Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce

#Shoper #WooCommerce #Magento #PrestaShop #platformy e-commerce

20.05.2022
Udostępnij:

Większość polskich sklepów online (55,6 proc.) korzysta z rozwiązań typu open source. Niewiele mniej (44,4 proc.) decyduje się na rozwiązanie typu SaaS – wynika z raportu Senuto “E-commerce w Polsce. Sklepy internetowe z najlepszym SEO 2021". Liderem wśród platform e-commerce jest WooCommerce, a tuż za nim plasują się PrestaShop i Shoper.

Świat zakupów przeniósł się do internetu, gdzie jednym kliknięciem możemy kupić praktycznie wszystko. Od przedmiotów codziennego użytku po specjalistyczny sprzęt sprowadzany z drugiego zakątka świata. Coraz więcej firm wystartowało z własną ofertą na platformach online, co tylko spotęgowało dynamiczny rozwój tego kanału dystrybucji.

Rodzaje platform e-commerce

Na polskim rynku istnieje kilka typów platform e-commerce. Różnią się między sobą nie tylko wyglądem, dostępnymi funkcjami, ale również działaniem. Platformy typu open source uruchamiają sklep online po zainstalowaniu i skonfigurowaniu oprogramowania na serwerze (własnym lub wynajętym). Z kolei rozwiązania typu SaaS są oparte na usłudze abonamentowej i nie wymagają zakupu własnej infrastruktury. Dobór odpowiedniej platformy zależy od wymagań i potrzeb danego biznesu.

Według danych z raportu przeprowadzonego przez Senuto “E-commerce w Polsce. Sklepy internetowe z najlepszym SEO 2021", w Polsce TOP 20 najpopularniejszych platform e-commerce opartych jest na rozwiązaniu open source (31 013 sklepów) i SaaS (24 768 sklepów). Na podium najpopularniejszych platform e-commerce znajduje się WooCommerce (13 753 sklepów), PrestaShop (13 309 sklepów) i Shoper (10 249 sklepów).

najpopularniejsze-platformy-ecommerce-polska-2022

Raport Senuto “E-commerce w Polsce. Sklepy internetowe z najlepszym SEO 2021"

Platformy typu open source

Rozwiązania open source są bardzo popularne w e-commerce. Zazwyczaj są bezpłatne, choć chcąc rozbudować sklep i tak trzeba wygospodarować dodatkowy budżet. Sam dostęp do oprogramowania nie wymaga opłat, a otwarty kod źródłowy pozwala tworzyć potrzebne funkcje – tzw. wtyczki i moduły. Dzięki temu sklep internetowy jest zgodny z obowiązującymi trendami, np. w zakresie dostępnych opcji płatności czy wysyłki. Jednak by mieć pewność, że sklep będzie działał bezproblemowo warto zlecić te prace profesjonalistom IT – co zazwyczaj oznacza konieczność poniesienia dodatkowych kosztów.

Jeśli zdecydujesz się na rozwiązanie typu open source, będziesz musiał uwzględnić także konieczność poniesienia opłaty za hosting, a także np. wsparcia technicznego wybranego eksperta IT (agencji lub freelancera).

Najpopularniejsze platformy open source

  • PrestaShop jest darmowym rozwiązaniem do stworzenia sklepu internetowego. Podstawowa wersja zawiera rozwiązania, które umożliwiają zarządzanie zamówieniami i płatnościami, wystawianie faktur, obsługę kodów kreskowych oraz zapis do newslettera. Standardową wersję oprogramowania można rozbudować o dodatkowe funkcjonalności, które uatrakcyjniają platformę sprzedażową, pozytywnie wpłyną na jej pozycjonowanie w wyszukiwarce, a właścicielowi ułatwią codzienne zarządzanie biznesem. Wiele z dostępnych na rynku wtyczek do PrestaShop ma swoje bezpłatne odpowiedniki. Niemniej by mieć pewność, że platforma będzie działać bez zarzutu – dobrze jest zadbać o profesjonalne wsparcie techniczne, co wymaga dodatkowego budżetu. Sam system jest raczej intuicyjny w obsłudze i nie powinien nastręczać wiele trudności.
  • Sprawdź, jak wdrożyć Płatności Online PrestaShop od Blue Media w Twoim sklepie internetowym.

  • WooCommerce to dedykowana dla Wordpressu wtyczka, która pozwoli Ci uruchomić własny sklep internetowy na tej platformie. Posiada wbudowane funkcje, takie jak dodawanie produktów do sklepu, ich opisów oraz zdjęcia. Samodzielnie ustawisz również wygląd sklepu – wystarczy, że wybierzesz jeden z (płatnych lub bezpłatnych) motywów dostępnych na platformie. Dedykowane rozszerzenia funkcjonalne pozwolą Ci zintegrować platformę sprzedażową z innymi programami, a także ułatwią jej organiczny rozwój i odpowiednią optymalizację w wyszukiwarce.
  • Sprawdź, jak wdrożyć Płatności Online WooCommerce od Blue Media w Twoim sklepie internetowym na WordPressie.

  • Magento jest platformą e-commerce, która występuje w wersji bezpłatnej i płatnej. Jest jednym z najbardziej rozbudowanych rozwiązań, które jest stale rozwijane przez twórców. Platforma udostępnia wiele funkcji dedykowanych zarówno dla małych, jak i bardzo rozbudowanych i wymagających e-biznesów.
  • Sprawdź, jak wdrożyć Płatności Online Magento od Blue Media w Twoim sklepie internetowym.

    Platformy Software as a Service (SaaS)

    Sklepy w oparciu o platformę SaaS działają w modelu abonamentowym. Wysokość miesięcznej opłaty zależy od wybranego dostawcy. Platformy tego typu są funkcjonalne i intuicyjne. W bardzo krótkim czasie pozwalają wystartować z własnym sklepem internetowym. Warto jednak pamiętać, że w przypadku SaaS-ów możliwość samodzielnej modyfikacji kodu źródłowego oprogramowania jest ograniczona.

    Najpopularniejsze platformy Software as a Service

  • Shoper oferuje platformę do prowadzenia sprzedaży w internecie, która jest nowoczesna, a przy tym łatwa w obsłudze. Pozwala wygodnie zarządzać całym procesem sprzedażowym. System jest intuicyjny, dzięki czemu możesz nim zarządzać samodzielnie. Jednocześnie dostawca zapewnia bezpłatny support techniczny, a także dostęp do dodatkowych rozwiązań – aplikacji ułatwiających rozwój sprzedaży online.
  • Sprawdź, jak wdrożyć Płatności Online Shoper od Blue Media w Twoim sklepie internetowym.

  • IdoSell Shop to funkcjonalny system, który oferuje dwie opcje abonamentowe. Cloud, czyli ofertę dla mniejszych sklepów oraz Dedicated Cloud, z serwerem dedykowanym dla większych sklepów. Platforma posiada profesjonalne narzędzia, które dokonują automatycznej synchronizacji zamówień pomiędzy sklepem internetowym i stacjonarnym, a także umożliwia liczne integracje z bankami, systemami płatności, kurierami, porównywarkami cen czy katalogami firmowymi.

  • Shopgold jest rozbudowanym oprogramowaniem dostępnym za pośrednictwem przeglądarki internetowej, który wyróżnia się dużą liczbą szablonów stworzonych pod aplikacje mobilne. W systemie znajdziesz również wiele funkcji, które ułatwią optymalizację sklepu pod kątem SEO. Zarządzanie produktami na Shopgold jest łatwe i intuicyjne, a wbudowana możliwość integracji z innymi platformami ułatwia prowadzenie sklepu z poziomu panelu administracyjnego.

  • Podsumowanie

    Dobór odpowiedniej platformy e-commerce zależy wyłącznie od twoich wymagań i możliwości finansowych. Jeśli potrzebujesz niestandardowych rozwiązań, dysponujesz dużym budżetem i planujesz stale rozbudowywać swoją działalność sprzedażową, wtedy dobrym pomysłem będzie sklep oparty na oprogramowaniu open source. Platformy SaaS lepiej sprawdzają się przy małych i średnich sklepach, które nie wymagają personalizacji i nietypowych rozwiązań.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    5 najważniejszych wniosków z European E-Commerce Report 2023

    Poznaj najważniejsze wnioski z raportu, które pomogą Ci zrozumieć trendy i dostosować strategie, żeby sukcesywnie zwiększać sukces Twojego sklepu online.

    28.03.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Płatności odroczone – sposób na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków w sklepie online

    Odkryj, jak płatności odroczone mogą zwiększyć konwersję w Twoim sklepie online, zmniejszając liczbę porzuconych koszyków. Poznaj pozostałe korzyści.

    26.03.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak zwiększyć sprzedaż w małym sklepie internetowym?

    Sprawdź, jak poprawić strony produktowe, ulepszyć UX, usprawnić proces zakupowy i wykorzystać opinii klientów, żeby zbudować silną markę i się wyróżnić.

    25.03.2024 Czytaj więcej