Pozycjonowanie jako jeden z elementów strategii marketingowej sklepu internetowego

#sprzedaż online #pozycjonowanie

13.05.2021
Udostępnij:

Zanim Twoją stronę zobaczy potencjalny klient, wcześniej muszą ją dobrze zrozumieć algorytmy Google. Dowiedz się o jakie elementy musisz zadbać, aby skutecznie wypozycjonować swój sklep internetowy w wynikach wyszukiwania.


W Polsce 94 proc. internautów korzysta z wyszukiwarki Google. Gdy mówimy o pozycjonowaniu mamy na myśli ranking organicznych, czyli darmowych wyników wyszukiwania. Im wyżej Twoja witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania tym lepiej. W praktyce znaczenie mają wyniki z pierwszej strony.

Jak wynika z badania Sistrix:

  • 28,5 proc. internautów klika na pierwszy wynik
  • 15,7 proc. na drugi
  • 8 proc. na trzeci

Skąd Google bierze wyniki wyszukiwania?


Punktem wyjścia są słowa kluczowe. Poprzez umieszczanie słów kluczowych w dokumencie pomagasz wyszukiwarce zrozumieć treść strony. Słowa klucze to wyrażenia, które internauci wpisują w oknie wyszukiwania.

Gdzie je znajdziesz? Pomoże Ci w tym znajomość podstawowych zasad SEO (Search Engine Optimalization), czyli optymalizacji stron internetowych. Zacznij od przeprowadzenia analizy SERP (Search Engine Result Page). Przejrzyj wyniki wyszukiwania, które pojawią się po wpisaniu Twoich fraz w wyszukiwarce. Zobacz co na podobne tematy pisze konkurencja oraz jakie słowa powtarzają się w tytułach i opisach stron.

Korzystając z Planera słów kluczowych dowiesz się jak popularne są wyrażenia których chcesz użyć na na swojej stronie. Dzięki Google Search Console poznasz hasła i frazy, przez które internauci wchodzą na Twoją stronę. Możesz skorzystać z Google Trends oraz specjalistycznych narzędzi, zarówno darmowych jak i płatnych, które analizują kluczowe słowa, frazy i związane z nimi pytania.

Drugą kluczową kwestią są pozyskane linki. O pozycji Twojej strony świadczy jej reputacja. Miarą reputacji dla Google jest liczba linków, które prowadzą do Twojej strony z innych miejsc. Nie tylko liczba linków ma znaczenie, ale też pozycja i popularność stron odsyłających.


Twórz stronę sklepu z myślą o czytelniku


Fundamentalna zasada pozycjonowania brzmi: co jest dobre dla czytelnika jest dobre również dla Google. Jak to rozumieć?

Wyobraź sobie jak powinna wyglądać idealna strona sklepu internetowego. Jakie opisy produktów powinna zawierać? Jak powinna być zbudowana architektura strony, aby doświadczenie klienta było satysfakcjonujące? Poniżej prezentujemy kilka praktycznych wskazówek.


Jasna struktura kategorii, podkategorii i stron produktowych


Architektura informacji na stronie jest kluczowa. Struktura sklepu – czyli strony kategorii, podkategorii, produktów – powinna być przejrzysta, logiczna i zrozumiała zarówno dla robotów Google, jak dla samych klientów, którzy bez problemu znajdą produkty, których w danej chwili szukają.


Rzetelne opisy produktów


Każdy opisany produkt powinien mieć swoje title i description. Tytuł powinien być możliwie krótki i jednocześnie konkretny. Opisy powinny być jasne i zrozumiałe. Dodatkowo, dodaj na karcie produktu miejsce na opinie klientów.


Wartościowa i unikalna treść


Zadbaj o to, aby treść na stronie była praktyczna i oryginalna. Zadbaj o to, aby treść na stronie była praktyczna i oryginalna. Oryginalność tekstu to jeden z najwyżej premiowanych przez algorytmy Google elementów strony.

Każda strona kategorii i podkategorii powinna mieć swój unikalny opis. Dotyczy to także stron produktowych. Absolutnie nie kopiuj opisów produktów od producenta.

Ważne: unikaj w tekście wstawiania niepotrzebnych słów kluczowych. Brzmi to sztucznie i irytuje nie tylko czytelnika, ale także algorytmy Google.

Google szukając strony, która najlepiej odpowiada na zapytanie nie tylko analizuje wcześniej jej treść, ale także tzw. meta-description. To krótki liczący maksymalnie 155-160 znaków opis strony, który tworzysz specjalnie dla wyszukiwarki. Google wyświetla go wówczas, gdy uzna, że pasuje on lepiej niż inne fragmenty tekstu.

Więcej o tym jak przygotować skuteczny opis produktu znajdziesz w podlinkowanym artykule.


Wygoda dla czytelnika


Dłuższe teksty dziel na paragrafy, korzystaj z punktorów. Wyróżnij istotne elementy tekstu, np. większym fontem. Stosuj śródtytuły z uwzględnieniem słów kluczowych. Śródtytuły nadają dokumentowi czytelny i dynamiczny układ. W konsekwencji ułatwiają czytanie. Zadbaj o to, aby wyróżnić śródtytuły większym fontem najlepiej stosując tag nagłówkowy o rozmiarze H2.

W przypadku długiego artykułu umieść na górze strony spis treści, dzięki czemu umożliwisz szybkie zapoznanie się z zawartości. Aby ułatwić nawigowanie zastosuj w spisie treści wewnętrzne odsyłacze tzw. kotwice, dzięki którym można przejść od razu do danego paragrafu na stronie.


Elementy graficzne


Ich głównym zadaniem jest uczynić treść atrakcyjną wizualnie lub informacyjnie. Każdy z elementów graficznych to jednocześnie obiekt, który umożliwia Google lepsze indeksowanie strony.

Kluczowe jest tutaj poprawne nazywanie plików graficznych. Nie nazywaj zdjęcia jako asdfg.jpg lub obraz.jpg, taka nazwa nic nie mówi o treści na stronie. Zadbaj, aby nazwa pliku miała opisowy charakter i znajdowały się w niej słowa klucze, np. okragly-stolik-kawowy-z-drewna.jpg. Każdy plik graficzny możesz opisać słownie w atrybutach „alt”. Optymalizuj wielkości plików, aby przyspieszyć ładowanie się strony.


Linki wewnętrzne i pillar page


Skuteczną strategią pozycjonowania jest budowanie topic clusters, czyli rozbudowanych sekcji na wybrany temat. Filarem takiej struktury jest tekst główny tzw. pillar page, który jest wzajemnie linkowany z tekstami towarzyszącymi. W tym przypadku przygotowanie treści może zająć więcej czasu, jednak w efekcie tekst główny zyskuje wysoki PageRank.


Elementy, które przyciągają uwagę czytelnika


Czas, który użytkownik spędza na stronie również jest miarą jej wartości. Pomyśl jak wzbogacisz tekst o infografiki, filmy wideo, elementy interaktywne.


Call to action (CTA), czyli zachęta do działania


Wizyta użytkownika na stronie to okazja, aby zachęcić go do dalszej interakcji i dać mu powód, aby wracał do Ciebie częściej. Udostępnij formularz zapisu do newslettera. Może dysponujesz materiałami poradnikowymi, własnymi opracowaniami, treściami premium w pliku PDF do pobrania w zamian za adres email.


Responsywna strona internetowa


Strona powinna być od początku zaprojektowana z myślą o wygodzie dla użytkowników, a więc także pod urządzenia mobilne. Według najnowszych danych Statista, w 2021 r., 72,9 proc. całego handlu detalicznego będzie generowane za pośrednictwem m-commerce (w porównaniu do 58,9% z 2017 r.).


Stabilny i szybki serwer


Oprócz kwestii dotyczących stricte jakości treści, Google przy pozycjonowaniu strony bierze pod uwagę także bardziej techniczne aspekty. Jednym z nich jest jakość hostingu. Szybkość, niezawodność i bezpieczeństwo hostingu, lokalizacja adresu IP serwera czy reputacja sieci jest bardzo ważna, jeśli chcemy by nasz sklep znalazł się wysoko w rankingu największej wyszukiwarki.

Reasumując: czytelnik, który uzna Twoją treść na stronie za wartościową więcej czasu jej poświęci, chętniej do niej zalinkuje, poleci innym w social mediach czy... sfinalizuje zamówienie. Algorytm Google dodatkowo ten fakt oceni pozycjonując stronę wyżej w wynikach.

Jeżeli szukasz firmy, która pomoże Ci w pozycjonowaniu Twojej witryny i zastanawiasz się na co zwrócić uwagę wybierając firmę od pozycjonowania – zajrzyj do podlinkowanego artykułu, znajdziesz w nim ważne wskazówki.


💡 Jeśli interesują Cię usługi z zakresu SEO skorzystaj z oferty grupy iCEA, naszego partnera, i rozwiń swój biznes.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

23.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

18.04.2024 Czytaj więcej