Polityka Prywatności – czego nie może w niej zabraknąć?

#sprzedaż online #polityka prywatności

Udostępnij:

25 maja 2018 roku nastała nowa era – głównie dla osób prowadzących biznes w internecie. Czteroliterowy skrót RODO, spędził sen z oczu niejednemu przedsiębiorcy. Konieczność dostosowania się do nowych przepisów wprowadzonych przez Parlament Europejski i Radę UE okazała się nie lada wyzwaniem. Sklepy internetowe zostały zobowiązane publikować Politykę Prywatności, ale często nie wiedzą jak ją opracować. Dobra wiadomość jest taka, że z tym problemem trzeba zmierzyć się tylko raz.

Dzisiaj po trzech latach, jest o wiele łatwiej wdrożyć przepisy o ochronie danych osobowych do swojego biznesu. Szczególnie jeśli tym biznesem jest świetnie prosperujący sklep online. W internecie można znaleźć sporo informacji na ten temat, a dodatkowo funkcjonują firmy, które pomagają przedsiębiorcom uporać się z tym zadaniem.

Celem RODO jest wyeliminowania zagrożeń wynikających z użycia w przetwarzaniu danych osobowych nowoczesnych technologii, a taką właśnie jest internet. Polityka Prywatności jest więc formą spełnienia tego obowiązku.

Prywatność a bezpieczeństwo

Musisz odróżnić Politykę Bezpieczeństwa od Polityki Prywatności – nie są to tożsame pojęcia. Pierwsza to wewnętrzny dokument firmy, który mówi o wdrożonych regułach bezpieczeństwa i procedurach zapewniających ochronę. Natomiast Polityka Prywatności, która musi pojawić się na stronie internetowej, służy poinformowaniu Twoich klientów, o tym, w jaki sposób jego dane osobowe są zbierane, a następnie przetwarzane . Wbrew pozorom, nie jest to ani skomplikowane, ani czasochłonne.

Tego nie może zabraknąć

Trzeba pamiętać aby w Polityce Prywatności, oprócz informacji na temat przetwarzania danych osobowych, znalazły się informacje o plikach cookies. Dopiero po akceptacji zgód, użytkownik może korzystać z serwisu.

Polityka Prywatności to dość obszerny dokument, w którym każdy z punktów należy rozwinąć i umieścić w nim szereg szczegółowych informacji. Finalnie dokument powinien zapewnić prosty i zrozumiały przekaz.

Główne punkty w Polityce Prywatności, to:

1. Podstawowe cele

Informujesz, czym jest Polityka Prywatności i jakiej strony dotyczy oraz kto administruje stroną. Możesz powołać się na RODO – wskazać konkretne przepisy prawa, które realizujesz.

2. Administrator danych osobowych

Wskazujesz, kto jest odpowiedzialny za przetwarzanie danych i jak się skontaktować z inspektorem, czy też administratorem danych.

3. Zasady zbierania danych osobowych i informacji

Musisz wyjaśnić, w jaki sposób i na jakich zasadach są zbierane dane osobowe w Twojej witrynie.

4. Zakres gromadzonych danych i informacji oraz sposób ich wykorzystywania

Szczegółowo powinieneś określić, jakie konkretnie dane osobowe są gromadzone, dlaczego są zbierane i w jakim celu są wykorzystywane.

5. Zasady przetwarzania danych osobowych

W tym punkcie należy poinformować, dlaczego dane osobowe są przetwarzane, komu przekazywane i przez jaki czas będą udostępniane.

6. Uprawnienia użytkowników

Wspomnieć należy o prawach użytkownika do wglądu w swoje dane osobowe (ale też o prawie do usuwania bądź zmiany), możliwości cofnięcia wyrażonych zgód, a nawet wniesienia skargi.

7. Pliki cookies

Musisz przekazać informację o rodzaju wykorzystywanych plików cookies oraz o celach i zakresie gromadzenia i przetwarzaniem tych danych. Możesz odwoływać się do Polityk Prywatności serwisów, z którymi w tej kwestii prowadzona jest współpraca.

8. Zabezpieczenie danych osobowych

Warto, abyś poinformował o zasadach bezpieczeństwa, na przykład – kto ma dostęp do danych Twoich klientów.

9. Dane kontaktowe

Należy wskazać dokładny adres, numer telefonu i adres e-mail administratora danych, aby użytkownik, który ma wątpliwości w zakresie przekazanych wcześniej informacji, mógł się z nim skontaktować.

10. Zasady rezygnacji

Koniecznie trzeba poinformować, co Twój klient powinien zrobić, aby jego dane zostały usunięte i, w jaki sposób może zrezygnować z wcześniej udzielonych zgód.

Jeśli nadal nie jesteś pewny, co powinno znaleźć się w poszczególnych punktach, możesz sprawdzić, jak to wygląda w dużych sklepach internetowych, gdzie za wdrożenie tych dokumentów zazwyczaj odpowiedzialny jest sztab prawników. Dobrze opracowaną Politykę Prywatności znajdziesz na przykład w sklepie internetowym Kazar.

Polityka Prywatności – warto ją wdrożyć

Jak pokazują badania Deloitte, większość firm zwleka ze wdrożeniem RODO, ze względu na brak czasu i niezrozumiałość przepisów, a także trudności w spełnieniu wymagań. Za to konsumenci doceniają takie działania. Czują się bardziej bezpieczni i uważają, że ich prywatność jest szanowana.

Jeżeli prowadzisz lub zamierzasz uruchomić sklep internetowy – przeczytaj koniecznie również jeden z naszych poprzednich artykułów, odpowiadający na pytanie: Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Ecommerce

SXO (Search Experience Optimization) to działania mające na celu pozycjonowanie witryny oraz zapewnienie jej użytkownikom jak najlepszych doświadczeń.

28.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Według danych dataplace.ai, paczkomaty InPost podbiły Polskę. Są dostępne już na 45 proc. powierzchni naszego kraju. Jak reagują na to inne firmy?

27.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Segmentacja polega na podzieleniu odbiorców na grupy o zbliżonych parametrach, dzięki czemu można zwiększyć efektywność procesów marketingowych.

25.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ