Platforma e-commerce dla dużego sklepu internetowego. Na co zwrócić uwagę?

#płatności online #Magento #Shopify #PrestaShop #platformy e-commerce #sklepy internetowe

09.02.2023
Udostępnij:

Wybór właściwej platformy e-commerce ma znaczący wpływ na późniejszy bezpieczny rozwój sklepu internetowego. Na rynku jest dostępnych wiele dobrych rozwiązań, co może utrudnić wybór. Żeby go nieco ułatwić – przygotowaliśmy listę funkcji i możliwości, na które warto zwrócić uwagę porównując platformy.

Przy tak wielu platformach e-commerce do wyboru, bardzo ważne jest, aby zwracać uwagę na to, które funkcje mają największe znaczenie dla Twojej firmy. W końcu to, co działa dla jednego sprzedawcy, może nie działać dla innego. Na przykład, jeżeli masz stałą ofertę, składającą się tylko z kilku produktów, nie potrzebujesz oprogramowania wspierającego duży inwentarz.

Jeżeli masz sklep stacjonarny i chcesz otworzyć sklep internetowy — potrzebujesz platformy z funkcjami POS, aby zapasy były automatycznie synchronizowane bez względu na to, gdzie dokonywany jest zakup. Poza niezbędnymi funkcjami warto również wziąć pod uwagę:

  • budżet,
  • łatwość obsługi,
  • możliwość sprzedaży wielokanałowej,
  • to czy platforma e-commerce zawiera certyfikat SSL.

  • 💡Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat – pobierz darmowy poradnik dla właścicieli e-commerce, w którym omawiamy Jak działa SSL i jak zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego.

    Bez względu na to, jakiego typu sklep internetowy prowadzisz, jest kilka funkcji, które wybrana przez Ciebie platforma e-commerce musi posiadać. A teraz przyjrzyjmy się szczegółom.


    Płatności online

    Możliwość przyjmowania płatności online za zamówienie jest niezbędna dla wszystkich biznesów internetowych. Każda z platform e-commerce oferuje jakąś możliwość przetwarzania płatności, należy jednak pamiętać o tym, żeby sprawdzić, jakie metody płatności są obsługiwane.

    Dla przykładu – bramka płatnicza Blue Media obsługuje kilkaset metod płatności, w tym te najpopularniejsze na polskim rynku, czyli BLIK, pay by link, płatności kartą, płatności odroczone, raty online, itd. To jakie metody płatności aktywujesz powinno wynikać z preferencji użytkowników oraz rodzaju asortymentu. Np. raty online lub płatności odroczone będą szczególnie przydatne, jeżeli sprzedajesz produkty w wyższej cenie lub takie, z których zakupem nie można zwlekać.

    Bardzo ważne dla zachowania płynności finansowej jest to, po jakim czasie środki są przekazywane na konto sprzedawcy. W Blue Media standardem jest rozliczenie w modelu D+1, ale oferujemy również opcję D+0, czyli rozliczenie tego samego dnia (bez względu na to, o której godzinie została sfinalizowana transakcja).

    Nie mniej ważne jest również to jak wygląda sam proces płatności z perspektywy klienta. Zaleca się, żeby był od elementem witryny sklepu, czyli odbywał się bez przekierowań na zewnętrzną stronę operatora płatności. Dzięki temu klienci mają poczucie, że płatność jest integralnym elementem serwisu internetowego i czują większy spokój podczas finalizacji transakcji.

    Porównując oferty operatorów, warto zwrócić uwagę na koszty, czyli wysokość prowizji od sprzedaży oraz ewentualne opłaty za aktywację usługi, dostęp do panelu administracyjnego, obsługę zwrotów, czy wypłatę środków.


    Dostawa

    To kolejny niezbędnik w e-handlu. Porównując platformy e-commerce, sprawdź czy są zintegrowane z dostawcami najpopularniejszymi na rynku, na którym chcesz prowadzić sprzedaż.

    W Polsce liderem na rynku dostaw jest InPost, a jego Paczkomaty® są najchętniej wybieraną metodą doręczenia. Ich popularność sprawdziła, że rynek automatów paczkowych w naszym kraju zaczął się szybko rozwijać, omówiliśmy to szerzej w artykule: Już nie tylko paczkomaty... czyli o rozwoju automatów paczkowych w Polsce.

    Dostępne metody dostawy powinny być dopasowane do sprzedawanego asortymentu. Jeżeli oferujesz rzeczy o większych gabarytach lub stosunkowo ciężkie – zapewnij swoim klientom możliwość dostarczenia przesyłki przez firmę wyspecjalizowaną w obsłudze większych gabarytów.


    Zarządzanie zapasami

    Monitorowanie stanów magazynowych jest niezwykle ważne, zwłaszcza jeśli prowadzi się sprzedaż wielokanałową – online i offline. Sprawny system do monitorowania zapasów uchroni Cię przed sprzedażą rzeczy, której już fizycznie nie masz na stanie lub brakami magazynowymi w momencie wzmożonej sprzedaży (np. w okresach promocji lub świąt, które generują wyższą sprzedaż).

    Upewnij się więc, czy platforma e-commerce, którą planujesz wybrać jest zintegrowana z systemem do zarządzania stanami magazynowymi, a jeśli tak, to z jakimi.


    Zarządzanie klientami

    Dobra platforma e-commerce dla dużych sklepów internetowych powinna oferować również rozwiązania do tzw. Customer Management/Customer Relationship Management. System CRM przechowuje dane klientów – ich zakupy, preferowane metody dostawy itp. i pomaga uporządkować proces sprzedaży. Najczęściej jest również wyposażony w narzędzia analityczne i prognostyczne, za pomocą których można przewidywać potencjalne zachowania zakupowe klientów. System CRM pozwala w prosty sposób poznać, jak zachowują się klienci danego sklepu internetowego.


    Analityka

    Analityka jest niezbędna do zrozumienia Twojej firmy i sprawdzenia, co możesz poprawić. Upewnij się, że wybrana platforma e-commerce oferuje szczegółowe analizy, dzięki którym możesz śledzić takie rzeczy, jak współczynnik konwersji, średnia wartość zamówienia, długoterminowa wartość klienta i inne. Jeżeli interesuje Cię temat analityki internetowej w sklepie online – pobierz poradnik, który opracowaliśmy z myślą o takich przedsiębiorcach jak Ty.


    czego-dowiesz-sie-z-raportu-google-analytics

    Pobierz darmowy poradnik

    Narzędzia wspierające marketing

    Marketing to nieodłączny element działań związanych z rozwojem i utrzymaniem sklepu internetowego. Skuteczne działania przekładają się na większy ruch i wzrost sprzedaży. Dlatego warto się upewnić, czy platforma e-commerce jest wyposażona w funkcje marketingowe, takie jak kupony, e-maile o porzuconych koszykach i integracje z mediami społecznościowymi.


    Optymalizacja pod urządzenia mobilne

    M-commerce odgrywa coraz bardziej znaczącą rolę w e-handlu. Przewiduje się, że już niebawem większość transakcji w e-commerce będzie się odbywać za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Responsywność sklepu internetowego, czyli dopasowanie do wyświetlania na smartfonach i tabletach to dziś konieczność. Jeżeli interesuje Cię temat optymalizacji sklepu pod urządzenia mobilne – pobierz kolejny z naszych poradników dla właścicieli e-commerce.


    o-czym-pamietac-tworzac-mobilna-wersje-esklepu

    Pobierz darmowy poradnik

    Podsumowanie

    Wybór platformy e-commerce ma kluczowe znaczenie dla sukcesu sklepu internetowego. Zmiana rozwiązania wiąże się z dużym nakładem pracy i jest to czasochłonny proces, dlatego warto się dobrze zastanowić nad najlepszym możliwych wyborem.

    Warto zacząć od spisania cech i rozwiązań, na których Ci zależy. Następnie zweryfikować co o swoich rozwiązaniach piszą dostawcy. Jeżeli nie masz czasu czytać wszystkich informacji, możesz skontaktować się z daną platformą i poprosić o potwierdzenie, czy dany system jest wyposażony we wszystkie funkcje, których potrzebujesz. Ten krok dostarczy Ci bardzo ważnej informacji nt. tego jak wygląda komunikacja z danym dostawcą. Nawet jeżeli masz wewnętrzny zespół IT, kontakt z supportem dostawcy jest czasami konieczny i warto, żeby wymiana informacji przebiegała bez zarzutu.

    Z pewnością warto porównać, co oferuje Magento, Shopify, WooCommerce, PrestaShop, BigCommerce, Shoper oraz Idosell.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    23.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej