Mobile first w e-commerce – ostatni dzwonek na zmiany

#ecommerce #płatności mobilne #mcommerce #zakupy mobilne

Udostępnij:

Konsumenci coraz chętniej sięgają po urządzenia mobilne, takie jak smartfon lub tablet, podczas zakupów online. W ten sposób chcą mieć jeszcze łatwiejszy i szybszy dostęp do sklepów internetowych.

Z danych Google zaprezentowanych podczas Mobile Trends Conference 2022 wynika, że klientami polskiego e-commerce są w większości użytkownicy smartfonów. Taki wniosek można wyciągnąć, patrząc na wyszukiwania w Google. W 2021 roku telefon był wykorzystywany do wyszukiwania różnych informacji dwukrotnie częściej niż stacjonarny komputer.

Natomiast z badania „E-commerce w Polsce” przygotowanego przez Gemius wynika, że 77% internautów kupuje online, a odsetek Polaków robiących zakupy w sieci wzrósł w stosunku do ubiegłego roku o 4 p.p. Za pomocą telefonu kupuje aż 76% badanych, a w najmłodszej grupie (osoby w wieku 15-24 lata) robi to aż 92%.

Wyniki dotyczące wykorzystywania urządzeń mobilnych na etapie poszukiwania inspiracji zakupowych zostały zaprezentowane również w najnowszym raporcie Mr&Mrs e-Commerce 2022. Okazuje się, że kobiety chętnie korzystają zarówno ze smartfona, jak i laptopa (po 41%). Natomiast mężczyźni nieznacznie częściej wybierają smartfon (38%) od laptopa (37%).
wykorzystywane-urzadzenia-podczas-szukania-inspiracji

Fot. Wykorzystywane urządzenia podczas szukania inspiracji, Raport Mr&Mrs e-Commerce 2022


Mniejsza konwersja

Google i e-point przeprowadzili audyt, z którego wynika, że 231 milionów euro może wynosić utracony przychód sklepów internetowych z powodu barier związanych ze złym doświadczeniem użytkownika na smartfonie. W ten sposób potwierdziła się teza, że nieprawidłowy design serwisu oraz jego powolne działanie może mieć poważny wpływ na wyniki finansowe sklepu internetowego.

Jak wynika z analizy e-point.pl, aż 70% kupujących rezygnuje z dokończenia zakupów na komórce. Dlatego tak ważne jest usuwanie barier w korzystaniu z urządzeń mobilnych, takich jak na przykład:

  • powolna strona,
  • zły UX strony,
  • niewłaściwa prezentacja produktu,
  • trudności w porównywaniu ofert,
  • irytująca konieczność przewijania stron,
  • problem z dokonaniem płatności.


  • Z raportu Gemius wynika, że aż 80% osób dokonujących zakupów za pośrednictwem telefonu napotyka na trudności i problemy. Najczęściej dotyczą one niewygodnych formularzy (38% wskazań) czy niedostosowania stron sklepów do urządzeń mobilnych (36%). Sposobem na znaczące zwiększenie przychodów, jest poprawa doświadczeń klienta, tzw. „user experience”.

    User experience

    Z raportu Google i E-point wynika, że zastosowanie usprawnień z obszaru doświadczenia klienta (User Experience) wpływa na wzrost konwersyjności – średnio o ponad 3,3%. Natomiast wykorzystanie rekomendacji dotyczących szybkości działania to wzrost o 11% mobilnego performance (szybkości działania). Firmy, które nie wdrażają usprawnień, tracą skuteczność biznesową (średni spadek konwersyjności o 6,2%). Takie wnioski zostały wyciągnięte na podstawie audytu mobilnego User Experience oraz szybkości działania serwisów wśród 50 polskich firm e-commerce z różnych branż: zdrowie i uroda, meble, artykuły spożywcze, elektronika, książki i moda.

    Szybki serwis mobilny sprzedaje lepiej i więcej

    Z danych Google wynika, że 91% konsumentów przyznało, że opuszcza stronę, gdy jest ona za wolna. O tym, jak wiele można uzyskać dzięki zmianom, świadczy przykład firmy Orange Polska. Na stronie e-point.pl wskazany został proces zmiany, który przyniósł firmie ogromne korzyści. Otóż po zmianie front-endu serwisu na znacznie szybszy, firma odnotowała wzrost konwersji na poziomie ponad 52%. Okazało się bowiem, że poprawa czasu ładowania witryny istotnie przekłada się na wzrost sprzedaży. Ile więc powinna ładować się mobilna wersja e-sklepu? Odpowiedź może cię zaskoczyć – tylko jedną sekundę.

    O czym pamiętać projektując sklep dopasowany do urządzeń mobilnych?

    Oto kilka wskazówek, które warto wdrożyć do swojego e-biznesu:

  • Zaprojektuj responsywną stronę e-sklepu, aby dostosować ją do rozmiaru ekranu danego urządzenia.
  • Oferuj klientom przyjazne dla użytkownika wrażenia, dzięki czemu zachęcisz go do ponownych wizyt w przyszłości.
  • Ustal hierarchię wizualną, czyli układaj elementy projektu zgodnie z ich znaczeniem.
  • Cena oraz przycisk dodania do koszyka powinny być widoczne bez konieczności przewijania ekranu.
  • Zalecane jest umożliwienie użytkownikom rejestracji przez zewnętrzne konta (np. Facebook, Google) – to bardzo wygodne i praktyczne rozwiązanie.
  • Błędy w formularzu powinny być widoczne i łatwe do poprawienia. W przypadku wypełniania formularzy powinna być opcja powrotu i modyfikacji danych, bez konieczności uzupełnienia ich od nowa.
  • Strona w telefonie powinna ładować się tak samo szybko, jak w przypadku przeglądarki na desktopie.
  • Należy zwrócić uwagę na czytelność strony głównej – pierwsze wrażenie ma znaczenie.
  • Warto umożliwić także zakupy bez konieczności rejestracji.
  • Należy dodać mechanizm autouzupełniania pól w formularzu.
  • Nie można zapominać oferowaniu różnego typu płatności, a szczególnie płatności dostosowanych do mobilnych zakupów, np. BLIK.


  • Przyszłość mobile

    Jak można dowiedzieć się z serwisu bigcommerce.com, dzięki ulepszonym doświadczeniom mobilnym oczekuje się, że wartość handlu mobilnego wzrośnie z 128,4 mld USD w 2019 r. do 418,9 mld USD do 2024 r. Mobile jest niewątpliwie najważniejszym kanałem, w który e-sklepy powinny inwestować, jeszcze z jednego względu. Nowa wersja Google Analytics wkrótce będzie śledzić ruch również z uwzględnieniem zmiany urządzenia przez użytkownika, o czym więcej dowiesz się z artykułu: Nadchodzi Google Analytics 4. Co warto o nim wiedzieć?

    Ecommerce

    Kobiety i mężczyźni różnią się w kwestii podejścia do zakupów, czy poszukiwania informacji. Weź to pod uwagę już podczas budowania oferty sklepu internetowego.

    27.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Klienci stają się bardziej świadomi potrzeby ochrony środowiska, a firmy coraz częściej działają w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju i zamkniętego obiegu.

    24.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Dla początkujących firm barierą w rozwoju może być brak dostępu do kapitału. Odpowiedzią rynku na potrzeby inwestycyjne jest revenue-based financing (RBF).

    23.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ