White label a private label – która opcja bardziej pasuje do Twojego e-biznesu?

#white label #sprzedaż online #sklepy internetowe #private label

22.12.2022
Udostępnij:

Myślisz o dywersyfikacji swojej oferty, ale nie masz zaplecza produkcyjnego? Wiesz, co chcesz sprzedawać, masz na to świetny pomysł, ale barierę stanowią możliwości finansowe? Dowiedz się więcej o white label i private label i zacznij wdrażać plan w życie.


Z pewnością wiesz, że e-commerce jest bogate w różnorodne rozwiązania, które pomagają właścicielom e-biznesów osiągać zamierzone cele. Tak właśnie jest z white label i private label – pozwalają budować i rozwijać marki. Ty również możesz zdecydować się na jedną z tych opcji. Dzięki temu, bez zaplecza produkcyjnego i znacznych środków do zainwestowania, możesz oferować swoje produkty na szerszą skalę, co przyczyni się do zwiększenia zysków.

Oba modele współpracy z producentem polegają na zlecaniu wytworzenia produktów. Jeśli zdecydujesz się na white label otrzymasz je bez etykiet i oznaczeń firmowych. Z kolei, jeśli wybierzesz opcję private label, otrzymasz gotowe produkty z etykietami i logo. Wyjaśnijmy to bardziej szczegółowo.


Czym jest white label?


White label to proces, w wyniku którego powstaje tzw. czysty produkt, czyli pozbawiony logotypów, metek, opakowań i etykiet producentów. Producent jest odpowiedzialny za cały proces produkcji, z wyłączeniem konfekcjonowania, etykietowania i pakowania produktów. Firma zyskuje gotowy produkt, który może we własnym zakresie opatrzyć nazwą swojej marki. Jest to tańsze rozwiązanie, biorąc pod uwagę, jak kosztowne jest stworzenie działu produkcyjnego.

Produktem, który może być efektem współpracy firmy z producentem w ramach modelu white label, jest na przykład świeca zapachowa. W toku współpracy zlecasz producentowi wytworzenie świec o określonych cechach, a następnie w ramach własnych środków i zasobów: konfekcjonujesz je, etykietujesz i dystrybuujesz.

Świece to jeden z wielu przykładów, gdzie można zastosować white label. Takich produktów jest na rynku o wiele więcej, czego przeciętni konsumenci nie są świadomi. Przede wszystkim taki model współpracy można znaleźć w branżach: spożywczej, kosmetycznej i odzieżowej. W związku z tym może dochodzić do sytuacji, w której te same produkty sprzedawane są przez różne firmy pod różnymi markami i, co ciekawe, w różnych cenach. Przykładem może być pomadka, którą jedna firma może sprzedawać jako produkt luksusowy, a inna jako produkt ekonomiczny. Ten sam produkt jest więc oferowany do zupełnie różnych grup docelowych.


White label jest odpowiedni dla firm, które:


  • mają pomysł na produkt, ale nie mają odpowiedniego zaplecza produkcyjnego;
  • chcą zaoszczędzić na kosztach wytworzenia produktu;
  • chcą oferować produkty dla różnych grup klientów;
  • chcą mieć wpływ na wygląd i jakość produktu;
  • chcą tworzyć własne linie produktów, ale blokuje je bariera finansowa.

  • Do największych zalet stosowania white label należy zaliczyć: niski koszt nabycia produktów, możliwość odsprzedaży z zyskiem, sprzedaż wyrobów w ramach więcej niż jednej marki, autonomia w wyborze dystrybutorów. Produkty white label można sprzedawać pod jedną lub kilkoma markami, w zależności od przyjętej strategii. Można tworzyć również własne linie produktowe różniące się np. opakowaniem czy etykietą. Wracając do przykładu świec zapachowych, można je oferować jako produkt premium lub ekonomiczny. Wystarczy zmiana etykiet – na co firma ma wyłączny wpływ. Cała uwaga koncentruje się na kampanii promocyjnej i sprzedaży.

    To rozwiązanie ma również wady. To głównie konieczność organizacji zaplecza i sprzętu niezbędnego do konfekcjonowania i etykietowania towarów. To ogrom nowych obowiązków, którym należy sprostać, co wiąże się z prawdopodobieństwem popełniania błędów. Wiąże się również z koniecznością zatrudnia kolejnych pracowników i ponoszenia wyższych kosztów. Potrzebny jest zespół, który będzie zajmował się pakowaniem i etykietowaniem produktów, ale też zaplecze, które na to pozwoli. Być może więc konieczne okaże się poszukanie nowej siedziby firmy lub wynajęcie dodatkowych powierzchni. Inwestycja w white label wymaga więc zainwestowania dużych środków już na samym początku.


    Czym jest private label?


    Private label to również opcja dla firm, które chcą sprzedawać produkty, ale nie mają odpowiedniego zaplecza produkcyjnego. Zlecają więc produkcję podmiotom zewnętrznym, a następnie sprzedają je pod własną marką. W odróżnieniu od white label, otrzymują produkt gotowy do dystrybucji – z etykietą i logo. Wówczas to na producencie spoczywa obowiązek konfekcjonowania i etykietowania produktów.

    Produkty są od razu gotowe do sprzedaży – nie trzeba więc organizować działu konfekcjonowania, co wymaga dużego zaangażowania. Private label będzie w związku z tym droższy do wdrożenia niż white label, ale finalnie może się to okazać korzystniejsze rozwiązanie.

    Największym walorem tego rozwiązania jest prostota. Brak konieczności pakowania produktów ogranicza koszty i pozwala od razu zająć się dystrybucją. Ta opcja jest dostępna nawet dla małych e-sklepów, które chcą skupiać się na sprzedaży gotowego produktu pod własną marką. Z tego rozwiązania korzystają też duże sklepy, takie jak Rossmann, Biedronka, czy Lidl. Sprzedają ten sam produkt, ale każdy sklep pod własną marką. Oczywiście nie każdy klient ma tego świadomość.


    Private label jest odpowiedni dla firm, które:


  • nie mają doświadczenia w produkcji;
  • nie mają zaplecza produkcyjnego i konfekcyjnego;
  • chcą sprzedawać gotowy produkt, bez większego zaangażowania;
  • nie chcą ponosić dodatkowych kosztów, związanych z lokalem i pracownikami;
  • mają pomysł na własną linię produkcyjną i szukają sposobu, aby go wdrożyć.

  • Podobnie jak white label, to rozwiązanie również ma wady. Z pewnością będzie to droższe rozwiązanie, co wynika z wyższego kosztu nabycia gotowych produktów. Każda zmiana etykiety wiąże się z koniecznością uzgadniania zmian z producentem. Niestety, w tym zakresie mogą pojawić się kłopoty. Producenci opierają się bowiem na sprawdzonych schematach i niechętnie podejmują się wprowadzania zmian, a nawet jeśli liczą sobie za to wyższe stawki.


    Prowadzenie sklepu internetowego a wybór właściwej opcji


    Prowadzenie sklepu internetowego w oparciu o model white label będzie odpowiednie dla firm, które mają spore nakłady finansowe, nie boją się wyzwań i zależy im na posiadaniu dużego wpływu na to, jak finalnie będzie wyglądał produkt. Druga opcja – private label – jest odpowiednia dla biznesów, które cenią wygodne (czyli gotowe) rozwiązania i zależy im głównie na podejmowaniu decyzji w kwestii dystrybucji.

    Zarówno dzięki white label, jak i private label można łatwiej dodawać nowe produkty do oferty, zwiększać przychody, budować bazę nowych klientów, poszerzyć zasięg sprzedaży. Wymaga to jednak przygotowań, nakładu finansowego (mniejszego lub większego), opracowania nowego planu marketingowego.

    Dla e-sklepów skorzystanie z tych opcji to doskonała okazja do skoncentrowania się na działaniach sprzedażowych, bez angażowania czasu i środków w skomplikowany proces produkcji. Zastosowanie white label lub private label może stanowić nawet zupełnie nowy pomysł na pojawienie się w świecie e-commerce. Prowadzenie sklepu internetowego w oparciu o te metody otwiera więc przed firmą zupełnie nowe drogi do osiągnięcia sukcesu.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    23.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej