Czym jest automatyczna weryfikacja klienta i jakie są jej rodzaje?

#przelew weryfikacyjny #weryfikacja online

Udostępnij:

Zdalna i automatyczna weryfikacja tożsamości jest obecnie w kręgu zainteresowań głównie podmiotów z sektorów: bankowego, pożyczkowego i leasingowego. Jej możliwości sprawdzają jednak coraz częściej również usługodawcy, w tym firmy telekomunikacyjne. Dlaczego? Przyjrzyjmy się temu.

O weryfikacji online z wykorzystaniem szybkiego e-przelewu pisaliśmy już w 2013 roku – na długo przed popularyzacją tej metody. Wówczas z naszego rozwiązania korzystał m.in. Meritum Bank, który w ten sposób umożliwiał swoim klientom założenie rachunku osobistego w 15 minut – bez odwiedzin w placówce banku, czy zamawiania kuriera z dokumentami. Ówczesny Alior Sync, w oparciu o wyniki zdalnej weryfikacji, oferował raty kupującym w serwisie aukcyjnym Allegro.

Dziś oprócz przelewu weryfikacyjnego, z którego korzysta już kilkadziesiąt podmiotów z różnych branż, oferujemy również inne metody automatycznej weryfikacji.

Weryfikacja z użyciem bankowości internetowej (AIS)

Usługa uruchomiona przez Blue Media w 2019 roku umożliwia korzystającym z niej firmom zweryfikowanie wiarygodności potencjalnych klientów w oparciu o dane o rachunkach bankowych (Account Information Service).

Jak przebiega ten proces?

Klient loguje się do swojej bankowości internetowej, czym wyraża zgodę na skanowanie i pobranie danych adresowych oraz danych finansowych (wpływy i wydatki). Zgromadzone dane są zapisywane w formacie .pdf i przesyłane podmiotowi, który zlecił weryfikację. Klient po zakończonym procesie wraca do serwisu, w którym go rozpoczął. Całość zajmuje zazwyczaj zaledwie kilka minut.

Zdalny dostęp do informacji z rachunków bankowych to przede wszystkim szybkość weryfikacji danych i przyspieszenie procesu np. rozpatrywania wniosku kredytowego. Pozytywna historia rachunku może być również sygnałem dla usługodawcy, np. firmy telekomunikacyjnej, że klient jest wiarygodny i warto zaproponować mu lepszą ofertę, lub np. smartfon w niższej cenie – Marek Popielarczyk, odpowiedzialny w Blue Media za rozwój usług związanych z zarządzaniem ryzykiem.

Nasze narzędzia umożliwiają zdalną ocenę wiarygodności klienta w oparciu o:

  • analizę wpływów na rachunek bankowy,
  • porównanie danych z rachunku z danymi pochodzącymi z biur informacji gospodarczej lub BIK-u (jest to tzw. krzyżowa weryfikacja),
  • dostrzeżenie problemów klienta z regulowaniem należności (np. transakcje komornicze),
  • analizę historii kredytowej.

Z weryfikacji z wykorzystaniem bankowości internetowej korzysta m.in. Provident, który podkreśla, że wpływa to na większą dostępność produktów firmy, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego standardu zarządzania ryzykiem.

Potwierdzenie tożsamości z eID

To kolejne rozwiązanie, które umożliwia błyskawiczną weryfikację tożsamości klienta. Proces odbywa się w 100% online i zajmuje do kilkudziesięciu sekund. Blue Media pośredniczy w wymianie informacji pomiędzy podmiotem, który chce zweryfikować potencjalnego klienta a bankiem, który udostępnia potrzebne informacje – gwarantując tym samym pełne bezpieczeństwo procesu. Z rozwiązania korzystają np. firmy telekomunikacyjne, które chcą ułatwić swoim klientom skorzystanie z oferty.

Przykładem może być firma Orange, która umożliwia swoim klientom taką formę weryfikacji w momencie, gdy chcą przejść z karty pre-paid na abonament lub zarejestrować dodatkową kartę SIM (więcej informacji o usłudze można przeczytać tutaj). Dzięki temu klient nie musi stawiać się w placówce operatora lub przesyłać skanów dokumentów. Cały proces jest znacznie szybszy, wygodniejszy i w pełni bezpieczny – bank przekazuje wyłącznie te informacje, które są niezbędne do przeprowadzenia procesu, czyli imię, nazwisko oraz PESEL.

Podsumowanie

Systemy automatyzujące proces weryfikacji tożsamości klienta mogą być wdrożone w każdej firmie, która ma takie potrzeby. Rosnące zainteresowanie usługami zdalnej identyfikacji wynika z wielu czynników, w tym z możliwości dotarcia do szerszego grona klientów w krótszym czasie, obniżenia kosztu pozyskania klienta oraz zniwelowania ryzyka występowania nadużyć (np. posługiwania się fałszywą tożsamością). Pandemia, która rozpoczęła się w 2020 r. bez wątpienia przyspieszyła proces cyfryzacji, również w zakresie potwierdzania tożsamości klientów.

Aktualnie oferujemy następujące rozwiązania weryfikacyjne: przelew weryfikacyjny, weryfikacje z użyciem bankowości internetowej (AIS), potwierdzenie tożsamości z eID. Pracujemy nad rozwojem usługi fotoweryfikacji oraz wideoweryfikacji.

Fintech

Fotoweryfikacja to jedno z narzędzi wchodzących w skład systemu weryfikacyjnego Blue Media. Poznaj bliżej jej zastosowanie.

23.07.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Fintech

Sprzedaż produktów finansowych jest trudna, ze względu na „niewidzialny” charakter transakcji. Istnieją jednak skuteczne sposoby, na to by sprzedaż była bardziej efektywna.

25.06.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Fintech

Automatyczna identyfikacja pozwala szybko i bezpiecznie zweryfikować potencjalnych klientów. Jest również kluczem do efektywniejszej sprzedaży produktów finansowych.

18.06.2021 CZYTAJ WIĘCEJ