Płatności odroczone – przyszłość zakupów w internecie

#ecommerce #płatności online #płatności odroczone #Finanse Polaków

23.09.2022
Udostępnij:

Wysoka inflacja, rosnące raty kredytów i rachunki za energię zmuszają wiele osób do przesuwania wydatków na późniejszy, bardziej dogodny termin. W oszukaniu galopujących cen pomocne mogą być systemy płatności odroczonych, działające wg. zasady „kup teraz, zapłać później”. Nic dziwnego, że taka metoda rozliczeń zyskuje w Polsce coraz większą popularność.


Zgodnie z opracowanym przez Blue Media raportem pt. „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych”*, obecnie odsetek osób korzystających w naszym kraju z płatności odroczonych wynosi 8 proc. Wartość ta może się wydawać niewielka, ale w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosła ona o 3 p. proc., a jeszcze w latach 2018-2019 wynosiła zaledwie 1 proc. Skąd bierze się powodzenie tej metody rozliczeń? Czy inflacja i drożyzna to jedyne powody?


Jak działają płatności odroczone?


Zasadę działania płatności odroczonych można porównać do kart kredytowych lub systemów ratalnych. W porównaniu z nimi są jednak znacznie prostsze i wolne od kłopotliwych formalności, takich jak procedury akceptacji wniosku o kartę czy rozłożenie płatności na kilka transz.

Decydując się na płatność odroczoną, kupujący zaznacza na stronie sklepu internetowego odpowiednią opcję i zostaje automatycznie przekierowany na stronę, gdzie kończy transakcję. Podaje na niej podstawowe informacje na swój temat (imię i nazwisko, adres e-mail i numer telefonu, adres zamieszkania, PESEL) i błyskawicznie otrzymuje decyzję o odroczeniu płatności. Raz założone konto zostaje przez system zapamiętane i podczas kolejnych zakupów czynności tych powtarzać już nie trzeba. Jeżeli użytkownik zapłaci za zakupy w regulaminowym terminie 30 dni, nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Jeśli jednak nie zdąży z przelewem, wówczas kwota zakupu zostanie rozłożona na raty, do których doliczone zostaną odsetki.

Im częściej klient korzysta z płatności odroczonych, tym większa staje się wartość zakupów, które może w ten sposób sfinalizować. Co ważne, 30-dniowy termin uregulowania rachunku zawiera w sobie 14 dni przewidzianych na zwrot zakupów, dzięki czemu odroczone płatności ułatwiają kupowanie na próbę.


Płatności odroczone dla sklepów


A jakie korzyści odroczone płatności mogą przynieść sprzedającym? Przede wszystkim zwiększone dochody. Według badania przeprowadzonego przez Twisto, jednej z marek oferujących transakcje tego typu, aż 65 proc. sklepów, które zdecydowały się na wdrożenie odroczonych płatności zanotowało dzięki temu większe zyski.

Sprzedawcy internetowi mogą uruchomić w swoich sklepach płatności odroczne, współpracując z wieloma operatorami (m.in. PayPo, Smartney czy Payka). Włączenie tej funkcji wymaga jedynie znalezienia odpowiedniego pola w systemie zarządzania sklepem i odblokowania nowej opcji transakcji.


Przyszłość odroczonych płatności


Wszystko wskazuje na to, że czas odroczonych płatności dopiero nadchodzi i potencjał rozwojowy tej formy rozliczeń jest bardzo duży. Jak wynika z raportu opracowanego przez Krajowy Rejestr Długów i firmę Easy Check, o płatnościach odroczonych słyszała już prawie połowa Polaków (niemal 47 proc.), a co czwarty badany z grupy wiekowej 35-44 lat ma zamiar aktywnie z nich korzystać. Zgodnie z innym badaniem, stworzonym przez firmę badawczą Research and Markets, liczba transakcji przeprowadzonych przy pomocy odroczonych płatności może w najbliższych latach wzrastać w tempie nawet 50 proc. rocznie. Jeśli prognozy te okażą się prawdziwe, będzie to oznaczać, że pod koniec obecnej dekady płatności tego typu staną się dominującą formą rozliczeń za zakupy w internecie.

*Więcej informacji z raportu „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” przeczytasz w komunikatach prasowych:

  • Polacy w obliczu inflacji
  • BLIK – metoda płatności, która deklasuje inne
  • Sukces finansowy. Polacy coraz mniej optymistyczni
  • Usługi subskrypcyjne tracą na zainteresowaniu
  • Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Strategie marketingowe dla e-commerce w branży fitness

    Poznaj sprawdzone strategie marketingowe dla branży fitness w e-commerce. Dowiesz się, jak zwiększyć zasięg i zaangażowanie wokół Twoich produktów i usług fitness.

    16.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wykorzystać Instagram do promocji produktów handmade?

    Odkryj, jak wykorzystać Instagram do promocji rękodzieła. Poznaj strategie, które pomogą Ci przyciągnąć uwagę klientów i zbudować społeczność wokół Twojej marki.

    15.04.2024 Czytaj więcej