Płatności subskrypcyjne – dobre praktyki w serwisie internetowym

#płatności online #subskrypcje

25.02.2022
Udostępnij:

Ekonomia subskrypcji jest wskazywana jako przyszłość płatności w internecie. Z jednej strony to duża wygoda dla użytkownika, a z drugiej ogromny komfort i stabilność przychodów dla sprzedawcy.


Jeżeli również chcesz wdrożyć płatności subskrypcyjne w swoim serwisie www, pamiętaj o nadrzędnej zasadzie – proces płatności powinien być maksymalnie uproszczony, niektórzy mówią nawet, że niezauważalny. Kluczem do tego są płatności automatyczne, które można równie łatwo włączyć, co wyłączyć.

Wspominamy o tym nie bez powodu. Utrudnianie rezygnacji z subskrypcji jest jednym z błędów, które najczęściej popełniają sprzedawcy. Kierują się myślą, że jeśli trudno będzie anulować subskrypcję, klienci "odpuszczą" i będą nadal korzystać z usługi. Tymczasem efekt jest zupełnie inny – klient w końcu znajdzie sposób, żeby zrezygnować z usługi, ale będzie przy tym zdenerwowany, zniechęcony i z dużym prawdopodobieństwem nie wróci już do korzystania z subskrypcji u danego sprzedawcy. Dlatego dobrą praktyką, której warto się trzymać, jest umożliwienie klientowi anulowania subskrypcji jednym kliknięciem.

Równie ważne jest ułatwienie ponownej aktywacji subskrypcji, ponieważ często zdarza się, że klienci chcą tylko tymczasowo zrezygnować z usługi. W związku z tym warto zadbać o to, żeby nie musieli ponownie podawać danych osobowych i kart płatniczych, tylko mogli po prostu kontynuować dotychczasową usługę subskrypcji. Spójrzmy jak rozwiązał to np. serwis streamingowy HBO GO:


hbogo-subskrypcja

Widzimy, że oprócz CTA wzywającego do odnowienia subskrypcji, pojawia się również przycisk umożliwiający zmianę karty płatniczej, z użyciem której mają być realizowane płatności. To kolejna dobra praktyka, którą warto stosować, ponieważ może się zdarzyć, że ważność karty wygasła lub klient chce zmienić źródło płatności – warto mu ułatwić taki krok.

Kolejnym ważnym obszarem jest komunikacja z klientem. Warto uprzedzać go (mailowo lub SMSowo) o zbliżającym się terminie płatności. Wystarczy krótka wiadomość:

Za 3 dni pobierzemy z Twojej karty 20 PLN na poczet opłaty za korzystanie z usługi XY. Jeśli chcesz zrezygnować z dalszej subskrypcji – zaloguj się do swojego konta klienta i anuluj usługę.

Jeżeli masz taką techniczną możliwość – poinformuj swojego klienta również o tym, że karta płatnicza, którą płaci za Twoje usługi/produkty niebawem traci ważność i przypomnij mu o konieczności dodania nowego źródła płatności, jeżeli nie chce utracić dostępu do usługi.

Jeżeli chcesz zachęcić swoich klientów do korzystania z płatności subskrypcyjnych – daj im coś, co ich przekona, że warto. Może to być np. 10% lub 15% rabatu na usługi lub produkty. W ten sposób zyskają dwie strony. Ty będziesz mieć stały, przewidywalny dochód, a Twój klient oszczędności.


Podsumujmy dobre praktyki, których warto się trzymać:


  • maksymalnie prosty proces płatności
  • możliwość anulowania subskrypcji jednym kliknięciem
  • możliwość wznowienia subskrypcji jednym kliknięciem – bez konieczności ponownego uzupełniania wszystkich danych i podpinania karty
  • możliwość łatwej zmiany źródła płatności
  • wysyłka komunikatu o zbliżającej się płatności automatycznej (z możliwością wstrzymania płatności) lub o upływającej ważności karty
  • specjalny rabat dla osób korzystających z subskrypcji

  • Jeżeli chcesz aktywować płatności subskrypcyjne w swoim serwisie www – możemy Ci w tym pomóc. To jedna z wielu metod płatności dostępnych w bramce płatniczej Autopay. Więcj o samych subskrypcjach przeczytasz pod linkiem, a jeśli masz jakieś pytania związane z naszymi usługami – napisz do nas, a udzielimy Ci wszystkich potrzebnych informacji.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    23.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej