Cyfryzacja w sektorze dostawców energii i gazu nabiera rozpędu

#płatności za rachunki #cyfryzacja

Udostępnij:

Doświadczenie polskiego rynku finansowego pokazuje, że tradycyjne podmioty, odpowiednio wcześniej budując rozwiązania sprzedażowe, komunikacyjne i transakcyjne w świecie cyfrowym, są w stanie dobrze przygotować się na zmiany pokoleniowe wśród swoich klientów, jak i na atak zupełnie nowych graczy spoza puli tradycyjnych konkurentów - taki wniosek płynie z raportu “Energia cyfryzacji - stan i kierunki rozwoju cyfrowego kanału obsługi dostawców energii i gazu w Polsce”, przygotowanego przez Obserwatorium.biz we współpracy z Blue Media i Tauronem.

Podmioty z takich branż jak telekomunikacja czy finanse i bankowość od lat inwestują w nowoczesne rozwiązania technologiczne, ponieważ zaniedbania w tej kwestii skutkowałyby wypadnięciem z rynku. Sektorem, który długo opierał się cyfrowej rewolucji jest branża dostawców energii i gazu. Jak wskazują autorzy raportu “Energia cyfryzacji”, wynikało to głównie z monopolistycznego lub oligopolistycznego charakteru tego rynku, przez co firmy energetyczne czy gazowe nie musiały tak mocno, jak w innych sektorach, koncentrować się na procesach związanych z pozyskaniem oraz obsługą klientów. 

- Obecnie jesteśmy u progu zasadniczych zmian w tej branży. Podobnie jak w bankowości, również w energetyce zaczyna następować płynne przenoszenie obsługi klienta ze stacjonarnych oddziałów do kanałów zdalnych, telefonicznych i internetowych. Wszyscy duzi gracze wdrożyli już elektroniczne biura obsługi klienta i rozwijają cyfrowe płatności - wylicza Bartłomiej Gast, Business Development Director w Blue Media.

Według raportu Obserwatorium.biz, odsetek klientów korzystających z elektronicznych biur obsługi klienta (eBOK-ów) szacowany jest obecnie na 8 proc. (1,25 mln osób) i może wzrosnąć do 25 proc. (3,9 mln osób) do 2020 roku. Natomiast odsetek pozyskiwanych klientów online w branży energii i gazu może skoczyć z 4 proc. do 20 proc. w ciągu najbliższych dwóch lat.

Zdaniem uczestników debaty na temat raportu w czasie grudniowego Impact Fintech’17, rynek energetyczny nie jest jeszcze na etapie pozwalającym na całkowite przeniesienie obsługi do świata online. Z jednej strony z powodów ograniczeń technologicznych po stronie operatorów energetycznych, ale także z racji przyzwyczajeń klientów, którzy wciąż doceniają tradycyjne formy kontaktu.

Automatyzacja świata energetycznego

Świat energetyczny, zgodnie z unijnymi wytycznymi, dąży do automatyzacji i optymalizacji zużycia prądu. Stąd konieczność wymiany liczników na inteligentne, które na bieżąco podają zużycie energii. Dzięki temu produkcja prądu jest bardziej optymalna kosztowo, a klient płaci za faktycznie zużyte kWh, a nie za prognozy. Rozwój sieci inteligentnych liczników ułatwi obsługę klientów i uprości rozliczenia. W tym kontekście wsparciem będą m.in. nowoczesne usługi płatnicze. 

- Obecnie dostawcy prądu pozwalają klientom samodzielnie podawać stan licznika lub - w przypadku liczników z dostępem do internetu - samodzielnie je doładowywać. Jednak w bliskiej przyszłości cały proces rozliczeń zostanie zautomatyzowany - skoro informacje o zużyciu są dostępne online to również rozliczenie powinno dokonać się automatycznie. Klienci korzystający z robotów finansowych, czyli rozwiązań ułatwiających szybkie opłacania zobowiązań, będą po prostu otrzymywali informację o faktycznym zużyciu prądu i planowanym opłaceniu faktury. Nie będą musieli pamiętać o odczytywaniu liczników ani o dacie płatności - wyjaśnia Bartłomiej Gast.

Zobacz i pobierz raport "Energia cyfryzacji"

Fintech

Fotoweryfikacja to jedno z narzędzi wchodzących w skład systemu weryfikacyjnego Blue Media. Poznaj bliżej jej zastosowanie.

23.07.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Fintech

Sprzedaż produktów finansowych jest trudna, ze względu na „niewidzialny” charakter transakcji. Istnieją jednak skuteczne sposoby, na to by sprzedaż była bardziej efektywna.

25.06.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Fintech

Automatyczna identyfikacja pozwala szybko i bezpiecznie zweryfikować potencjalnych klientów. Jest również kluczem do efektywniejszej sprzedaży produktów finansowych.

18.06.2021 CZYTAJ WIĘCEJ