Nie korzystasz z formatów wideo w swoich kanałach społecznościowych? To błąd!

#marketing #social media #video marketing

Udostępnij:

Media społecznościowe wprowadzają nowe funkcje i formaty, dając tym samym większe pole do popisu w tworzeniu kreatywnych postów. Rozumiejąc docelową grupę swoich odbiorców, możesz wybrać i dostosować do niej najbardziej atrakcyjną formę przekazu. Dzięki temu prezentowane treści będą przyciągać uwagę, angażować społeczność, a marka zyska w oczach Twoich klientów.

Ludzki mózg przetwarza obraz do 60 tys. razy szybciej niż tekst (źródło: Visual Marketing: A Picture’s Worth 60,000 Words), dlatego tak ważne jest, aby korzystać z różnych formatów wideo. Inwestowanie w marketing wizualny przynosi nieocenione korzyści w ogólnej strategii promowania firmy.

Zgodnie z klasycznymi już badaniami (Dale 1969 r.) zapamiętujemy tylko 20 proc. tego, co czytamy, a przyswajamy 80 proc. informacji, które widzimy. Formy wizualne są potężnym narzędziem do uatrakcyjnienia i ułatwienia odbioru informacji przekazywanych użytkownikom.

Formaty wideo wzbudzają zaufanie

Formaty wideo, takie jak vlogi, livestreamy, tutoriale, tworzą spersonalizowaną więź między osobą lub firmą publikującą treści a odbiorcą. Podczas oglądania prawdziwych ludzi korzystających z danego produktu, użytkownik łatwiej może sobie wyobrazić, że robi to samo. Podobnie, gdy widzi zdjęcie pracowników zaczyna mieć wrażenie, że buduje relacje z prawdziwymi ludźmi, a nie tylko z bezosobową marką.

Pokazywanie firmy od zaplecza, tzw. backstage, opinie klientów, a nawet wywiady z nimi, budują zaufanie wśród odbiorców i bywają głównym czynnikiem decydującym o zakupie promowanego produktu lub usługi. Według raportu Consumer Content Report 2017, 90 proc. użytkowników docenia autentyczność wybieranych przez siebie marek.

Aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, należy korzystać z wielu formatów. Zastanów się, pod jaką grupę docelową tworzysz swój kontent. Następnie, zdecyduj się na dany format wideo.

Jakie formaty wideo wybrać?

  • Krótkie, dynamicznie zmontowane filmy na TikTok lub Reels/Rolki na IG – najczęściej traktowane są jako forma rozrywki, jednak powoli zmienia się trend, a twórcy zaczynają zamieszczać na tych platformach merytoryczne treści. Jeśli Twoimi odbiorcami są nastolatkowie, rozważ przygotowanie tego typu treści.

  • Animowane prezentacje – są zestawieniem tekstu, obrazu, animacji, grafik i wykresów. Dobrze wykonane zwiększają ciekawość i wzbudzają chęć poszukiwania wiedzy na własną rękę. Do tworzenia animowanych prezentacji pomogą Ci aplikacje takie jak OpenToonz, Animation paper, Synfig Studio, Krita, Pencil 2d.

  • Webinary – inaczej wykłady online, dzięki nim można pokazać się jako ekspert w danej dziedzinie, zaprezentować dane rozwiązanie i odpowiedzieć na pytania odbiorców. Często mogą być początkiem ciekawej wymiany zdań, opinii i doświadczeń w mediach społecznościowych. Webinary można przeprowadzać na wielu platformach, np. Discordzie, Zoomie lub na YouTube.

  • Live’y – to spotkania z odbiorcami podczas streamingu, w czasie rzeczywistym. To format luźniejszy i bardziej spontaniczny niż webinar. Można na nim odpowiadać na bieżąco na pytania odbiorców, pokazać zaplecze firmy lub zaprosić do przepytania gościa. Do “lajvów” najczęściej używa się platform Meta, czyli Facebooka i Instagram lub YouTube.

  • Tutoriale – są przydatne do zaprezentowania działania produktu w praktyce lub przedstawienia sposobu na zrobienie danej rzeczy krok po kroku. Jeśli sprzedajesz produkty lub usługi, które wymagają nabycia przez użytkownika nowych umiejętności, koniecznie pokaż mu, jak to zrobić w tutorialu. Głównym oczekiwaniem odbiorcy wobec takiego filmu jest zaoszczędzenie czasu i zasobów.

  • Vlogi/Stories – ich zamysłem jest ukazanie autentyczności oraz codziennego, nieretuszowanego życia. Ludzie są ciekawi innych ludzi. Ulubieni twórcy są często inspiracją, nawet w bardzo przyziemnych kwestiach, takich jak co zjeść na obiad. Swoją codzienność może pokazywać również marka, np. ujawniając jak wygląda projektowanie produktów, realizacja zamówień, spotkania zespołu. Dedykowanymi platformami do pokazywania tego typu treści jest funkcja Stories na Instagramie, YouTube oraz popularny za granicą Snapchat.

  • Co jeszcze pomaga przy tworzeniu marketingu wizualnego?

    Zazwyczaj, im prościej – tym lepiej. Staraj się trzymać jednego stylu, podobnej palety kolorów i pilnuj porządku w tworzonych treściach. Pamiętaj o dodawaniu hasztagów do filmów, aby zwiększyć zasięg treści.

    Jeśli to możliwe, zapytaj współpracowników lub bliskie Ci osoby, czy stworzony przez Ciebie materiał odwzorowuje to, co chciałeś przekazać. Czy treści są prezentowane w spójny, jednolity sposób, czy angażują uwagę i zachęcają do pozostawienia follow?

    Stosując formy wideo zadbaj również o szczegóły techniczne. Usuń z kadru niepotrzebne przedmioty, pamiętaj o dobrym oświetleniu. Przemyśl, co chcesz powiedzieć przed nagraniem. Możesz zapowiedzieć, o czym będzie wideo, szanując w ten sposób czas swoich odbiorców.

    Marketing wizualny jest ważnym elementem sukcesu w promowaniu firm, produktów i treści. Różnorodność form i formatów wideo pomoże Ci przekazać myśl, w sposób przemawiający do obecnych i przyszłych odbiorców.

    Tworzenie treści wizualnych wymaga wysiłku, przygotowania planu, wyboru estetyki, formy, ale zaangażowany czas i energia w materiały wizualne w różnych formatach mogą przełożyć się na zwiększony zasięg i liczbę odbiorców. Dzięki nim przykujesz uwagę, zwiększysz liczbę kliknięć i ogólne zaangażowanie.

    Ecommerce

    Kobiety i mężczyźni różnią się w kwestii podejścia do zakupów, czy poszukiwania informacji. Weź to pod uwagę już podczas budowania oferty sklepu internetowego.

    27.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Klienci stają się bardziej świadomi potrzeby ochrony środowiska, a firmy coraz częściej działają w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju i zamkniętego obiegu.

    24.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Dla początkujących firm barierą w rozwoju może być brak dostępu do kapitału. Odpowiedzią rynku na potrzeby inwestycyjne jest revenue-based financing (RBF).

    23.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ