Polityka Prywatności – czego nie może w niej zabraknąć?

#sprzedaż online #polityka prywatności

Udostępnij:

25 maja 2018 roku nastała nowa era – głównie dla osób prowadzących biznes w internecie. Czteroliterowy skrót RODO, spędził sen z oczu niejednemu przedsiębiorcy. Konieczność dostosowania się do nowych przepisów wprowadzonych przez Parlament Europejski i Radę UE okazała się nie lada wyzwaniem. Sklepy internetowe zostały zobowiązane publikować Politykę Prywatności, ale często nie wiedzą jak ją opracować. Dobra wiadomość jest taka, że z tym problemem trzeba zmierzyć się tylko raz.

Dzisiaj po trzech latach, jest o wiele łatwiej wdrożyć przepisy o ochronie danych osobowych do swojego biznesu. Szczególnie jeśli tym biznesem jest świetnie prosperujący sklep online. W internecie można znaleźć sporo informacji na ten temat, a dodatkowo funkcjonują firmy, które pomagają przedsiębiorcom uporać się z tym zadaniem.

Celem RODO jest wyeliminowania zagrożeń wynikających z użycia w przetwarzaniu danych osobowych nowoczesnych technologii, a taką właśnie jest internet. Polityka Prywatności jest więc formą spełnienia tego obowiązku.

Prywatność a bezpieczeństwo

Musisz odróżnić Politykę Bezpieczeństwa od Polityki Prywatności – nie są to tożsame pojęcia. Pierwsza to wewnętrzny dokument firmy, który mówi o wdrożonych regułach bezpieczeństwa i procedurach zapewniających ochronę. Natomiast Polityka Prywatności, która musi pojawić się na stronie internetowej, służy poinformowaniu Twoich klientów, o tym, w jaki sposób jego dane osobowe są zbierane, a następnie przetwarzane . Wbrew pozorom, nie jest to ani skomplikowane, ani czasochłonne.

Tego nie może zabraknąć

Trzeba pamiętać aby w Polityce Prywatności, oprócz informacji na temat przetwarzania danych osobowych, znalazły się informacje o plikach cookies. Dopiero po akceptacji zgód, użytkownik może korzystać z serwisu.

Polityka Prywatności to dość obszerny dokument, w którym każdy z punktów należy rozwinąć i umieścić w nim szereg szczegółowych informacji. Finalnie dokument powinien zapewnić prosty i zrozumiały przekaz.

Główne punkty w Polityce Prywatności, to:

1. Podstawowe cele

Informujesz, czym jest Polityka Prywatności i jakiej strony dotyczy oraz kto administruje stroną. Możesz powołać się na RODO – wskazać konkretne przepisy prawa, które realizujesz.

2. Administrator danych osobowych

Wskazujesz, kto jest odpowiedzialny za przetwarzanie danych i jak się skontaktować z inspektorem, czy też administratorem danych.

3. Zasady zbierania danych osobowych i informacji

Musisz wyjaśnić, w jaki sposób i na jakich zasadach są zbierane dane osobowe w Twojej witrynie.

4. Zakres gromadzonych danych i informacji oraz sposób ich wykorzystywania

Szczegółowo powinieneś określić, jakie konkretnie dane osobowe są gromadzone, dlaczego są zbierane i w jakim celu są wykorzystywane.

5. Zasady przetwarzania danych osobowych

W tym punkcie należy poinformować, dlaczego dane osobowe są przetwarzane, komu przekazywane i przez jaki czas będą udostępniane.

6. Uprawnienia użytkowników

Wspomnieć należy o prawach użytkownika do wglądu w swoje dane osobowe (ale też o prawie do usuwania bądź zmiany), możliwości cofnięcia wyrażonych zgód, a nawet wniesienia skargi.

7. Pliki cookies

Musisz przekazać informację o rodzaju wykorzystywanych plików cookies oraz o celach i zakresie gromadzenia i przetwarzaniem tych danych. Możesz odwoływać się do Polityk Prywatności serwisów, z którymi w tej kwestii prowadzona jest współpraca.

8. Zabezpieczenie danych osobowych

Warto, abyś poinformował o zasadach bezpieczeństwa, na przykład – kto ma dostęp do danych Twoich klientów.

9. Dane kontaktowe

Należy wskazać dokładny adres, numer telefonu i adres e-mail administratora danych, aby użytkownik, który ma wątpliwości w zakresie przekazanych wcześniej informacji, mógł się z nim skontaktować.

10. Zasady rezygnacji

Koniecznie trzeba poinformować, co Twój klient powinien zrobić, aby jego dane zostały usunięte i, w jaki sposób może zrezygnować z wcześniej udzielonych zgód.

Jeśli nadal nie jesteś pewny, co powinno znaleźć się w poszczególnych punktach, możesz sprawdzić, jak to wygląda w dużych sklepach internetowych, gdzie za wdrożenie tych dokumentów zazwyczaj odpowiedzialny jest sztab prawników. Dobrze opracowaną Politykę Prywatności znajdziesz na przykład w sklepie internetowym Kazar.

Polityka Prywatności – warto ją wdrożyć

Jak pokazują badania Deloitte, większość firm zwleka ze wdrożeniem RODO, ze względu na brak czasu i niezrozumiałość przepisów, a także trudności w spełnieniu wymagań. Za to konsumenci doceniają takie działania. Czują się bardziej bezpieczni i uważają, że ich prywatność jest szanowana.

Jeżeli prowadzisz lub zamierzasz uruchomić sklep internetowy – przeczytaj koniecznie również jeden z naszych poprzednich artykułów, odpowiadający na pytanie: Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Ecommerce

Podpinając Google Analytics do swojej strony, zyskujesz dostęp do osiemdziesięciu raportów na temat ruchu internetowego i wskaźników konwersji.

21.09.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Nawigacja okruszkowa, nazywana fachowo „breadcrumbs” to ścieżka tekstowa, której celem jest wskazać, w którym miejscu znajduje się użytkownik.

20.09.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

W e-commerce wszystkie miejsca wydają się już być zajęte. Czy w tym tłoku da się jeszcze znaleźć miejsce na swój mały biznes? Tak, i dowodzą tego influencerzy.

17.09.2021 CZYTAJ WIĘCEJ