branżę, intencje zakupowe oraz wiele innych kwestii. Narzędzie jest doceniane przede wszystkim za precyzyjne wyszukiwanie wątków na forach i blogach.

    Wielu specjalistów uważa, że to najszybsze i najdokładniejsze narzędzie. Miesięczny koszt usługi to 1200 zł netto. Podobnie jak w Brand24, Sentione oferuje darmowy okres próbny.

    monitoring-internetu-sentione
    Źródło: sentione.com

    Dzięki monitoringowi internetu można dotrzeć do wszystkich opinii na swój temat. Dzięki temu, dowiesz się , jak naprawdę postrzegana jest Twoja firma. Warto to zrobić, bo opinie innych mają ogromne znaczenie podczas podejmowania decyzji zakupowych. Wiedza, którą zdobędziesz powinna znaleźć swoje miejsce w strategii marketingowej, która pomoże dotrzeć z produktem lub usługą do osób najbardziej zainteresowanych.


    Jeżeli zależy Ci, aby klienci kupowali więcej, niż zaplanowali, to koniecznie wprowadź do swojego sklepu powyższe zasady merchandisingu w e-commerce. Atrakcyjna wizualnie strona i estetycznie zaprezentowany asortyment mogą przynieść wiele korzyści, przede wszystkim wzrost konwersji i umocnienie wizerunku wartościowej marki.

    Ecommerce

    Prawie co czwarta osoba nie kupuje w internecie. Dowiedz się dlaczego i sprawdź, czy można zmienić ich zdanie.

    06.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Pandemia wywołała boom na zakupy internetowe. Właściciele sklepów online mieli szansę zanotować spektakularne wyniki sprzedażowe. Jak jest teraz?

    05.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Zakupy internetowe w Wielkiej Brytanii są bardziej popularne niż w jakimkolwiek innym kraju Europy, a sprzedaż online stanowi 1/4 sprzedaży detalicznej.

    02.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ