Dlaczego płatności odroczone będą trendem w 2022?

Udostępnij:

Dynamiczny rozwój e-commerce sprawił, że sprzedawcy szukają nowych sposobów na pozyskiwanie klientów. Jednym z nich jest oferowanie elastycznych form płatności. Coraz większą popularnością w branży cieszą się płatności odroczone. Dlaczego to właśnie one mogą stać się hitem 2022 roku?

O płatnościach odroczonych słyszała już blisko połowa Polaków. Chociaż statystyki mówią, że najczęściej są to osoby między 45. a 64. rokiem życia, to najbardziej skłonni do skorzystania z usługi buy now, pay later (w skrócie BNPL) są klienci w wieku od 35 do 44 lat. Aż 71 proc. osób regularnie robiących zakupy online przyznaje, że chciałoby skorzystać z płatności odroczonych. Obecnie wybiera je 5 proc. kupujących. Wśród nich przeważają mężczyźni. Z kolei grupą, która najrzadziej korzysta z płatności odroczonych są osoby starsze – powyżej 55. roku życia.

Zalety płatności odroczonych dla klientów

Usługi typu BNPL nie mogą jeszcze równać się popularnością z innymi metodami płatności. Dzieje się tak, ponieważ klienci najczęściej decydują się na opcje, które już doskonale znają. Płatności odroczone są stosunkowo nowym rozwiązaniem w handlu internetowym.

Coraz więcej osób przekonuje się jednak do nich, a badania pokazują, że kupujący, którzy raz skorzystali z usługi płatności odroczonych, regularnie do nich wracają. Klienci cenią sobie to rozwiązanie szczególnie przy nagłych i niespodziewanych zakupach. W ten sposób mniej zamożne osoby są w stanie zapłacić za nowy sprzęt w przypadku, gdy stary jest nieodwracalnie uszkodzony. Dodatkowo duża grupa klientów sięga po płatności odroczone, aby móc najpierw przetestować produkt, a dopiero później ewentualnie go opłacić.

Eksperci przewidują, że szansą na rozwój płatności odroczonych jest szersze otwarcie się na nie marketplace’ów. Platformy zakupowe odpowiadają bowiem za spory kawałek e-commercowego tortu. Możliwość odłożenia płatności w czasie oferuje już swoim klientom polski gigant e-commerce, czyli Allegro.

Przyszłością płatności odroczonych może okazać się także pełne zsynchronizowanie tej usługi z procesem zakupowym. Analitycy podkreślają, że zaoferowania takiej formy płatności bezpośrednio na stronie produktu mogłoby zapoczątkować boom na usługi BNPL. Dzięki temu klienci od razu widzieliby opcję płatności odroczonej na stronie interesującego ich produktu, a nie dopiero jako jedną z metod płatności w momencie finalizowania zakupu.

Jakie korzyści mogą przynieść płatności odroczone sprzedającym?

Płatności odroczone są korzystnym rozwiązaniem nie tylko dla klientów, ale również dla właścicieli sklepów internetowych. 36 proc. przedsiębiorców deklaruje, że posiadanie w ofercie płatności ratalnych jest istotnym obszarem inwestycji, umożliwiającym zaspokojenie potrzeb kupujących.

Badanie Twisto, jednej z firm oferujących płatności odroczone w Polsce, pokazuje, że wprowadzenie opcji buy now, pay later przyniosło sklepom online szereg pozytywnych efektów, takich jak:

  • Zwiększenie średniej wartości koszyka zakupowego (79 proc.)
  • Wzrost przychodów ze sprzedaży internetowej (76 proc.)
  • Nowe grupy klientów (75 proc.)
  • Wyższa konwersja sprzedaży (75 proc.)


  • To wszystko przekłada się bezpośrednio na wyniki finansowe sklepów – 65 proc. przedsiębiorców dzięki wdrożeniu płatności odroczonych deklaruje, że osiągnęło wyższe zyski.

    Płatności odroczone również offline

    Pandemia koronawirusa wpłynęła na dynamiczny rozwój e-handlu. Jednak wielu klientów przyznaje, że wraz z powrotem do normalności zamierza wrócić do zakupów w sklepach stacjonarnych. Nie bez znaczenia pozostaną przyzwyczajenia zakupowe, które Polacy nabyli w dobie boomu na e-commerce.

    Duży odsetek klientów mówi, że chętnie skorzystałoby z płatności odroczonych także offline, gdyby tylko istniała taka możliwość. Właśnie dlatego widzą w nich potencjał nie tylko właściciele sklepów internetowych, ale również tych stacjonarnych.

    Płatności odroczone powoli podbijają polski rynek. Coraz więcej klientów dostrzega ich wygodę, co nie uchodzi uwadze samych przedsiębiorców. W 2022 r. BNPL mają szansę na zostanie jednym z najważniejszych trendów sprzedaży internetowej.

    Fintech

    One step checkout jest stosunkowo nową alternatywą dla klasycznego, składającego się z kilku kroków procesu transakcyjnego w sklepie internetowym.

    23.08.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Fintech

    Rozwój płatności biometrycznych nabiera tempa. Jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie jest biometria głosowa.

    10.12.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

    Fintech

    Czym jest biometria? Jak zastosowano ją w procesach weryfikacyjnych i autoryzacyjnych? Czy już niedługo będziemy mogli "płacić okiem"? Przekonajmy się...

    19.11.2021 CZYTAJ WIĘCEJ