Udostępnij:

Wiele osób planujących rozpoczęcie sprzedaży przez internet, zastanawia się – Presta czy WooCommerce? Żeby móc podjąć tę decyzję, należy sprawdzić, czym różni się PrestaShop od WooCommerce. Wbrew pozorom, różnice są dość znaczące.

Na początek ustalmy czym jest Presta, a czym jest WooCommerce, ponieważ nie są to rozwiązania tej samej kategorii.

Czym jest PrestaShop?

PrestaShop to jedna z wiodących platform open source dla e-commerce, która umożliwia założenie i prowadzenie sklepu internetowego. Na stronie Presty widnieje informacja, że aktualnie w oparciu o to rozwiązanie działa ponad 300 000 sklepów online sprzedających najróżniejszy asortyment – od kosmetyków, przez ubrania, po akcesoria do domu, dobra luksusowe i elektronikę.

💡Blue Media jest oficjalnym partnerem PrestaShop, dzięki czemu wszyscy użytkownicy Presty mogą uruchomić naszą bramkę płatniczą bezpośrednio z poziomu swojego panelu administracyjnego, a cały proces jest znacznie szybszy i prostszy.

Wyłącznie w ramach wtyczki Blue Media można od razu podłączyć również Google Analytics, które dostarcza bardzo ważnych danych o zachowaniach klientów w sklepie internetowym oraz ścieżce zakupowej, jaką podążają. Na podstawie tych danych można udoskonalać działanie sklepu, co przełoży się na większą konwersje.


Czym jest WooCommerce?

WooCommerce to darmowa wtyczka do WordPressa (CMS), która wyposaża zwykłą stronę internetową w funkcje umożliwiające prowadzenie sklepu online. Według najnowszych statystyk na całym świecie działa ponad 5 000 000 sklepów na WooCommerce, co oznacza, że jest to bezwględnie jedno z najpopularniejszych rozwiązań e-commerce. Poniższy wykres pokazuje, jak wygląda procentowy udział poszczególnych platform/wtyczek w rynku. Już na pierwszy rzut oka widać, że najczęściej wybierane rozwiązania to WooCommerce, Shopify i Magento.

jak-duzo-sklepow-jest-na-woocommerce
Źródło: Barn2

Presta vs. WooCommerce – wymagania techniczne

Różnice pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami pojawiają się już na etapie wdrożenia. Na stronie Presty znajduje się następujący opis wymagań systemowych:

  • serwer internetowy: Apache 2.2+, Nginx
  • PHP 7.1+
  • zainstalowany MySQL 5.6+ i utworzona baza danych
  • dostęp do FTP
  • opcja memory_limit ustawiona na "256M" i upload_max_filesize na "16M"
  • certyfikat SSL
  • rozszerzenia PHP: CURL, DOM, Fileinfo, GD, Intl, Mbstring, Zip, Json, iconv
  • rozszerzenia MemCached, Apcu, OpCache (aby poprawić wydajność)

  • Natomiast aktualne wymagania systemowe strony WooCommerce są następujące:

  • PHP w wersji 7 lub wyżej
  • MySQL w wersji 5.6 lub wyżej albo MariaDB w wersji 10.0 lub wyżej
  • limit pamięci WordPress – co najmniej 128 MB lub większy
  • certyfikat SSL

  • Specjaliści wskazują, że PrestaShop potrzebuje znacznie mocniejszego serwera niż WordPress z wtyczką WooCommerce. Dodatkowo, systemu Presty nie można zainstalować na dowolnym hostingu, dlatego zawsze wcześniej warto się upewnić, że dany usługodawca zapewnia taką możliwość. Niektórzy dostawcy hostingu mają osobne oferty obejmujące PrestaShop i zazwyczaj są one droższe, niż te pod WordPressa.

    Wynika to przede wszystkim z tego, że Presta jest bardziej złożonym rozwiązaniem, które będzie odpowiednie dla nawet bardzo dużych e-commersów, o rozbudowanej ofercie i wielowariantowych produktach. WooCommerce jest natomiast częściej rekomendowany w przypadku małych i średnich sklepów.


    PrestaShop a WooCommerce – podstawowa konfiguracja

    Żeby móc korzystać z możliwości Presty, należy pobrać darmowe oprogramowanie z oficjalnej strony, zainstalować je na wybranym przez siebie serwerze (oficjalna instrukcja instalacji) i skonfigurować sklep tak, by był przygotowany na prowadzenie sprzedaży. Sama konfiguracja nie jest skomplikowana, ale może zająć trochę czasu, ponieważ trzeba ustawić wszystkie szczegóły dotyczące: metod płatności (w tym waluty), sposobów dostawy, obsługiwanych języków, wyglądu sklepu oraz samych kart produktowych, itd.

    Jeżeli chodzi o drugie z omawianych rozwiązać, to najpierw musisz posiadać stronę www na WordPressie, a następnie zainstalować wtyczkę WooCommerce – znajdziesz ją na liście wtyczek widocznej w panelu administratora. Późniejsza konfiguracja nie powinna sprawić Ci trudności. Podział na zakładki tematyczne również ułatwia zadanie (Ustawienia ogólne, Produkty, Podatek, Zamówienia, Wysyłka, Konta, E-maile, Integracje, Webhooks).

    Przyjrzyjmy się teraz możliwościom, jakie dają Presta i WooCommerce.

    Obydwa rozwiązania umożliwiają:

  • sprzedaż produktów prostych,
  • sprzedaż produktów z wariantami i cechami,
  • proste zarządzanie magazynem i śledzenie stanów,
  • generowanie promocji i kuponów,
  • galeria,
  • zmiana obrazka wyróżniającego wg. wariantu
  • wysyłka e-maili z potwierdzeniami,
  • generowanie faktur,
  • proste statystyki sprzedaży,
  • ręczne generowanie zamówień w panelu,
  • sprzedaż produktów cyfrowych,
  • personalizacja e-maili.

  • WooCommerce:

  • umożliwia prowadzenie rozbudowanego bloga,
  • pozwala korzystać z elastycznego środowiska WordPressa.

  • PrestaShop ma:

  • zaawansowane ustawienia dostawy,
  • szczegółowe ustawienia SEO,
  • zaawansowane statystyki sprzedaży,
  • zaawansowane funkcje lokalizacyjne,
  • galerię z obsługą wariantów,
  • newsletter,
  • wielojęzyczność,
  • tryb serwisowy (maintenance),
  • menadżera SQL,
  • szczegółowe logi,
  • możliwość instalacji modułu płatności Blue Media bezpośrednio z poziomu backendu,
  • możliwość podłączenia Google Analytics (bezpośrednio w ramach wtyczki Blue Media dla PrestaShop) w celu analizy zachowań kupujących i optymalizacji sklepu.

  • Wyraźnie widać, że Presta daje znacznie więcej możliwości. Sprzedawca może również korzystać z osobnego panelu do zarządzania magazynem, ma więcej opcji przy wprowadzaniu produktów, możesz korzystać z usług większej liczby dostawców, itp. WooCommerce pozwala natomiast łatwo śledzić liczbę produktów i dostosowywać zachowanie sklepu w przypadku braków w magazynie.


    Szablony PrestaShop vs. szablony WooCommerce

    Czym są szablony do PrestaShop? To po prostu gotowe projekty graficzne pod sklep internetowy. Dzięki nim możesz zmienić wygląd swojego sklepu bez angażowania w pracę zawodowego grafika. Podobnie jest z szablonami pod WooCommerce.

    W sieci dostępnych są tysiące gotowych szablonów – jedne są dostępne za darmo, inne odpłatnie (wszystko zależy od jakości i zaawansowania danego projektu).

    Gdzie szukać szablonów pod Prestę? Możesz je znaleźć np. w serwisie Template Monster (1318 szablonów) oraz na Themeforest (ponad 900 szablonów). Szablony pod WooCommerce również są dostępne we wspomnianych serwisach – niemal 1000 na Template Monster i ponad 1300 na Themeforest.

    Możesz również samodzielnie stworzyć motyw, którego użyjesz w swoich sklepie. W przypadku WooCommerce (Wordpressa) jest to znacznie prostsze, niż na Preście.


    PrestaShop czy WooCommerce – co jest popularniejsze w Polsce

    Wykres, który umieściliśmy na początku artykułu pokazuje generalny udział w rynku omawianych rozwiązań. A jak wygląda sytuacja w Polsce? Co jest popularniejsze – WooCommerce czy Presta? Przyjrzyjmy się aktualnym danym.

    Według danych z Buildwith, w Polsce działa aktualnie niemal 20 000 sklepów internetowych zbudowanych w oparciu o PrestaShop oraz niespełna 92 000 na WooCommerce. To dwa rozwiązania, które zdominowały polski rynek e-commerce.


    Presta czy WordPress – co jest wygodniejsze w obsłudze?

    Jeżeli chodzi o dodawanie prostych produktów, to w obu przypadkach jest ono bardzo podobne – wystarczy wpisać tytuł (nazwę produktu), dodać opis i zdjęcia, uzupełnić cenę i opublikować.

    Istotna różnica tkwi jednak w samym wyglądzie paneli administracyjnych obu rozwiązań. Presta ma bardziej nowoczesny design, została stworzona jako narzędzie do budowy sklepów internetowych i przez to jest nie tylko przyjemniejsza, ale i bardziej intuicyjna w obsłudze. Natomiast, gdy spojrzymy na panel WooCommerce, możemy odnieść wrażenie, że nieco zatrzymał się w czasie i trochę odstaje od nowoczesnych rozwiązań – choćby pod względem wizualnym.


    Płatności online w PrestaShop i WooCommerce

    W przypadku obu rozwiązań masz do dyspozycji darmowe i płatne wtyczki umożliwiające uruchomienie płatności online. Jedną z darmowych opcji są płatności online Blue Media, które możesz z łatwością uruchomić zarówno na Preście, jak i w WooCommerce.

    Tutaj znajdziesz dokładną instrukcję aktywacji płatności online na PrestaShop 1.7, a tutaj na WooCommerce.

    Wybierając płatności online Blue Media zyskujesz dostęp do kilkuset metod płatności, w tym tych, z których obecnie najchętniej korzystają kupujący, czyli: BLIK-a, szybkich przelewów online, płatności kartą, rat online, czy płatności odroczonych.

    Płatności Blue Media dla PrestaShop (pobierz wtyczkę) wyróżniają się tym, że proces płatności jest maksymalnie skrócony i uproszczony, dzięki czemu klient musi wykonać tylko kilka prostych kroków, żeby opłacić zamówienie. Wszystkie dostępne metody płatności są widoczne na stronie sklepu. Kupujący wybiera, w jaki sposób chce opłacić zamówienie i w każdej chwili może zmienić formę płatności. Cały proces odbywa się bez przekierowania na zewnętrzną stronę bramki płatniczej.

    Wybór bramki płatniczej Blue Media przynosi korzyści w postaci dostępu do elastycznych metod płatności i zaawansowanych danych analitycznych (które ułatwiają zarządzanie sklepem) oraz wyższej konwersji. Sama aktywacja płatności jest bardzo prosta i zajmuje maksymalnie kilkanaście minut.

    Jeżeli chodzi o płatności Blue Media dla WooCommerce (pobierz wtyczkę) to są one równie elastyczne i spełniają potrzeby zarówno małych, jak i dużych sklepów. Środki pochodzące z wpłat kupujących trafiają na konto sprzedawcy maksymalnie w ciągu jednego dnia roboczego, dzięki czemu ma pełną kontrolę nad finansami i może zapewnić sobie płynność. Bramka płatnicza obsługuje setki metod płatności, w tym te najpopularniejsze, jak szybkie przelewy czy płatności mobilne BLIK oraz te dynamicznie zyskujące na znaczeniu, jak płatności odroczone i raty online. Sprzedawca może aktywować płatności w bardzo krótkim czasie – wystarczy, że pobierze i zainstaluje wtyczkę.

    platnosci-online-blue-media-cta


    Podsumowanie

    Zarówno PrestaShop, jak i WooCommerce umożliwiają prowadzenie dochodowego biznesu online. Są one jednak przeznaczone dla nieco innej grupy docelowej. WooCommerce sprawdzi się bardzo dobrze w przypadku prostego sklepu online o nieskomplikowanej ofercie. Natomiast Presta daje duże większe możliwości i spełni potrzeby nawet bardzo dużego e-commercu. W poniższej tabeli znajdziesz krótkie podsumowanie najważniejszych różnic.

    Cecha PrestaShop WooCommerce
    Zarządzanie produktem PrestaShop jest rozwiązaniem stricte dla sklepów internetowych, przez co system do zarządzania produktami jest jasny i czytelny. WooCommerce korzysta z formatu postów WordPress i dostosowuje go do zarządzania danymi produktów jako postami.
    Zarządzanie zapasami PrestaShop oferuje zaawansowane opcje kontroli zapasów, takie jak automatyczne powiadomienia. WooCommerce zawiera bezpłatne i płatne rozszerzenia do zarządzania zapasami.
    Opcje dostosowywania PrestaShop Marketplace oferuje tysiące dodatków, dzięki którym sklep może być jeszcze bardziej funkcjonalny. Ponad 50 000 darmowych wtyczek i 1200 darmowych motywów dostępnych w repozytorium WordPressa.
    Optymalizacja SEO PrestaShop posiada kilka modułów SEO, większość z nich jest płatna. Setki dostępnych wtyczek SEO, takich jak Yoast SEO.
    Sprzedaż produktów Umożliwia sprzedaż zarówno fizycznych, jak i wirtualnych produktów. Umożliwia sprzedaż zarówno fizycznych, jak i wirtualnych produktów.
    Statystyki sklepu PrestaShop oferuje statystyki wydajności sklepu dotyczące złożonych zamówień. WooCommerce oferuje analizy, które odzwierciedlają m.in. sprzedaż, przychody i ruch w sklepie.
    Szybkość i bezpieczeństwo Platforma PrestaShop została zbudowana z myślą o e-commerce, dlatego koncentruje się na szybkości i bezpieczeństwie. Dodatkowe wtyczki mogą obniżyć szybkość i bezpieczeństwo WooCommerce.
    Wielojęzyczność PrestaShop jest wyposażona w zintegrowany moduł, który umożliwia obsługę wielu języków. Zintegruj WPML, a Twój sklep WooCommerce będzie miał obsługę wielojęzyczną.
    Wsparcie PrestaShop jest dobrze udokumentowana i zawiera rozwiązania wszystkich problemów, z którymi możesz się spotkać. WooCommerce nie zapewnia wsparcia, ale ma ogromną społeczność gotową do pomocy.
    Koszty Do pobrania za darmo, ale trzeba się liczyć z innymi kosztami eksploatacyjnymi. Do pobrania za darmo, ale trzeba się liczyć z innymi kosztami eksploatacyjnymi.
    Płatności Możliwość aktywacji płatności online Blue Media bezpośrednio z poziomu panelu administracyjnego PrestaShop. Możliwość aktywacji płatności online Blue Media za pomocą specjalnej wtyczki (całość zajmuje do 15 minut).

    Ecommerce

    Prawie co czwarta osoba nie kupuje w internecie. Dowiedz się dlaczego i sprawdź, czy można zmienić ich zdanie.

    06.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Pandemia wywołała boom na zakupy internetowe. Właściciele sklepów online mieli szansę zanotować spektakularne wyniki sprzedażowe. Jak jest teraz?

    05.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Zakupy internetowe w Wielkiej Brytanii są bardziej popularne niż w jakimkolwiek innym kraju Europy, a sprzedaż online stanowi 1/4 sprzedaży detalicznej.

    02.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ