Płatności natychmiast na rachunku w e−sklepie

#płatności online #PSD2 #przelew natychmiastowy #SPBC

26.01.2023
Udostępnij:

Blue Media jako pierwszy operator płatności w Polsce zaoferował natychmiastowe dostarczanie przelewu od klientów na rachunek bankowy sklepu internetowego niezależnie od godziny, w której płatność została zlecona.

Na rynku e-commerce najczęściej wyróżnia się dwa standardy rozliczeń z partnerem: zagregowany - gdy całość środków wpłaconych przez klientów przekazywana jest przelewem zbiorczym na rachunek bankowy partnera najpóźniej następnego dnia roboczego, lub pojedynczy - po każdej opłaconej przez klienta transakcji następuje przekazanie środków do partnera pojedynczym przelewem (standardowym lub natychmiastowym). Kolejną formą, która po wejściu w życie dyrektywy PSD2 może się upowszechnić, jest bezpośredni transfer środków z rachunku klienta na rachunek sklepu internetowego, bez kont pośredniczących.

Standardem na polskim rynku e-commerce jest gromadzenie środków na saldzie i wypłata po inicjacji przelewu wychodzącego przez sklep internetowy w panelu operatora płatności czy też po uzbieraniu określonej wartości środków.


Rynek oczekuje przyspieszenia

Od kilku lat coraz większą rolę zaczyna odgrywać automatyczne rozliczenie w terminie D+1 - co oznacza, że środki są księgowane na rachunku bankowym sklepu internetowego w sposób automatyczny w kolejnym dniu roboczym po dokonaniu przez klienta transakcji. Jeśli zatem klient dokona zakupu np. poprzez BLIK w poniedziałek, środki są dostępne na rachunku bankowym sklepu we wtorek. W ten właśnie sposób działają usługi płatnicze na największych platformach e-commerce w Polsce, np. Płatności Shoper


Blue Media przyspiesza do… natychmiast

Serwisy i sklepy internetowe korzystające z Płatności Online Blue Media mogą otrzymywać środki na swoje rachunki bankowe jeszcze tego samego dnia (“D+0”), i - co jest wyróżnikiem na rynku - niezależnie od granicznej godziny.

Przykłady wdrożenia to Travel Planet SA czy Towarzystwa Ubezpieczeniowego Nationale Nederlanden. W pierwszym przypadku przelew za zakupioną wycieczkę w Travelplanet.pl wykonany przez klienta o godzinie 14:00, jest na rachunkach Travelplanet.pl już około 14:05. Rozwiązanie płatnicze Blue Media pozwala również na natychmiastowy zwrot pieniędzy klientom. W drugim wpłata od klienta za ubezpieczenie, dokonana za pomocą Płatności Online Blue Mediaa, trafia na rachunek bankowy Towarzystwa w czasie rzeczywistym.

Wielkim wyzwaniem przy rozliczeniu “D+0” jest równoległe zapewnienie obsługi zwrotów. Standardowo zwroty realizowane są z salda, tymczasem w rozliczeniu natychmiastowym nic się na nim nie odkłada. Rozwiązanie Blue Media oferuje kredytowanie zwrotów lub zapewnienie salda przedpłaconego z opcją monitoringu i przypomnień, a także kontrolą bezpieczeństwa i różnymi poziomami dostępu. - Warto pamiętać, że korzystając z rozliczeń D+0 w zupełnie innym trybie działa obsługa zwrotów do klientów, ponieważ środki zostały już zdeponowane na rachunku sklepu internetowego. Ale i na to mamy co najmniej kilka rozwiązań -  wyjaśnia Krystian Wesołowski, Dyrektor Sprzedaży w Blue Media.


Blue Media prekursorem płatności natychmiastowych w Polsce

Blue Media od 2011 r. rozwija usługę płatności natychmiastowych. Z biegiem czasu usługa rozwinęła się zarówno od strony technologicznej, jak i formalnej, uzyskując w ujęciu bankowym zgodę Narodowego Banku Polskiego.

Większość z pasjonatów rynku finansowego w Polsce pamięta, że jeszcze w pierwszej dekadzie XXI wieku zrealizowano pierwszą wypłatę w trybie online. Było to dokładnie w kwietniu 2008 roku. Wówczas Blue Media zrealizowała pierwszą produkcyjną płatności online, w której wpłata dokonana przez klienta - konkretnie Lukas Banku - została wypłacona do Telekomunikacji Polskiej w czasie rzeczywistym, z rachunku bankowego Blue Media zgodnego z rachunkiem bankowym TP SA, w ciągu zaledwie kilku minut. Jako Blue Media od kilkunastu lat rozwijamy system międzybankowych płatności natychmiastowych. Wraz z wejściem na rynek ecommerce, potraktowaliśmy ten tryb rozliczeń jako jeden ze standardów, wdrażany systematycznie u naszych klientów, którzy prowadzą sprzedaż produktów i usług online. Każdy sprzedawca internetowy może z takiego rozwiązania skorzystać – mówi Krystian Wesołowski.

Przeczytaj także:

Ecommerce

5 najważniejszych wniosków z European E-Commerce Report 2023

Poznaj najważniejsze wnioski z raportu, które pomogą Ci zrozumieć trendy i dostosować strategie, żeby sukcesywnie zwiększać sukces Twojego sklepu online.

28.03.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Płatności odroczone – sposób na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków w sklepie online

Odkryj, jak płatności odroczone mogą zwiększyć konwersję w Twoim sklepie online, zmniejszając liczbę porzuconych koszyków. Poznaj pozostałe korzyści.

26.03.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zwiększyć sprzedaż w małym sklepie internetowym?

Sprawdź, jak poprawić strony produktowe, ulepszyć UX, usprawnić proces zakupowy i wykorzystać opinii klientów, żeby zbudować silną markę i się wyróżnić.

25.03.2024 Czytaj więcej