Znajomość spontaniczna serwisów – jak wykorzystać tę wiedzę w swoim e-biznesie?

#ecommerce #marketplace #sprzedaż online

Udostępnij:

Allegro, Allegro i jeszcze raz Allegro! To niekwestionowany lider wśród polskich marketplace’ów. Jeśli więc chcesz zwiększyć liczbę kanałów dystrybucji, koniecznie zacznij od Allegro. Które serwisy warto jeszcze wziąć pod uwagę? Wiele zależy od tego, co masz w ofercie.

Świadomość spontaniczna to odpowiedzi respondentów, podczas których samodzielnie (bez pomocy ankietera) odpowiadają na zadane pytania (bez podpowiedzi). W tym artykule skupiamy się na spontanicznej znajomości serwisów, w których klienci robią zakupy internetowe. Pod lupę wzięliśmy raport "E-commerce w Polsce 2022". Co się okazało?


Allegro to pierwszy wybór kupujących

Serwis Allegro króluje w kontekście spontanicznej znajomości spośród wszystkich e-serwisów. Wskazało go aż 85% badanych. Allegro długo na taki efekt pracowało. Na polskim rynku jest już od ponad 22 lat, a każdego miesiąca odwiedza go 22 miliony klientów, co stanowi aż 80 procent wszystkich internautów w Polsce.


znajomosc-spontaniczna-serwisow-ehandlu-2022e

Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2022

Kolejne serwisy spontanicznie wymieniane przez badanych to: OLX (36%), Zalando (19%), który zajął 3 pozycję (poprzednio 5-ta), Amazon (17%), który dalej umacnia swoją pozycję oraz Aliexpress (15%), którego znajomość spontaniczna spadła o 5 p.p.


znajomosc-serwisow-allegro

Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2022

Znajomość spontaniczna polskich e-serwisów

Zgodnie z wynikami raportu, aż 75% badanych deklaruje, że robi zakupy na polskich stronach internetowych. Najczęściej są to osoby ze średnim i wyższym wykształceniem, o wyższym dochodzie w gospodarstwie domowym oraz mieszkające w dużych miastach.

Kategoriami, w przypadku których respondenci byli w stanie wymienić spontanicznie marki e-sklepów, były:

  • odzież oraz sprzęt RTV i AGD – 86% badanych potrafiło bez problemu wskazać serwis z tej branży;

  • e-perfumerie i drogerie internetowe – wskazania potrafiło dokonać 80% badanych;

  • multimedia w formie tradycyjnej – 79% badanych było w stanie wskazać spontanicznie marki tych serwisów internetowych;

  • multimedia w formie elektronicznej (aplikacje, e-booki itp.) - potrafiło wskazać 78% badanych.

  • Respondentom trudniej było spontanicznie wskazać marki serwisów internetowych sprzedających artykuły do domu i ogrodu, artykuły spożywcze i apteki internetowe.

    W grupie e-serwisów spontanicznie wskazywanych przez respondentów prym wiodą:

  • kategoria odzież: Allegro (35%), Zalando (34%), Vinted (15%), H&M (14%), Reserved (10%)

  • kategoria artykuły spożywcze: Allegro (23%), Lidl (11%), Carrefour (10%), Auchan (10%), Glovo (7%)

  • kategoria apteki internetowe: DOZ – Dbam o Zdrowie (28%), Apteka Gemini (21%), Superpharm (7%), Ziko (6%), Apteka Melissa (6%)

  • kategoria perfumerie i drogerie: Rossmann (43%), Hebe (28%), Douglas (27%), Sephora (19%), Notino (12%)

  • kategoria sprzęt RTV i AGD: Mediaexpert (48%), RTVEuroAGD (44%), Mediamarkt (40%), Allegro (25%), Neonet (12%)

  • kategoria multimedia (aplikacje, e-booki itp.): Empik (41%), Allegro (13%), Spotify (7%), Google Play (5%), Mediamarkt (4%)

  • kategoria multimedia tradycyjne (książki, płyty itp.): Empik (63%), Allegro (24%), Tania Książka (9%), Amazon (4%), Świat Książki (4%)

  • kategoria artykuły do domu i ogrodu: Allegro (32%), Castorama (28%), OBI (24%), Ikea (22%), Leroy Merlin (17%)

  • Znajomość spontaniczna zagranicznych e-serwisów

    W serwisach zagranicznych kupuje 32% badanych. Ta liczba nie zmieniła się w porównaniu do 2021 roku. Z zagranicznych serwisów najczęściej korzystają osoby najmłodsze (15-24 lat) i w wieku 35-49 lat. Częściej są osoby z wyższym wykształceniem, deklarujące dochód na gospodarstwo domowe powyżej 8000 złotych oraz mieszkańcy największych miast.


    znajomosc-serwisow-aliexpress

    Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2022

    Okazuje się więc, że wśród zagranicznych serwisów prym wiodą: Aliexpress(42%), Amazon (27%), eBay (12%), Shopee (10%) i Shein (7%).

    Wyniki badania pokazują, jak duży potencjał sprzedażowy tkwi w marketplace'ach. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: Warunki sprzedaży w marketplace’ach – gdzie warto pokazać swoją ofertę?

    Ecommerce

    WhatsApp to popularny komunikator, który jest wykorzystany również do komunikacji z klientami. Jego dużym atutem jest to, że w wersji podstawowej jest darmowy.

    07.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Reklama przynęta czy marketing szeptany – pomimo tego, że to kuszące formy reklamy, nie warto ich stosować. Raz stracone zaufanie klienta trudno jest odbudować.

    06.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Planujesz rozpocząć sprzedaż zagraniczną? W poniższym artykule znajdziesz informacje o tym, o co należy zadbać, by ten proces się powiódł...

    03.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ