Słowenia – duży rynek e-commerce w niewielkim kraju

#ecommerce #płatności online #handel zagraniczny #sprzedaż zagraniczna #Słowenia

20.01.2023
Udostępnij:

Na słoweńskim rynku e-commerce konkurencja jest duża. Jaka jest specyfika tego rynku, co kupują Słoweńcy i jak często. Jak płacą i ile wydają? W naszym artykule przytaczamy interesujące fakty dotyczące tego rynku.

Słowenia to niewielki, ale fascynujący kraj. Wielkość rynku e-commerce wyniosła 981 mln dolarów w 2021 r. To spora suma jak na kraj liczący 2,1 mln osób, zajmujący terytorium wielkości województwa podlaskiego.


Fakty dotyczące Słowenii

  • Słowenia weszła do UE w tym samym roku co Polska, od 2007 r. jest członkiem strefy euro.

  • PKB kraju wyrażone w parytecie siły nabywczej (PPS) osiągnęło w 2022 r. poziom 85 proc. średniej UE (podobne jak w Czechach i Hiszpanii). Wartość tego wskaźnika rosła rokrocznie w ciągu dekady.

  • Infrastruktura telekomunikacyjna jest dobrze rozwinięta – dostęp do sieci ma 93 proc. gospodarstw domowych. 86 proc. mieszkańców korzysta z internetu codziennie.

  • 73 proc. mieszkańców skorzystało z usług administracji publicznej przez strony lub aplikacje.


  • Fakty dotyczące słoweńskiego e-commerce

  • 63 proc. Słoweńców w wieku 16-74 lata zrobiło w 2021 roku zakupy online. Trzech na czterech klientów kupuje częściej niż cztery razy w roku, przy średniej płatności 97 euro.

  • Trzy czwarte mieszkańców szukało w internecie informacji o towarach lub usługach, dwóch na trzech korzysta z komunikatorów internetowych, a nieco ponad połowa z bankowości internetowej.

  • Największym segmentem jest moda oraz elektronika, każdy odpowiada za 31 proc. przychodów, następnie żywność i kosmetyki (16 proc.), meble i wyposażenie wnętrz (12 proc.) oraz zabawki i hobby (11 proc.).

  • Największym graczem jest oferujący produkty z wielu kategorii Mimovrste.com, z przychodem w wysokości 65 mln dolarów w 2021 r. Na drugim miejscu jest Merkur.si (31 mln), na trzecim Bullionbypost.eu (27 mln). Pierwsza trójka odpowiada za 15 proc. przychodów online w Słowenii. Inne popularne sklepy to Bigbang.si, Enaa.com, Mercator.si, Nakupovanje.net czy porównywarka Ceneje.si należąca do grupy Heureka, posiadającej analogiczne usługi w krajach regionu.

  • Najpopularniejszym serwisem ogłoszeniowym jest Bolha.si, istniejący od 1999 r.

  • Pod słoweńską domeną od 2021 r. działa IKEA i Zalando, Amazon.si przekierowuje na witrynę niemiecką.

  • Co piąty klient kupił lub zamówił online co najmniej jedną z usług takich jak: noclegi, bilety na wydarzenia kulturalne lub targi, wydarzenia sportowe, bilety na samolot lub pociąg czy wynajęcie auta. Co trzeci korzysta z platform streamingowych z filmami lub muzyką.


  • Nie tylko Słowenia

    E-commerce rozwija się szybko na całym świecie – najczęściej ze względu na konkurencyjne zwykle ceny i coraz większą różnorodność dostępnych produktów. A co motywuje Słoweńców do zakupów online? Ośmiu na dziesięciu docenia fakt, że dzięki zakupom online zaoszczędziło czas, połowa pieniądze, co trzeci szuka towarów niedostępnych w kraju.

    Ośmiu na dziesięciu klientów kupuje produkty online od słoweńskich sprzedawców. Prawie połowa kupuje od sprzedawców z innych krajów UE, głównie z Niemiec, Włoch i Austrii, co trzeci z innych krajów świata.

    Najpopularniejsze towary kupowane za granicą to elektronika, moda, wyposażenie mieszkań, książki, a także wycieczki i bilety lotnicze.



    Innowacje w płatnościach, gotówka przy odbiorze

    Ulubioną metodą płatności online są dla połowy klientów karty przedpłacone, debetowe i kredytowe oraz e-portfele. Popularne metody obejmują również przelewy bankowe oraz system płatności błyskawicznych FLIK (słoweński odpowiednik BLIK-a). Gotówką przy odbiorze wciąż płaci 40 proc. konsumentów. Na rynku obecne są innowacyjne rozwiązania takie jak słoweńska Moneta, która umożliwia krajowe transakcje bez aplikacji czy łączności internetowej, działające w technologii przesyłającej dane za pomocą połączenia głosowego (Data Over Voice).

    Klienci mogą również korzystać z usługi Buy Now Pay Later (BNPL) oferowanej przez takiej podmioty jak Klarna, ale też słoweński fintech Leanpay, współpracujący z 400 sklepami w kraju.

    Słoweńcy uważnie czytają warunki reklamacji, upewniając się, że będą mogli zwrócić w łatwy sposób towar w miejscu, który pełni rolę punktu odbioru. Na rynku dostaw liderem rynku jest Pošta Slovenije (52 proc.), przed GLS (30 proc.) i DPD (19 proc.).


    Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?

    Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce

    Pobierz za darmo


    Sprzedaż online przyspiesza

    Wśród firm zatrudniających ponad dziesięciu pracowników oraz osób samozatrudnionych, osiem na dziesięć posiada stronę internetową. Mimo tego, wiele sklepów, zwłaszcza spożywczych, nie było przystosowanych do prowadzenia sprzedaży online w trakcie pandemii. Odsetek klientów online wzrósł w 2020 r. o 17 p.p do poziomu 63 proc.

    Obecnie 22 proc. przedsiębiorstw sprzedaje produkty, usługi i rezerwacje za pośrednictwem stron internetowych. Wartość obrotów ze sprzedaży internetowej wzrosła w 2022 r. aż o 42 proc. r/r. Co ciekawe, niemal całość obrotów ze sprzedaży została wygenerowana przez własną witrynę, 8 proc. za pośrednictwem platform.

    53 proc. obrotu powstaje ze sprzedaży na terenie kraju, 40 proc. ze sprzedaży do państw UE i 7 proc. do innych krajów na świecie. 39 proc. obrotu wygenerowały przedsiębiorstwa średnie, 33 proc. małe, a 28 proc. duże.


    Chcesz mieć wygodne i bezpieczne płatności online w swoim serwisie?

    Aktywuj bramkę płatniczą Autopay

    Zacznij pobierać płatności


    Źródła:
    Słoweński Urząd Statystyczny (Statistični urad), www.stat.si
    MordorIntelligence.com
    EcommerceDB.com
    Expandeco.com
    Ppro.com
    Flik.si

    Photo by Arnaud STECKLE on Unsplash

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    23.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej