Czym jest automatyczna weryfikacja klienta i jakie są jej rodzaje?

#przelew weryfikacyjny #weryfikacja online

Udostępnij:

Zdalna i automatyczna weryfikacja tożsamości jest obecnie w kręgu zainteresowań głównie podmiotów z sektorów: bankowego, pożyczkowego i leasingowego. Jej możliwości sprawdzają jednak coraz częściej również usługodawcy, w tym firmy telekomunikacyjne. Dlaczego? Przyjrzyjmy się temu.

O weryfikacji online z wykorzystaniem szybkiego e-przelewu pisaliśmy już w 2013 roku – na długo przed popularyzacją tej metody. Wówczas z naszego rozwiązania korzystał m.in. Meritum Bank, który w ten sposób umożliwiał swoim klientom założenie rachunku osobistego w 15 minut – bez odwiedzin w placówce banku, czy zamawiania kuriera z dokumentami. Ówczesny Alior Sync, w oparciu o wyniki zdalnej weryfikacji, oferował raty kupującym w serwisie aukcyjnym Allegro.

Dziś oprócz przelewu weryfikacyjnego, z którego korzysta już kilkadziesiąt podmiotów z różnych branż, oferujemy również inne metody automatycznej weryfikacji.

Weryfikacja z użyciem bankowości internetowej (AIS)

Usługa uruchomiona przez Blue Media w 2019 roku umożliwia korzystającym z niej firmom zweryfikowanie wiarygodności potencjalnych klientów w oparciu o dane o rachunkach bankowych (Account Information Service).

Jak przebiega ten proces?

Klient loguje się do swojej bankowości internetowej, czym wyraża zgodę na skanowanie i pobranie danych adresowych oraz danych finansowych (wpływy i wydatki). Zgromadzone dane są zapisywane w formacie .pdf i przesyłane podmiotowi, który zlecił weryfikację. Klient po zakończonym procesie wraca do serwisu, w którym go rozpoczął. Całość zajmuje zazwyczaj zaledwie kilka minut.

Zdalny dostęp do informacji z rachunków bankowych to przede wszystkim szybkość weryfikacji danych i przyspieszenie procesu np. rozpatrywania wniosku kredytowego. Pozytywna historia rachunku może być również sygnałem dla usługodawcy, np. firmy telekomunikacyjnej, że klient jest wiarygodny i warto zaproponować mu lepszą ofertę, lub np. smartfon w niższej cenie – Marek Popielarczyk, odpowiedzialny w Blue Media za rozwój usług związanych z zarządzaniem ryzykiem.

Nasze narzędzia umożliwiają zdalną ocenę wiarygodności klienta w oparciu o:

  • analizę wpływów na rachunek bankowy,
  • porównanie danych z rachunku z danymi pochodzącymi z biur informacji gospodarczej lub BIK-u (jest to tzw. krzyżowa weryfikacja),
  • dostrzeżenie problemów klienta z regulowaniem należności (np. transakcje komornicze),
  • analizę historii kredytowej.

Z weryfikacji z wykorzystaniem bankowości internetowej korzysta m.in. Provident, który podkreśla, że wpływa to na większą dostępność produktów firmy, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego standardu zarządzania ryzykiem.

Potwierdzenie tożsamości z eID

To kolejne rozwiązanie, które umożliwia błyskawiczną weryfikację tożsamości klienta. Proces odbywa się w 100% online i zajmuje do kilkudziesięciu sekund. Blue Media pośredniczy w wymianie informacji pomiędzy podmiotem, który chce zweryfikować potencjalnego klienta a bankiem, który udostępnia potrzebne informacje – gwarantując tym samym pełne bezpieczeństwo procesu. Z rozwiązania korzystają np. firmy telekomunikacyjne, które chcą ułatwić swoim klientom skorzystanie z oferty.

Przykładem może być firma Orange, która umożliwia swoim klientom taką formę weryfikacji w momencie, gdy chcą przejść z karty pre-paid na abonament lub zarejestrować dodatkową kartę SIM (więcej informacji o usłudze można przeczytać tutaj). Dzięki temu klient nie musi stawiać się w placówce operatora lub przesyłać skanów dokumentów. Cały proces jest znacznie szybszy, wygodniejszy i w pełni bezpieczny – bank przekazuje wyłącznie te informacje, które są niezbędne do przeprowadzenia procesu, czyli imię, nazwisko oraz PESEL.

Podsumowanie

Systemy automatyzujące proces weryfikacji tożsamości klienta mogą być wdrożone w każdej firmie, która ma takie potrzeby. Rosnące zainteresowanie usługami zdalnej identyfikacji wynika z wielu czynników, w tym z możliwości dotarcia do szerszego grona klientów w krótszym czasie, obniżenia kosztu pozyskania klienta oraz zniwelowania ryzyka występowania nadużyć (np. posługiwania się fałszywą tożsamością). Pandemia, która rozpoczęła się w 2020 r. bez wątpienia przyspieszyła proces cyfryzacji, również w zakresie potwierdzania tożsamości klientów.

Aktualnie oferujemy następujące rozwiązania weryfikacyjne: przelew weryfikacyjny, weryfikacje z użyciem bankowości internetowej (AIS), potwierdzenie tożsamości z eID. Pracujemy nad rozwojem usługi fotoweryfikacji oraz wideoweryfikacji.

Fintech

Czym jest biometria? Jak zastosowano ją w procesach weryfikacyjnych i autoryzacyjnych? Czy już niedługo będziemy mogli "płacić okiem"? Przekonajmy się...

19.11.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Fintech

Płatności głosowe, płatności automatyczne, biometryczne potwierdzanie płatności... Jakie zmiany czekają nas w płatnościach w nadchodzącej przyszłości?

12.11.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Fintech

Zastanawiasz się, czy umożliwić swoim klientom korzystanie z płatności odroczonych za rachunki? Oto, co możesz zyskać aktywując nową metodę płatności.

05.11.2021 CZYTAJ WIĘCEJ