O czym pamiętać, tworząc identyfikację wizualną sklepu internetowego?

#sklep internetowy #identyfikacja wizualna

29.07.2021
Udostępnij:

Spójny, przemyślany wizerunek e-sklepu ma bardzo dużo znaczenie. Dlaczego? Mnogość ofert powoduje, że klienci czują się zagubieni. Decyzje zakupowe często podejmują pod wpływem emocji. Można na nie wpływać tworząc skuteczną identyfikację wizualną sklepu. Jeżeli będzie odpowiednio zaprojektowana, zwiększy się szansa, że w gąszczu ofert klienci wybiorą właśnie Twoją.


Na całym świecie istnieje 20 214 319 sklepów internetowych. Największym rynkiem są Stany Zjednoczone z niemal 7 milionami sklepów. Liczba sklepów internetowych w Polsce wynosi aktualnie około 90 000 (źródło). To oznacza, że konkurencja nie śpi, a o klientów musisz zawalczyć. Pierwszym krokiem jest stworzenie spójnej identyfikacji wizualnej e-sklepu.


Czym jest identyfikacja wizualna?


Identyfikacja wizualna to inaczej tożsamość, czyli zbiór narzędzi kreujących wizerunek marki. To nie tylko kwestia symboli, czcionki, kolorów, ale również sposobów komunikacji. Wszystko po to, aby skutecznie oddziaływać na emocje klienta, który w efekcie powinien pozytywnie postrzegać sklep, ufać sprzedawcy i czuć się bezpiecznie. Te odczucia, można inaczej nazwać doświadczeniem.


Jak stworzyć identyfikację wizualną?


Twoja marka musi się wyróżnić od konkurencji, dlatego nie powielaj koncepcji innych e-sklepów. Postaw na oryginalne rozwiązanie, które będzie Twoim znakiem rozpoznawczym. Logo, kolorystyka layoutu, druki firmowe, a nawet prezentacja produktów, oznakowanie opakowań i siedziby firmy – powinny być spójne.

Szczegółowe wytyczne w zakresie identyfikacji wizualnej danej marki, zapisuje się w tak zwanej Księdze Znaku (Brand Book). Jest ona opisem wzorców prezentacji firmy, który może być wykorzystywany na etapie wdrażania, ale również w późniejszym czasie, na przykład podczas tworzenia bannerów reklamowych. W Księdze Znaku mogą pojawiać się również slogany, hasła reklamowe, a nawet słowa kluczowe.


Czym się inspirować?


Przy projektowaniu identyfikacji wizualnej sklepu, musisz skupić się na odczuciach, jakie ma ona wywoływać. Jeśli sprzedajesz luksusowe towary, odpowiednie będą wysublimowane czcionki, połyskujące kolory i wysokiej jakości teksty. Gdy zdecydujesz się określić styl dla marki młodzieżowej, skup się stosowaniu nowomowy, używaj modnych kolorów i śmiałych elementów. Jeśli zaś sprzedajesz ekologiczne produkty, szukaj pomysłów na identyfikację w naturze. Sprawdzą się zielone i żółte barwy, spokojna stylistyka.

Dobieraj poszczególne elementy w taki sposób, by tworzyły spójną całość. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak dbać o doświadczenie zakupowe Twoich klientów – przeczytaj ten artykuł.


Jak robią to inni?


Przykładem do naśladowania może być sklep internetowy Black Red White, w którym wszystkie elementy współgrają ze sobą. Jako przewodnie kolory zostały wybrane: biały, czerwony i czarny. Znajdziesz je w logo, banerze, komunikacie o zapisie do newslettera, czy w przyciskach CTA (call to action). W każdym komunikacie stosowana jest taka sama czcionka, a strona jest dzięki temu przejrzysta.


Black

Kolejnym przykładem przemyślanej identyfikacji wizualnej jest firma Decathlon. Na stronie sklepu online, podobnie jak w stacjonarnym, możesz znaleźć spójną i przemyślaną koncepcję prezentacji oferty. Dominują barwy: biała i błękitna. Decathlon dobrze przemyślał dobór kolorów, tak aby nawiązywały do charakteru sprzedawanych produktów. Niebieski kojarzy się bowiem z otwartą przestrzenią, wodą, morzem, niebem.


Decathlon

Kiedy wdrożyć zmiany?


Stworzenie identyfikacji wizualnej sklepu jest zadaniem wymagającym. Potrzebna jest tu wiedza i umiejętności grafików, prawników, copywriterów, UX-designerów i specjalistów od marketingu. Warto zlecić to ekspertom, bo raz poniesiony koszt zwróci się w przyszłości. To pewnego rodzaju lokata kapitału w przyszłe zyski.

Nie odkładaj tego procesu na później. Najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej muszą być gotowe przed uruchomieniem sklepu. Jeśli od początku zadbasz o wizerunek marki – klienci zapamiętają Twój sklep, a w przyszłości z większym prawdopodobieństwem wybiorą Twoją ofertę. Będziesz postrzegany jako profesjonalista.


💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, pozyskiwanie opinii, itp.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Subskrypcje w e-commerce. Jak zatrzymać klienta na dłużej?

Sprawdź, jak modele subskrypcji zmieniają e-commerce, zapewniając przedsiębiorcom stały dochód i klientom nieustanny dostęp do produktów lub usług.

19.03.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Bramka SMS jako narzędzie komunikacji z klientami Twojego e-commerce

Odkryj, jak bramka SMS wspiera komunikację w e-commerce, poprawiając relacje z klientami i zwiększając sprzedaż. Sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać.

18.03.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Zwiększanie zaufania klientów poprzez certyfikowane metody płatności online

Dowiedz się, jak stosowanie standardów PCI DSS i SSL oraz praktyk zgodności regulacyjnej wpływa na decyzje zakupowe i poczucie bezpieczeństwa użytkowników.

14.03.2024 Czytaj więcej