Nadchodzi Google Analytics 4. Co warto o nim wiedzieć?

Udostępnij:

Google Analytics jest bezpłatnym narzędziem analitycznym, które umożliwia monitorowanie oraz ocenę zachowań użytkowników stron internetowych. Jakiś czas temu Google ogłosiło, że już 1 lipca 2023 jego miejsce zajmie nowa wersja narzędzia – Google Analytics 4.

Co jest przyczyną zmiany? Użytkownicy internetu. A dokładniej mówiąc, sposób, w jaki eksplorują interesujące ich serwisy internetowe. Jeszcze kilka lat temu przechodzili cały proces zakupowy korzystając wyłącznie z komputera stacjonarnego lub laptopa. Dziś w proces ten jest często zaangażowanych kilka urządzeń – łącznie z tabletami i smartfonami. To moment, w których uwidaczniały się ograniczenia dotychczasowego Google Analytics – narzędzie nie potrafiło połączyć aktywności tego samego użytkownika na kilku urządzeniach.

Google Analytics 4 ma być odpowiedzią na tę i kilka innych potrzeb. Usługa ma korzystać ze sztucznej inteligencji, żeby skutecznie odtwarzać ścieżkę zakupową użytkownika, który nie tylko zmienia urządzenia, lecz również korzysta z aplikacji mobilnych.

Dlaczego to dobra zmiana?

Konkurencja na rynku e-commerce jest bardzo duża, a pozyskanie nowego klienta staje się coraz bardziej wymagające. Troska o jak najlepsze doświadczenie zakupowe jest jednym ze sposobów na pokonanie konkurencji. Nowe narzędzie analityczne od Google pozwoli Ci lepiej zrozumieć proces decyzyjny klienta oraz skuteczniej określić impulsy zakupowe. Mając tę wiedzę, będziesz w stanie udoskonalić swój serwis i dopasować go do potrzeb współczesnych klientów.

Najważniejsze różnice

Google Analytics 4 będzie się różnić od swojego poprzednika w wielu aspektach. Pierwszym z nich jest sposób zbierania, przechowywania, filtrowania i raportowania danych pochodzących ze stron www i aplikacji mobilnych. Specjaliści wskazują, że schemat gromadzenia danych przypomina ten z Google Analytics for Firebase – jeżeli więc znasz to narzędzie, z pewnością będzie Ci łatwiej się poruszać po GA4.

Miejsce sesji (znanych z Google Analytics) zajmą tzw. zdarzenia (events) posiadające określone parametry. W założeniu mierzenie danych ma być dzięki temu prostsze. Dzięki zestawowi metryk (Enhanced Measurement) możesz śledzić zdarzenia marketingowe zachodzące w różnych kanałach – wszystko z poziomu jednego panelu. Mierzone mogą być takie zdarzenia jak otwarcie aplikacji, czy zakup w aplikacji, lub inne zdefiniowane przez Ciebie. GA4 automatycznie zbiera takie zdarzenia jak: kliknięcie reklamy, kliknięcie linku prowadzącego poza domenę, pobranie pliku, rozpoczęcie sesji, wczytanie strony, scroll oraz rozpoczęcie odtwarzania filmu.

Dzięki Google Analytics 4 analityka aplikacji mobilnych stanie się znacznie prostsza i bardziej dostępna, a jej wyniki będą mogły być przeniesiona na strategię marketingowo-sprzedażową.

Podsumowanie

W skrócie: Google Analytics 4 to usługa pozwalająca na mierzenie i analizę danych pochodzących ze stron internetowych oraz aplikacji mobilnych w jednym, wspólnym panelu. Dzięki tej zmianie:

  • analityka zachowań użytkowników staje się prostsza;
  • łatwiej jest zoptymalizować ścieżki zakupowe;
  • wyniki monitoringu są znacznie dokładniejsze i bardziej przejrzyste;
  • łatwiej jest przeanalizować liczbę wyświetleń ekranu dla aplikacji mobilnych oraz odsłon dla stron internetowych (do tej pory dane te były zunifikowane);
  • można zidentyfikować kanały marketingowe przynoszące najwyższą konwersję;
  • można określić liczbę użytkowników, którzy rozpoczęli proces w aplikacji mobilnej, a dokończyli go na stronie www (lub na odwrót);
  • pojawia się dostęp do większej liczby danych oraz wartościowszych raportów.


  • Jeżeli korzystasz z Google Analytics, możesz równocześnie korzystać z Google Analytics 4 i stopniowo uczyć się nowego narzędzia oraz zbierać dodatkowe dane. Możesz już teraz wdrożyć i skonfigurować sobie GA4. Żeby to zrobić, musisz wprowadzić nowy identyfikator pomiaru na swojej stronie – możesz to zrobić za pomocą Google Tag Managera.

    Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o samej usłudze oraz o tym, jak zacząć z niej korzystać – odsyłamy do oficjalnych materiałów od Google, znajdziesz tam wszystkie potrzebne informacje.

    Ecommerce

    Liderem wśród platform e-commerce jest WooCommerce, a tuż za nim plasują się PrestaShop i Shoper.

    20.05.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Marketing w social mediach jest niezastąpioną formą promowania marki, ponieważ umożliwia bezpośredni kontakt z milionami użytkowników.

    19.05.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Media społecznościowe wprowadzają nowe funkcje i formaty, dając tym samym większe pole do popisu w tworzeniu kreatywnych postów.

    17.05.2022 CZYTAJ WIĘCEJ