Poznaj nowoczesne narzędzia do weryfikacji tożsamości klienta online

#przelew weryfikacyjny #weryfikacja online #identyfikacja online

Udostępnij:

Zastanawiasz się, jak usprawnić proces sprawdzenia tożsamości nowych klientów podczas ich zakupów w Twoim sklepie internetowym? Przedstawiamy nowoczesne, szybkie i bezpieczne metody weryfikacji danych osobowych i kont bankowych.

Choć już od pewnego czasu elektroniczne załatwianie spraw przekonywało do siebie coraz więcej osób, za przełomowy uznać można dopiero początek pandemii. Niemalże z dnia na dzień wszystko stało się zdalne – praca, szkoła, zakupy, a także usługi: bankowe, urzędowe i administracyjne. Wraz z tym pojawiła się potrzeba bezpiecznej i sprawnej weryfikacji tożsamości klienta.

W jakich sytuacjach możesz potrzebować zweryfikować tożsamość swojego klienta?
  • przed podpisaniem umowy kredytowej lub sprzedaży ratalnej
  • przed zawarciem umowy leasingowej
  • przed wynajmem mieszkania
  • przed wypożyczeniem samochodu, roweru, czy hulajnogi
Jak wynika z naszego badania "Finanse Polaków w czasach epidemii”, elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz zdalne podpisywanie umów to jedne z najpopularniejszych usług świadczonych przez internet podczas kryzysu sanitarnego. Co ciekawe, podczas gdy z obydwu usług do tej pory miało okazję skorzystać odpowiednio 24 i 17 proc. badanych, znacznie większy odsetek, bo aż 38 i 33 proc. respondentów deklaruje zamiar korzystania z tych samych usług na odległość w przyszłości.

Narzędzia do weryfikacji tożsamości

Istnieje wiele metod weryfikacji tożsamości klienta. W zależności od prowadzonej działalności i konieczności potwierdzania innych danych, dla każdej firmy skuteczne może okazać się inne narzędzie.

Jedną z najbardziej rozpowszechnionych opcji wśród Polaków jest Profil Zaufany, bezpłatne konto rządowe, które usprawnia załatwienie wszelkich spraw urzędowo-administracyjnych przez internet. Będąc alternatywą dla podpisu kwalifikowanego, Profil Zaufany skierowany jest nie tylko do osób prywatnych, ale także do przedsiębiorców, którzy za jego pomocą mogą założyć firmę i ją rozliczać.

Nie zawsze jednak Profil Zaufany jest najbardziej adekwatna metodą weryfikacji tożsamości klienta dla danej firmy. Dlatego na rynku funkcjonują inne, równie wygodne rozwiązania, z których mogą skorzystać firmy chcące zweryfikować tożsamość swoich klientów.

1. Weryfikacja poprzez dane bankowe (AIS)

Szybka i, przede wszystkim, wygodna dla klienta metoda weryfikacji tożsamości za pomocą usługi dostępu do informacji o rachunku (Account Information Service, AIS), wprowadzona unijną dyrektywą PSD2. Osoba ubiegająca się o kredyt lub płatność odroczoną online, może zweryfikować swoją tożsamości logując się do wybranej bankowości elektronicznej i wyrażając zgodę na przekazanie swoich danych do licencjonowanej instytucji płatniczej, jaką jest Blue Media.

Dane klienta, które mogą zostać potwierdzone w ten sposób:

  • imię i nazwisko
  • adres
  • numer IBAN
Informacje przekazane instytucji płatniczej – krajowej lub unijnej – wraz z potwierdzeniem tożsamości klienta, mogą stanowić podstawę przyznania kredytu lub odroczenia płatności.

2. Wideoweryfikacja

Weryfikacja poprzez bezpieczne połączenie wideo to jedna z najczęściej stosowanych metod uwierzytelnienia tożsamości. Podczas połączenia wideo porównywane jest zdjęcie z dowodu tożsamości klienta wraz z jego wizerunkiem w momencie weryfikacji. Co więcej, weryfikowane są także dane na dokumencie, co niemalże całkowicie niweluje ryzyko oszustwa i kradzieży tożsamości.

3. Fotoweryfikacja

Podobnie jak w przypadku wideoweryfikacji, uwierzytelnienie następuje po porównaniu wizerunku klienta w dowodzie osobistym z obecnym wizerunkiem zaprezentowanym na wykonanym zdjęciu selfie.

4. Weryfikacja poprzez dokumenty cyfrowe

Takie rozwiązanie oferuje m.in. aplikacja eDO App zaprojektowana przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. Jest to jedna z nowoczesnych opcji weryfikacji tożsamości osoby posiadającej e-dowód. Bez potrzeby czytnika, jedynie za pomocą aplikacji mobilnej, w bezpieczny sposób możesz potwierdzić tożsamość klienta. Co ważne, informacje potrzebne do weryfikacji udostępniane są konkretnej firmie, a specjalne zabezpieczenia w aplikacji chronią dane klienta przed ich kradzieżą.

Metoda ta ma zastosowanie zarówno w biznesie, jak i w kontakcie z administracją, m.in. w przypadku:

  • składania oświadczeń woli
  • podpisywania umów najmu i sprzedaży
  • zakładania Profilu Zaufanego.

5. Przelew weryfikacyjny

Rozwiązanie przeznaczone dla firm, które chcą zweryfikować tożsamość swoich klientów przed przyznaniem im dostępu do wybranego produktu lub usługi, najczęściej finansowej. Podobnie jak w przypadku weryfikacji przez dane bankowe, weryfikacja przelewem potwierdza dane klienta, takie jak imię i nazwisko, adres i numer IBAN. By skorzystać z tej metody weryfikacji, wystarczy zrobić przelew symbolicznej kwoty (np. 1 zł) na konto instytucji finansowej, która na podstawie otrzymanej transakcji uwierzytelni tożsamość klienta.

Zastanawiasz się, które rozwiązanie weryfikacji tożsamości klienta będzie najlepsze dla Ciebie i potrzeb Twojej firmy? Skontaktuj się z nami, a my przygotujemy dla Ciebie ofertę.

Ecommerce

Podpinając Google Analytics do swojej strony, zyskujesz dostęp do osiemdziesięciu raportów na temat ruchu internetowego i wskaźników konwersji.

21.09.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Nawigacja okruszkowa, nazywana fachowo „breadcrumbs” to ścieżka tekstowa, której celem jest wskazać, w którym miejscu znajduje się użytkownik.

20.09.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

W e-commerce wszystkie miejsca wydają się już być zajęte. Czy w tym tłoku da się jeszcze znaleźć miejsce na swój mały biznes? Tak, i dowodzą tego influencerzy.

17.09.2021 CZYTAJ WIĘCEJ