O czym pamiętać, tworząc mobilną wersję e-sklepu?

#płatności mobilne #sprzedaż online #mcommerce

Udostępnij:

Wartość rynku m-commerce dynamicznie rośnie. W 2020 roku odpowiadał aż za 65% globalnej sprzedaży w kanałach elektronicznych. To ostatni dzwonek, aby przygotować się do mobilnej transformacji, utrzymać dotychczasowych i zdobyć nowych klientów. Jak tego dokonać?

Wejście w m-commerce to sposób na dotarcie do klientów, którzy preferują urządzenia mobilne również podczas zakupów. Skalę potencjału, jaki drzemie w tym kanale, pokazują wyniki zawarte w raporcie "Digital 2021", według którego w styczniu 2021 na świecie było 4,32 mld internautów mobilnych, a średni czas korzystania z internetu na urządzeniach mobilnych na jednego użytkownika wyniósł 3 godz. 39 min.

Raport Digital 2021

Źródło

Powyższe statystyki pokazują, że ponad 80% internautów wyszukiwało online produkty lub usługi, a prawie 70% wybrało urządzenia mobilne robiąc zakupy online.

Należy jednocześnie pamiętać o tym, że to grono będzie się sukcesywnie powiększać, ponieważ dorasta kolejne pokolenie, dla którego to właśnie smartfon jest naturalnym wyborem. Udział m-commerce w e-handlu będzie więc sukcesywnie rósł. Jeśli oferujesz asortyment skierowany zwłaszcza do młodego odbiorcy – koniecznie zaplanuj wdrożenie responsywnego sklepu online lub aplikacji mobilnej. Dlaczego? Wyjaśnijmy to na przykładzie.

Oferta sklepu z kosmetykami do cery trądzikowej jest dostępna jedynie w sklepie online, który nie został zoptymalizowany pod urządzenia mobilne. Podstawową grupą docelową są młode osoby, które uczęszczają do liceum lub studiują. Zazwyczaj korzystają ze smartfona w drodze do szkoły, podczas przerw lub spotkań ze znajomymi. Rzadziej przebywają w domu, dlatego wygodniej jest im korzystać z telefonu, niż z laptopa. Udostępniając aplikację mobilną lub responsywny sklep online – zwiększasz swoją szansę na dotarcie do tej grupy, co w efekcie może przynieść wzrost sprzedaży.

Przykładem firmy, która jest świadoma światowych trendów oraz rosnącej popularności m-commerce jest IKEA, która oferuje swoim klientom IKEA Place – aplikację mobilną wykorzystującą rozszerzoną rzeczywistość do testowania mebli w domach użytkowników. Platforma pozwala sprawdzić z użyciem smartfona, jak wybrane meble czy dekoracje będą wyglądały w konkretnym wnętrzu oraz dokonać zakupu.

IKEA Place

Nowy trend wyznaczają urządzenia mobilne

Jeszcze do niedawna trudno było sobie wyobrazić, że za pomocą telefonu można robić zakupy i automatycznie za nie płacić. Dzisiaj, zakupy w wirtualnym świecie zdominowały rynek (duży wpływ na to miała pandemia koronawirusa).

Serwis businessinsider.com.pl, na podstawie informacji z raportu Global Trends Report, donosi, że m-commerce w 2020 roku odpowiadał aż za 65 proc. globalnej sprzedaży w kanałach elektronicznych. Największe nasycenie m-handlem przypada na Chiny, ale spory udział w globalnej sprzedaży ma również Europa Zachodnia, Ameryka Północna, Ameryka Łacińska oraz Europa Środkowo-Wschodnia.

Prognozy Insider Intelligence dla m-commerce mówią o wzroście o ponad 18% w 2021 roku. Co prawda sukces z 2020 roku (dynamika wzrostu na poziomie ponad 30%) trudno będzie powtórzyć, ale specjaliści twierdzą, że konwersja z zakupów ze świata internetowego do mobilnego odbędzie się w ciągu dekady.

Mobile first

Klienci preferują przeglądać internet na smartfonach, co znacznie ułatwia coraz łatwiejszy dostęp do szybkiego łącza. Zakupy telefonem można robić w autobusie, w drodze do pracy, w kolejce u lekarza, czy leżąc na plaży. Jest to możliwe dzięki temu, że sprzedawcy decydują się na wdrożenie szybkich płatności mobilnych (więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj).

Przykładami takich płatności są Google Pay i Apple Pay. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o każdej z metod płatności – zajrzyj do artykułów na naszym blogu, które w pełni poświęciliśmy właśnie Google Pay i Apple Pay.

Za rozwój m-commerce odpowiadają również media społecznościowe, które wprowadziły przycisk "kup". To rozwiązanie szczególnie przypadło do gustu użytkownikom, którzy mogą szybko zrealizować transakcję. Wykorzystują to firmy – bazując na emocjach, które są częstym bodźcem do robienia szybkich zakupów. Kupowanie pod wpływem impulsu napędza sprzedaż. Wielu sprzedawców oferuje również mobilne płatności, które natychmiast zamieniają zamiar zakupu w czyn, czyli tzw. 1-click payment.

Jak wejść do świata m-commerce?

Masz dwie możliwości. Pierwsza to responsywna strona e-sklepu, a druga to aplikacja mobilna.

Strona responsywna – strona internetowa dopasowuje się automatycznie do rozmiaru urządzenia, z którego korzysta w danym momencie klient sklepu. Dzięki temu komfort użytkowania jest za każdym razem na podobnym, wysokim poziomie. Zaletą tego rozwiązania jest również to, że już na etapie budowy webowej strony internetowej sklepu można podjąć decyzję o jej responsywności i ograniczyć w ten sposób wydatki na prace programistyczne.

Aplikacja mobilna – dedykowana aplikacja to kolejny punkt styku klienta z marką, pozwala w szybki i łatwy sposób zapoznać się z ofertą sklepu (bez konieczności wyszukiwania jej w internecie). Stworzenie takiej aplikacji wiąże się jednak z koniecznością podjęcia szeregu działań promocyjnych, które przekonają klientów, że rzeczywiście warto zainstalować kolejną aplikację w telefonie. Aplikacja musi nieść ze sobą wartość, która będzie dla klienta naprawdę ważna. Istotną przewagą aplikacji mobilnej jest możliwość dopasowania wyświetlanej oferty ściśle do potrzeb i preferencji danego klienta.

O czym pamiętać, tworząc sklep na urządzenia mobile?

Podstawą jest dostosowanie strony pod różne urządzenia mobilne, czyli wspomniana wcześniej technologia RWD (Responsive Web Design). Kolejny krok to Certyfikat SSL, który jest gwarantem bezpieczeństwa. Zielona kłódka przy adresie witryny w przypadku sklepów online jest obowiązkowa.

Wszystkie elementy na stronie powinny być zaprojektowane z myślą o komforcie użytkownika oraz prowadzić go prostą ścieżką do złożenia zamówienia. Korzystanie ze strony powinno być oparte na intuicji. Wybierz czcionkę, które pozwala na swobodne czytanie, nawet przez osoby z wadami wzroku (w Polsce wadę wzroku ma już ponad 50% społeczeństwa).

Istotny jest również czas ładowania (witryna powinna wczytywać się nie dłużej niż 5 sekund) oraz stosowanie krótkich formularzy. Powinny one prowadzić do uzyskania tylko tych danych, które są niezbędne do zakończenia transakcji, czyli: imię, nazwisko, adres dostawy i numer telefonu.

Podsumowując, m-commerce to szansa na dotarcie do szerszego grona klientów i zwiększenie dochodów, ponieważ korzystając z urządzenia mobilnego możemy robić zakupy w dowolnym czasie i miejscu. Jak wynika z badania PwC “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce”, w 2026 r. polski rynek handlu e-commerce osiągnie wartość brutto 162 mld zł. Co ważne, niemal 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. To bardzo dobry moment na inwestycję w sklep internetowy dopasowany zarówno do potrzeb klientów, którzy wolą robić zakupy przez komputerem, jak i tych wybierających smartfony lub tablety.

Ecommerce

Pandemia naruszyła precyzyjnie działający łańcuch dostaw oparty o żeglugę towarową i politykę cenową. Przed 2020 r. transport typowego kontenera z chińskiego portu do Europy kosztował nawet 10 razy mniej niż obecnie.

30.07.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Przemyślana identyfikacja wizualna jest sposobem na wyróżnienie się, a biorąc pod uwagę, że w Polsce jest aktualnie ok. 90 000 sklepów internetowych – konkurencja jest duża.

29.07.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Obsługa posprzedażowa to szereg działań, które mają spowodować, że więź z klientem zostanie utrzymana. Sprawdź, jak ją prawidłowo zorganizować.

27.07.2021 CZYTAJ WIĘCEJ