Masz pomysł na e-biznes? Sprawdź, o czym pamiętać zakładając działalność

#sprzedaż online #e-biznes

15.06.2021
Udostępnij:

E-biznes zaczyna interesować coraz większą liczbę przedsiębiorców. Sukces tej branży motywuje sprzedawców stacjonarnych do przeniesienia biznesu do internetu. Potencjał tego sektora nie jest jeszcze w pełni wykorzystany. Każdy może odnaleźć tu swoją niszę.


E-biznes jest obecnie jedną z najpopularniejszych metod prowadzenia działalności gospodarczej. Firma, która chce sprostać coraz większym wymaganiom klientów i być konkurencyjna, musi wejść do świata e-commerce. W internecie można sprzedawać prawie wszystko. Ale nie wszystko znajdzie swoich odbiorców. Dlatego trzeba zastanowić się co, jak, kiedy i komu sprzedawać.


Co jest ważne w e-biznesie?


W ostatnim czasie nastąpiło nasilenie konkurencji pomiędzy firmami wykorzystującymi internet jako kanał sprzedaży. Aby wzmocnić swoją pozycję na rynku, przedsiębiorcy muszą koncentrować się przede wszystkim na zadowoleniu konsumentów, oferując produkty zgodne z ich potrzebami, ale również zapewniać wysoki standard obsługi. Szczególnie ważne, dla klientów są przede wszystkim wygodne i innowacyjne formy płatności – o których pisaliśmy m.in. w poradniku: Czym są płatności odroczone i co możesz zyskać?

Istotne jest również kształtowanie pozytywnego wizerunku marki oraz utworzenie przejrzystej strony internetowej, która sprzyja podejmowaniu decyzji zakupowych. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule wyjaśniającym o czym pamiętać tworząc stronę główną e-sklepu. Strona internetowa jest postrzegana jako wirtualna wizytówka. Musi więc zostać odpowiednio przygotowana, aby przyciągać uwagę potencjalnych klientów.


Co musisz wiedzieć, zanim zarejestrujesz firmę?


Decydując się prowadzenie e-biznesu w formie działalności gospodarczej, musisz krok po kroku załatwić wszelkie formalności i określić plan działania. Pomocny może okazać się biznesplan i analiza strategiczna SWOT. W określeniu grupy produktowej oraz grupy docelowej pomocne może być narzędzie Google Trends. To serwis, który udostępnia informacje na temat liczby, pochodzenia, zależności od czasu i głównych regionów zapytań kierowanych do wyszukiwarki Google.

W kwestiach formalnych wiele informacji znajdziesz na rządowej stronie biznes.gov.pl. Znajduje się tam 12 kroków, które przygotują Cię do rejestracji jednoosobowej firmy, jeśli wcześniej tego nie zrobiłeś.

Hurtownie oferują w ramach usługi również gotowe opisy produktów wraz ze zdjęciami, które można automatycznie pobierać i prezentować na stronie sklepu. Dzięki takiemu ułatwieniu możesz dowolnie skonfigurować własną ofertę przeglądając zasoby hurtowni, z którymi planujesz współpracować.


1. Sprawdź, czy możesz prowadzić działalność gospodarczą w Polsce


Możesz założyć firmę jednoosobową, jeśli jesteś osobą pełnoletnią. Nie musisz być obywatelem lub obywatelką Polski. Pamiętaj jednak, że możesz mieć tylko jedną jednoosobową firmę – w ramach której, będziesz w stanie oferować klientom różne rodzaje usług czy produktów.


2. Upewnij się, czy musisz rejestrować firmę


Działalność gospodarcza to zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Jeśli spodziewasz się, że przychody z działalności będą niewielkie, to można ją prowadzić bez dodatkowych formalności – w ramach działalności niezarejestrowanej. Wtedy jednak Twoje przychody (limit na styczeń 2023 r.) nie mogą przekroczyć 1745 zł.

Blue Media umożliwia podmiotom nierejestrowanym aktywację płatności online w ich serwisach internetowych, dzięki czemu już na początkowym etapie działalności można docierać do szerszego grona klientów.


3. Wybierz nazwę swojej firmy


Nazwa musi zawierać co najmniej twoje imię i nazwisko podane w mianowniku – na przykład: ERowerownia Maria Zawada.


4. Zdecyduj jaki adres firmy podasz w rejestrze


Swoją firmę możesz prowadzić w wybranym miejscu – domu, biurze, a nawet mobilnie. Możesz też wybrać opcję – brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej.


5. Wybierz kod PKD


Musisz określić kod PKD. Więcej informacji na ten temat tego, co oznaczają poszczególne kody i jak wybrać odpowiedni kod np. dla sklepu internetowego dowiesz się z artykułu, który opublikujemy już w następnym tygodniu.


6. Sprawdź, czy twoja działalność wymaga pozwolenia


Sprawdź, czy nie potrzebujesz posiadać uprawnień zawodowych, określonego sprzętu lub warunków lokalowych, aby prowadzić swoją działalność.


7. Wybierz formę opodatkowania dochodów


Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, jesteś podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, czyli podatku PIT. Możesz wybrać spośród czterech form opodatkowania: zasady ogólne, stawka liniowa, ryczałt i karta podatkowa. Niestety, nie wszystkie przedsiębiorstwa mogą być rozliczane na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i karty podatkowej.


8. Sprawdź, czy musisz płacić VAT


Jako przedsiębiorca, masz co do zasady obowiązek zarejestrować się do VAT. Nie musisz natomiast się rejestrować, gdy sprzedaż nie przekracza limitu 200 tys. zł rocznie oraz gdy sprzedajesz wyłącznie towary i usługi zwolnione z VAT.


9. Zdecyduj, jak prowadzić księgowość i jakim rachunkiem się posługiwać


Ważne jest również racjonalne podejście do finansów, które szczególnie w pierwszym etapie prowadzenie działalności mogą okazać się problematyczne. Więcej na temat skutecznego zarządzania finansowami firmy znajdziesz w tym artykule. Najlepiej jest zlecić prowadzenie księgowości zewnętrznemu podmiotowi, na przykład biuru rachunkowemu. Natomiast prowadzenie osobnego – firmowego – rachunku nie jest obligatoryjne dla wszystkich. Jeśli jesteś czynnym podatnikiem VAT – musisz posiadać firmowe konto.


10. Zobacz, jakie składki zapłacisz do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych


Jako przedsiębiorca musisz rozliczać i opłacać za siebie składki do ZUS (ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe, dobrowolne ubezpieczenie chorobowe), Funduszu Pracy i Funduszu Solidarnościowego oraz ubezpieczenie zdrowotne. W pierwszych miesiącach działalności można korzystać ze zwolnienia i płacić mniejsze składki.


11. Zdecyduj, czy potrzebujesz pełnomocnika


Możesz wskazać pełnomocnika, który na przykład będzie zawierać umowy, przyjmować płatności czy reprezentować cię przed urzędem.


12. Zarejestruj firmę online


Najłatwiej jest założyć firmę online na stronie biznes.gov.pl. Potrzebny Ci będzie jedynie Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany.

Pamiętaj jednak, że rozpoczęcie działalności powinno zostać poprzedzone dogłębną analizą rynku. W niektórych branżach jest przesyt firm, które oferują klientom dokładnie taki sam produkt. Grunt, to znaleźć coś, co wyróżni Twój biznes z gąszczu innych – może to być sam produkt, a może to być jakość obsługi, metody wysyłki czy oferowane formy płatności. Od tego zależy Twój sukces.


💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, itp.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

23.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

18.04.2024 Czytaj więcej