Wyszukiwanie obrazem w e-commerce

#innowacja #wyszukiwanie obrazem #visual search

Udostępnij:

Czasami chcemy odnaleźć w internecie konkretny przedmiot, ale nie potrafimy przypomnieć sobie jego nazwy. Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest visual search. Proste i funkcjonalne narzędzie stale zyskuje na popularności u internautów. Co warto o nim wiedzieć?

Niekiedy obrazy znaczą więcej niż słowa. Rozwój technologiczny sprawił, że znalezienie informacji w internecie nie wymaga użycia znaków. Wyszukiwanie za pomocą obrazu to stale ulepszane i zyskujące na popularności narzędzie, które w niedługim czasie może odmienić rynek e-commerce.

Jak działa wyszukiwanie obrazem?

Wyszukiwanie obrazem (image search, visual search) nie różni się zbytnio od wyszukiwania za pomocą treści. Wszystko jest oparte na algorytmach. Robot wyszukiwarki przegląda i kategoryzuje grafiki, a następnie wysyła ich miniatury na serwery. W ten sposób, algorytm porównuje nasz obraz z innymi wynikami i udostępnia podobne rezultaty. Visual search działa na komputerach oraz smartfonach.

To, czy dany obraz pojawi się w wynikach wyszukiwania, zależy w dużej mierze od optymalizacji grafiki pod kątem SEO. Przede wszystkim, nazwa pliku graficznego powinna zawierać frazę kluczową, zapisaną bez polskich znaków. Ważne jest, aby opis z atrybutem ALT był “esencją” zdjęcia. Gdy na grafice znajduje się domek letniskowy w Chorwacji, to ważne, aby w deskrypcji znalazły się wyrazy, takie jak “domek”, “letniskowy” oraz “Chorwacja”. Znaczenie ma także wielkość grafiki – nie powinna ona ważyć zbyt dużo, przy jednoczesnym zachowaniu jej wysokiej jakości.

Google Lens to popularna na świecie aplikacja visual search, która wyróżnia się swoimi możliwościami. Użytkownik poprzez wklejanie grafiki z poszukiwanym produktem, zostaje przekierowany do różnych stron, gdzie dany przedmiot może nabyć. Jeżeli algorytm nie odnajdzie takiego samego produktu, to aplikacja wyświetli rezultaty zbliżone wizualnie i o podobnych cenach.

Image search w e-commerce

Coraz więcej sklepów internetowych zauważyło potencjał visual search. Firma ASOS już w 2017 roku wprowadziła w swoich sklepach możliwość wyszukiwania za pomocą zdjęcia. Po wgraniu grafiki, funkcja Style Match pokazuje produkty dostępne w asortymencie sklepu, które są najbardziej zbliżone wizualnie do szukanego przedmiotu. Podobnie działa wyszukiwanie obrazem na Amazonie. Gigant e-commerce udostępnia użytkownikom funkcję StyleSnap, która rozpoznaje produkty ze zdjęcia i proponuje klientowi podobne przedmioty.

Wyszukiwanie obrazem jest zdecydowanie najpopularniejsze w Chinach i na chińskich serwisach typu marketplace. Zamknięcie milionów chińskich e-sprzedawców pod dachem kilku dużych platform sprzedażowych pozwoliło na upowszechnienie tam wyszukiwania obrazem. Visual search działa w aplikacji mobilnej Aliexpress – użytkownik może wgrać zdjęcie bezpośrednio z pamięci urządzenia i wyszukać identyczny lub podobny produkt. Inny duży marketplace – Taobao – również umożliwia szybkie wyszukiwanie produktu na podstawie jego zdjęcia. Wystarczy wgrać zdjęcie, a portal sam wyszuka nam podobne graficznie artykuły.

Podsumowanie

Wyszukiwanie obrazem to funkcja, którą można wykorzystać w wielu branżach. Rozwiązanie visual search jest stale rozwijane przez największych graczy technologicznych. Wszystko po to, aby identyfikowanie przedmiotów, lokalizacji oraz innych kluczowych elementów stało się w niedalekiej przyszłości jeszcze szybsze, prostsze i bardziej intuicyjne.

Ecommerce

Liderem wśród platform e-commerce jest WooCommerce, a tuż za nim plasują się PrestaShop i Shoper.

20.05.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Marketing w social mediach jest niezastąpioną formą promowania marki, ponieważ umożliwia bezpośredni kontakt z milionami użytkowników.

19.05.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Media społecznościowe wprowadzają nowe funkcje i formaty, dając tym samym większe pole do popisu w tworzeniu kreatywnych postów.

17.05.2022 CZYTAJ WIĘCEJ