Udostępnij:

97 proc. konsumentów w Europie kupuje w internecie lub płaci online, wydając przeciętnie 342 euro miesięcznie. Najczęściej kupują Grecy, Holendrzy i Brytyjczycy. Polacy okazują się najbardziej wyrozumiałymi klientami online, którzy jednocześnie najczęściej rezygnują z zakupów z uwagi na czas oczekiwania na przesyłkę.

Zakupy online stały się częścią życiowej rutyny Europejczyków. Przynajmniej raz w tygodniu w internecie kupuje trzech na czterech Holendrów, Greków i Brytyjczyków, dwóch na trzech Polaków i Irlandczyków. Na końcu listy znajdują się Hiszpanie, Włosi i Francuzi – w tych krajach aktywność online związaną z zakupami wykazuje co drugi konsument. Codziennie kupuje lub płaci w sieci co piąty Europejczyk.

Średnia liczba transakcji na klienta wynosi 3,7 tygodniowo. Najwięcej zamówień składają Grecy (4,8), Holendrzy (4,3) i Brytyjczycy – wynika z badania "PayPal e-Commerce Index 2022". Objęło ono 15 tys. konsumentów i 4,6 tys. sprzedawców z 12 krajów Europy.


I cóż, Szwedzi wydają najwięcej

Konsumenci wydają średnio 342 euro miesięcznie na zakupy i płatności internetowe. Główne kategorie wydatków obejmują produkty z sektora odzieży i akcesoriów, płatności online za usługi, produkty spożywcze oraz te związane ze zdrowiem i urodą.

Rekordową kwotę 486 euro wydają Szwedzi, co – jak podkreślają autorzy badania – jest związane z wysokim odsetkiem osób płacących rachunki przez internet. Na drugim miejscu znajdują się Brytyjczycy z kwotą 420 euro (wydają więcej niż inni na żywność), na trzecim Belgowie (356 euro). Polacy wydają średnio 339 euro (1215 zł), na końcu z kwotą 252 euro są Hiszpanie. Grecy i Polacy chętniej niż inne nacje opłacają rachunki przez internet.

W ujęciu przekrojowym, do najpopularniejszych form płatności należą karty debetowe i kredytowe, jednak w preferencjach według krajów występuje duża rozbieżność. W Niemczech, Włoszech i Hiszpanii najpopularniejszy jest Paypal, który z kolei najmniejszą popularnością cieszy się w Szwecji i Polsce. Karty debetowe to ulubiona forma płatności w Irlandii, Grecji i Wielkiej Brytanii. Kartami kredytowi najchętniej płacą Francuzi i Belgowie (co trzeci konsument), najrzadziej Szwedzi, Niemcy, zestawienie zamykają Holendrzy (co 25 konsument).


(Nie)cierpliwy jak Polak na zakupach

Dla co drugiego europejskiego konsumenta największe obawy podczas transakcji w sieci związane są z bezpieczeństwem lub zaufaniem. Na bezpieczeństwo uwagę najbardziej zwracają Hiszpanie, najmniejszą Holendrzy. Również Hiszpanie wykazują najmniej cierpliwości podczas przechodzenia przez procesy zakupowe, a najbardziej cierpliwi i tolerancyjni są Holendrzy, którzy z kolei najrzadziej skarżą się na nawigację czy finalizację transakcji.

Prawie dwóch na trzech konsumentów zrezygnowało z płatności online lub zakupu, powołując się przede wszystkim na niemożność skorzystania z preferowanej metody płatności lub z obawy o bezpieczeństwo. Dostęp do preferowanych form płatności najważniejszy jest dla Niemców, Szwedów i Greków. Kwestia bezpieczeństwa transakcji najważniejsza jest dla konsumentów we Francji,

Z kolei Polacy wykazują się największą tolerancją przy wyborze preferowanych form płatności. Należą również do najbardziej cierpliwych konsumentów, bo tylko 11 proc. uznało, że proces zakupowy zajmuje za dużo czasu. I Polacy najrzadziej – zaledwie jeden na dziesięciu – wskazał na znaczenie bezpieczeństwa transakcji.

Dwóch na trzech konsumentów jest mniej skłonnych do zakupu, jeśli ich zdaniem wysyłka jest zbyt kosztowna, ten aspekt zakupów online ma największe znaczenie dla Irlandczyków, Szwedów, Greków i Polaków. I również Polacy najczęściej w Europie rezygnują z zakupów z uwagi na zbyt długi czas dostawy.


W poszukiwaniu lepszych cen i nowych produktów zagranicą

Trzech na czterech konsumentów w Europie robi zakupy międzynarodowe; ponadprzeciętnie często Grecy, Irlandczycy i Niemcy, najrzadziej Brytyjczycy i Francuzi. Średnio co trzeci zakup online realizowany jest w sklepach należących do międzynarodowych sprzedawców.

Co motywuje konsumentów do robienia zakupów za granicą? Na decyzje wpływają trzy powody:

  • dla połowy klientów lepsze ceny;
  • dla czterech na dziesięciu dostęp do produktów, których nie ma w kraju;
  • jedna na trzy osoby wymienia możliwość znalezienia nowych i interesujących produktów.

  • Lepszych cen poszukują najczęściej Grecy, Irlandczycy i Belgowie, produktowych nowości przede wszystkim Szwedzi, Grecy, a zwłaszcza Polacy, którzy wyróżniają się na tle innych nacji. Brytyjczycy i Holendrzy najrzadziej szukają niższych cen i nowych produktów.


    Ciesz się produktem teraz, zapłać później

    Rosnącym elementem e-handlu jest social commerce. Na produkty lub usługi za pośrednictwem platform społecznościowych lub streamingowych w ciągu sześciu miesięcy przynajmniej raz pieniądze wydało czterech na dziesięciu konsumentów. Jeden na sześciu kupuje w taki sposób co tydzień. Najczęściej są to Grecy, Niemcy i Holendrzy, najrzadziej Hiszpanie, Belgowie i Irlandczycy.

    Klienci wydając przeciętnie 141 euro miesięcznie najczęściej kupują odzież, produkty związane ze zdrowiem i urodą, a także bilety i gry online. Prawie dwa na trzy przedsiębiorstwa sprzedają już przez platformy społecznościowe, najwięcej w Irlandii, w Polsce, najmniej w Wielkiej Brytanii.

    Również płatności odroczone (buy now pay later: BNPL) weszły na stałe do świata e-commerce, o czym świadczy fakt, że korzysta z nich 20 proc. konsumentów. Model kup teraz, zapłać później najpopularniejszy jest we Francji, Szwecji, Holandii i Niemczech. Konsumenci z tych krajów nie tylko wydają najwięcej, ale również są najbardziej aktywnymi użytkownikami tej usługi. Średnie miesięczne wydatki na transakcje BNPL wynoszą 147 euro, w Szwecji 197 euro, w Polsce 99 euro (371 zł). Średni wydatek na jedną transakcję wynosi średnio 64 euro, najwięcej we Francji 80 euro, w Polsce 49 euro (195 zł).

    Korzystając z płatności odroczonych klienci najczęściej kupują odzież. Elektronika jest zazwyczaj drugą najpopularniejszą kategorią, w zależności od rynku na zmianę z produktami z kategorii zdrowia i urody. Jednak na rynku francuskim i polskim na drugim miejscu do najchętniej kupowanych należą produkty z kategorii dom i ogród.

    Z urządzeń mobilnych do zakupów i płatności online korzysta dwóch na trzech Brytyjczyków, połowa Szwedów i prawie połowa Polaków, najrzadziej po komórki sięgają konsumenci niemieccy.

    💡Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o rynku e-commerce w poszczególnych krajach europejskich – przejdź do lektury następujących artykułów:
  • Co wyróżnia irlandzki rynek e-commerce?
  • Rynek e-commerce w Wielkiej Brytanii
  • Zaufanie podstawą e-commerce w Chorwacji
  • Pandemia impulsem rozwojowym dla greckiego e-handlu
  • Płatności mobilne i przywiązanie do lokalnych marek – co jeszcze wyróżnia e-commerce na Litwie
  • Jak wygląda e-commerce w krajach Beneluxu?
  • Włoski e-commerce pod znakiem marketplace’ów i zakupów mobilnych
  • E-handel we Francji skupia się na modzie i drugim obiegu. Co jeszcze go wyróżnia?
  • Innowacje i m-commerce w duńskim handlu internetowym
  • E-commerce po portugalsku
  • Wygoda, niezależność i oszczędność czasu. Co jeszcze wyróżnia szwajcarski e-commerce?
  • Hiszpański rynek e-commerce liderem pod względem tempa rozwoju
  • Co warto wiedzieć o skandynawskim rynku e-commerce?
  • Rozważasz wejście na rynek e-commerce w Niemczech? To warto wiedzieć
  • Rozważasz wejście na słowacki rynek e-commerce? Poznaj go lepiej
  • Rozważasz sprzedaż do Czech? Poznaj tamtejszy rynek e-commerce

  • Źródło:
    PayPal e-Commerce Index Europe 2022

    Ecommerce

    WhatsApp to popularny komunikator, który jest wykorzystany również do komunikacji z klientami. Jego dużym atutem jest to, że w wersji podstawowej jest darmowy.

    07.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Reklama przynęta czy marketing szeptany – pomimo tego, że to kuszące formy reklamy, nie warto ich stosować. Raz stracone zaufanie klienta trudno jest odbudować.

    06.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Planujesz rozpocząć sprzedaż zagraniczną? W poniższym artykule znajdziesz informacje o tym, o co należy zadbać, by ten proces się powiódł...

    03.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ