Omnibus – kluczowe zmiany w prawie dla e-commerce

#ecommerce #Omnibus #prawo

03.11.2022
Udostępnij:

Artykuł powstał we współpracy z LegalGeek – partnerem Blue Media S.A. specjalizującym się w prawie dla e-commerce. Autorką publikacji jest Joanna Tatarkiewicz, radca prawny w Legal Geek.



Temat dyrektywy Omnibus zdominował w ostatnim czasie świat prawa e-commerce. Nie ma się jednak czemu dziwić – ta dyrektywa niesie ze sobą wiele zmian mających duże znaczenie dla prowadzących sklepy internetowe.

Dyrektywa co prawda weszła już w życie, ale w Polsce nadal nie jest stosowana, ponieważ wymaga wdrożenia przez polską ustawę, na którą jeszcze czekamy. Dyrektywa to dokument wskazujący, że państwo członkowskie Unii Europejskiej jest zobowiązane do osiągnięcia celu, o którym mowa w tym akcie prawnym. Państwo ma jednak swobodę w wyborze formy i środków w dążeniu do wspomnianego celu.

Obecnie znamy już kształt projektu ustawy, jednak nie została ona jeszcze uchwalona – czyli ostateczne brzmienie aktu może się jeszcze zmienić. W niniejszym artykule znajdują się najważniejsze, dla e-sprzedawców, zmiany wynikające z ww. projektu.


1. Nowe obowiązki dotyczące informowania o cenach towarów i usług

Projekt wprowadza istotne zmiany do ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Zgodnie z jego postanowieniami, w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie będzie się również uwidaczniać informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Sytuacja będzie wyglądała inaczej w przypadku towarów, które są w sprzedaży krócej niż ww. czas. Wtedy obok informacji o obniżonej cenie będzie również uwidoczniona informacja o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru lub tej usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.

Co jednak z towarami, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności? W takim wypadku obok informacji o obniżonej cenie uwidoczniona będzie także informacja o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki, z zastrzeżeniem, że terminy, o których była mowa powyżej, nie znajdą zastosowania. Postanowienie to jednak jest dość niejednoznaczne i trudno jest przewidzieć, jak będzie ono stosowane w praktyce. Wydaje się jednak, że celem jest nałożenie na sprzedawcę obowiązku informowania o pierwszej cenie towaru z danej partii, z takim samym terminem ważności.


2. Obowiązki informacyjne w zakresie opinii konsumenckich

Projekt przewiduje również zmiany w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Duże znaczenie będą mieć nowe zasady dotyczące umieszczania opinii. Po wejściu w życie dyrektywy Omnibus sprzedawca w sklepie internetowym, który udostępnia funkcję opinii będzie zobowiązany poinformować, czy, a jeśli tak to w jaki sposób zapewnia, aby publikowane treści pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.

Nieuczciwymi praktykami rynkowymi w każdych okolicznościach będą więc wprowadzające w błąd:

  • twierdzenie przez przedsiębiorcę, który umożliwia dostęp do opinii konsumentów o produktach, że te opinie zostały zamieszczone przez konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli, mimo że przedsiębiorca ten nie podjął uzasadnionych i proporcjonalnych kroków, aby sprawdzić, czy opinie te pochodzą od tych konsumentów;
  • zamieszczanie lub zlecanie zamieszczania innej osobie nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów albo zniekształcanie opinii lub rekomendacji konsumentów w celu promowania produktów.

  • 3. Obligatoryjna informacja o numerze telefonu

    Zmiana w ustawie o prawach konsumenta w ramach wdrożenia przewiduje natomiast nowy obowiązek podawania przez sprzedawcę numeru telefonu, pod którym konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą. Dotychczas była to informacja jedynie opcjonalna. Najlepiej spełnić ten obowiązek w regulaminie sklepu internetowego. Co ważne, nowelizacja przewiduje również uchylenie obowiązku informowania o numerze faksu.


    4. Adres e-mail we wzorze formularza odstąpienia od umowy

    Ustawa wdrażająca dyrektywę Omnibus zmienia również standardy co do wzoru odstąpienia od umowy w sklepie internetowym opisywanego w ustawie o prawach konsumenta. W nowym formularzu przedsiębiorca powinien obowiązkowo umieścić swój adres e-mail – wcześniej było to opcjonalne.


    Potrzebujesz profesjonalnych dokumentów dla Twojego sklepu internetowego?

    Skorzystaj ze wsparcia Legal Geek i zyskaj 10% zniżki dla klientów Autopay

    Zamów regulamin e-sklepu lub inne dokumenty

    5. Zmiany co do regulacji obejmujących treści cyfrowe dostarczane drogą elektroniczną

    Wdrożenie dyrektywy zmienia również warunki sprzedaży treści cyfrowych dostarczanych drogą elektroniczną (chodzi tutaj o takie treści jak np. audiobooki) dla konsumentów i przedsiębiorców traktowanych w tym zakresie jak konsumenci.

    Zgodnie z nową regulacją, kupujący ww. treści nie będzie miał prawa odstąpienia od umowy od momentu spełnienia świadczenia, tj. ich dostarczenia, jeżeli spełnione zostaną poniższe założenia:

  • klient został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po jego spełnieniu przez przedsiębiorcę utraci prawo do odstąpienia od umowy i przyjął to do wiadomości;
  • sprzedawca przekazał konsumentowi potwierdzenie otrzymania zgody dotyczącej dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu na odstąpienie od umowy w okolicznościach, które powodować będą utratę prawa odstąpienia.

  • Uwaga! Wdrożenie dyrektywy Omnibus nie jest jedyną ustawą, której wejście w życie trzeba śledzić. Na branżę handlu elektronicznego, a w szczególności na regulaminy sklepów internetowych, ogromny wpływ będzie mieć jeszcze jedna nowelizacja, wdrażająca:

  • dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (tzw. dyrektywa cyfrowa) oraz
  • dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniającej rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE oraz uchylającej dyrektywę 1999/44/WE, celem ustanowienia wspólnych przepisów dotyczących niektórych wymagań w odniesieniu do umów zawartych między przedsiębiorcami a konsumentami o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych oraz umów sprzedaży zawartych między sprzedawcą a konsumentem (tzw. dyrektywa towarowa).

  • Podsumowując, w prawie e-commerce nadchodzą spore zmiany, do których będzie trzeba się dostosować. W związku z tym, że prace nad ustawą są już mocno zaawansowane warto rozpocząć przygotowania do nowego stanu prawnego już teraz.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Strategie marketingowe dla e-commerce w branży fitness

    Poznaj sprawdzone strategie marketingowe dla branży fitness w e-commerce. Dowiesz się, jak zwiększyć zasięg i zaangażowanie wokół Twoich produktów i usług fitness.

    16.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wykorzystać Instagram do promocji produktów handmade?

    Odkryj, jak wykorzystać Instagram do promocji rękodzieła. Poznaj strategie, które pomogą Ci przyciągnąć uwagę klientów i zbudować społeczność wokół Twojej marki.

    15.04.2024 Czytaj więcej