Rodzaje płatności internetowych w e−commerce

#ecommerce #płatności online #zakupy przez internet

04.01.2018
Udostępnij:

Czy wiesz, że brak dogodnej formy płatności może spowodować, że potencjalny klient zrezygnuje z zakupów w Twoim sklepie internetowym? Aż 48% ankietowanych w naszym ostatnim badaniu* przyznało, że zdarzyło im się właśnie z tego powodu porzucić koszyk zakupowy. Dlatego tak ważne jest, żeby poznać i wybrać właściwe rodzaje płatności internetowych. Przygotowaliśmy przewodnik, który, mamy nadzieję, ułatwi Ci to zadanie.

Z naszego badania wynika również, że już 86% polskich internautów kupuje przez internet, czyli o 18% więcej niż w ubiegłym roku (przeczytaj cały raport z badań). Szacuje się, że wartość polskiego rynku e-commerce wynosi obecnie już 36-40 mld PLN (za: raport „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”) i wszyscy są zgodni co do tego, że będzie systematycznie rosnąć, ponieważ coraz chętniej i odważniej podchodzimy do zakupów w internecie. Przybywa tych, którzy przekonali się, że zakupy w sieci są nie tylko wygodne, ale i bezpieczne.

Jednym z kluczowych czynników wpływających na ocenę e-sklepu pod kątem bezpieczeństwa, są oferowane metody płatności. Wciąż bardzo duża grupa wybiera możliwość przekazania należności kurierowi, dlatego ważne jest, by oferować również takie rozwiązanie.

Systematycznie rośnie jednak liczba osób decydujących się na następujące rodzaje płatności internetowych:

  • Pay by link

Bardzo popularna metoda płatności, umożliwiająca wykonanie szybkiego i bezpiecznego przelewu. Wystarczy, że kupujący kliknie w specjalnie wygenerowany link, a zostanie przeniesiony do swojej bankowości internetowej, gdzie znajdzie wypełniony już formularz. Aby dokonać płatności musi ją jedynie potwierdzić. Największą zaletą tego rozwiązania jest maksymalne skrócenie czasu potrzebnego na wykonanie transakcji. Dzięki temu, że formularz jest już wypełniony, maleje również ryzyko popełnienia błędów przy wpisywaniu danych przez kupującego.

  • Płatność kartą

Karty płatnicze jeszcze do niedawna były wykorzystywane głównie do wypłaty gotówki z bankomatów lub do regulowania należności za zakupy w sklepach i innych punktach usługowych. Obecnie możemy ich używać również do płacenia za zakupy w internecie. Blue Media obsługuje płatności dwóch największych organizacji: Visa International i Mastercard. Osoba, która chce skorzystać właśnie z tego rodzaju płatności, musi uzupełnić formularz z danymi karty (numer karty, data ważności oraz kod CVV2/CVC2) i zatwierdzić transakcję.

Jeżeli w ofercie Twojego sklepu są zakupy subskrypcyjne, możesz zaoferować swoim klientom również płatności cykliczne (Blue Media dostarcza takie rozwiązanie w ramach płatności kartą dla e-commerce). Wszystkie rodzaje transakcji są zabezpieczone protokołem SSL oraz dodatkowo standardem 3D-Secure.

  • Szybki przelew bankowy

To wygodne rozwiązanie umożliwiające wykonanie szybkiego przelewu z banku, który nie ma w swojej ofercie płatności automatycznych (Pay by link). Transakcja jest realizowana na podstawie przelewu wewnątrzbankowego z konta klienta na konto Blue Media. Klient musi jedynie samodzielnie uzupełnić dane w bankowości elektronicznej i potwierdzić chęć dokonania transakcji. W ramach tej metody płatności, kupujący może również skorzystać z tradycyjnego przekazu bankowego i zrealizować go np. na Poczcie.

  • BLIK

Najnowsza forma płatności, która cieszy się coraz większym zaufaniem i rosnącą popularnością wśród kupujących w sieci, głównie dlatego, że jest bardzo wygodna i umożliwia błyskawiczne dokonanie przelewu. W trzecim kwartale 2017 wykonano tą metodą prawie 8 milionów transakcji** (o milion transakcji więcej niż w 2Q b.r.), z czego 62% to właśnie płatności internetowe.

To mobilna metoda płatności, umożliwiająca klientowi zapłatę za zakupy za pomocą aplikacji banku pobranej na jego smartfon. Transakcja jest potwierdzana za pomocą 6-cyfrowego kodu, generowanego w aplikacji mobilnej banku. Każdy kod jest jednorazowy i traci ważność po 2 minutach od wygenerowania.

Zaletami tego rozwiązania, wskazywanymi przez klientów, są przede wszystkim szybkość i wygoda. Dane do przelewu wypełniają się automatycznie, co niweluje ryzyko popełnienia błędu. Kupujący loguje się do aplikacji swojego banku, generuje kod i za jego pomocą autoryzuje transakcję. W ten sposób znika konieczność logowania się do systemu transakcyjnego banku i wpisywania specjalnych kodów SMS, by móc zrealizować przelew.

Właściciele e-sklepów mogą również skorzystać z tzw. BLIK-u 0, czyli BLIK-u "wewnątrz sklepu". Wówczas kod zabezpieczający podawany jest bezpośrednio na stronie sklepu w ostatnim etapie procesu zakupowego, a klient potwierdza transakcję w aplikacji mobilnej banku.



  • Raty online

Kolejna z metod płatności online, chętnie wykorzystywana przez kupujących w sieci, szczególnie w przypadku zakupu droższych produktów. Klient musi jedynie wypełnić krótki wniosek online, a po kilkunastu minutach otrzymuje informację zwrotną o możliwości rozłożenia kosztu zakupów na raty. W przypadku tej usługi, korzystają obydwie strony, ponieważ e-sklep otrzymuje całą należność w ciągu 24h, a klient może ją spłacić tak, jak mu wygodnie.

Co ważne, pożyczka jest udzielana przez Blue Media, dzięki czemu właściciel sklepu nie musi zawierać dodatkowych umów z bankiem, a może zaoferować swoim klientom kolejną atrakcyjną formę płatności (więcej o metodach płatności przeczytasz tutaj).




Jeżeli dopiero zakładasz sklep internetowy, pamiętaj o tym, żeby udostępnić swoim klientom przynajmniej kilka wygodnych metod płatności, od pobraniowej, przez Pay by link, szybkie przelewy, po raty online (szczególnie jeśli sprzedajesz meble, sprzęt elektroniczny czy artykuły budowlane). Z czasem przekonasz się, które rodzaje płatności internetowych są najpopularniejsze wśród Twoich odbiorców, lub czego im brakuje. Blue Media dostarcza wszystkie omówione wyżej formy płatności, dlatego, jeżeli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia w tym zakresie - skontaktuj się z nami.

lub od razu

ZACZNIJ POBIERAĆ PŁATNOŚCI

w swoim e-sklepie

Oferowane metody płatności to nie jedyny element, na który należy zwrócić uwagę, wybierając operatora. Przygotowaliśmy specjalny poradnik, po przeczytaniu którego nie powinieneś mieć już żadnych trudności w odpowiedzi na pytanie: jaki system płatności online wybrać?



* Informacje nt. badania

Metodologia: Badanie internetowe CAWI z wykorzystaniem internetowego panelu badawczego. Zrealizowano łącznie 1082 wywiady na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej.

Termin realizacji: Wywiady były realizowane w czerwcu i lipcu 2017 r.

Respondenci: Polacy w wieku 18-65 lat. Próba reprezentatywna ze względu na wieku, płeć, województwo i wielkość miejsca zamieszkania.

Do analizy przekrojowej wykorzystano następujące podgrupy:

Wiek:

  • Grupa młodsza 18-44 lata;
  • Grupa starsza 45-65 lat

Płeć: kobieta/mężczyzna

** Źródło: https://www.spidersweb.pl/2017/10/blik-wyniki-q3-2017.html (dostęp 17.11.2017)

Przeczytaj także:

Ecommerce

5 najważniejszych wniosków z European E-Commerce Report 2023

Poznaj najważniejsze wnioski z raportu, które pomogą Ci zrozumieć trendy i dostosować strategie, żeby sukcesywnie zwiększać sukces Twojego sklepu online.

28.03.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Płatności odroczone – sposób na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków w sklepie online

Odkryj, jak płatności odroczone mogą zwiększyć konwersję w Twoim sklepie online, zmniejszając liczbę porzuconych koszyków. Poznaj pozostałe korzyści.

26.03.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zwiększyć sprzedaż w małym sklepie internetowym?

Sprawdź, jak poprawić strony produktowe, ulepszyć UX, usprawnić proces zakupowy i wykorzystać opinii klientów, żeby zbudować silną markę i się wyróżnić.

25.03.2024 Czytaj więcej