Jak podnieść ściągalność należności? Za pomocą nowoczesnych rozwiązań

#płatności automatyczne #płatności cykliczne #link do płatności

15.04.2021
Udostępnij:

Ściąganie należności kiedyś wymagało zaangażowania windykatora, a dzisiaj przebiega automatycznie bez udziału czynnika ludzkiego. Jak to możliwe? To zasługa nowoczesnych rozwiązań płatniczych, które pomagają zapanować nad finansami.

Jak informuje redakcja egospodarka.pl, pierwsze dwa miesiące 2021 roku przyniosły 75% wzrost niewypłacalności firm. W Monitorze Sądowym i Gospodarczym zostały opublikowane informacje o 316 niewypłacalnościach polskich firm, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku było ich 181. Taka sytuacja ma oczywiście związek z pandemią i lockdownem. Grupa Euler Hermes informuje, że sektorami z największą liczbą niewypłacalności są: usługi, rolnictwo, produkcja i budownictwo.

Nieściągnięte należności zawsze niosą ze sobą negatywne skutki. Zachwianie płynności, problem w opłaceniu swoich faktur i przede wszystkim ciągła frustracja. Można temu zaradzić, stosując nowoczesne rozwiązania płatnicze.

Policz

Zanim dojdziesz do wniosku, że masz problem ze ściągalnością należności, sprawdź to za pomocą wskaźnika rotacji należności. Wystarczy należności krótkoterminowe podzielić przez przychody netto ze sprzedaży, a następnie pomnożyć przez liczbę dni w okresie. W ten sposób dowiesz się, przez ile dni gotówka jest zamrożona w należnościach.

Spadek wskaźnika można ocenić jako pozytywne zjawisko. Pogarszający się (czyli z tendencją wzrostową) wynik sugeruje złe zarządzanie należnościami w przedsiębiorstwie. Wtedy konieczne staje się wdrożenie skutecznych rozwiązań.

Zapobiegaj

Zanim przejdziemy do narzędzi pozwalających na ściąganie należności, warto zastanowić się jak temu zjawisku zaradzić. Okazuje się, że rozwiązania są proste i przede wszystkim skuteczne. Świetnie sprawdzają się te proponowane przez Blue Media – automatyczne płatności i płatności cykliczne.

Automatyczne płatności za rachunki, skierowane są głównie dla dostawców energii, internetu lub telewizji. Metoda umożliwia zlecenie płatności za rachunki bezpośrednio z e-BOK-a dostawcy oraz ustawienie automatycznych płatności za każdym razem, gdy pojawi się nowa faktura do zapłaty. Dzięki temu klient nie musi pamiętać o zbliżających się terminach płatności, a firma zyskuje większą kontrolę nad płatnościami.

Metoda płatności cyklicznych jest najbardziej doceniane przez sklepy internetowe, które prowadzą sprzedaż subskrypcyjną. Wtedy klient podpina w systemie kartę płatniczą, z której ma być cyklicznie pobierana należność, przechodzi jednorazowy proces weryfikacyjny i nie musi się już nigdy martwić terminami. Korzyści są również po stronie przedsiębiorcy, bo zyskuje pewność, że środki znajdą się na koncie firmowym w odpowiednim czasie i może swobodnie realizować zamówienia.

Działaj

Zdarzają się klienci, którzy nie mają głowy do zapamiętywania terminów. Nie jest tak, że kieruje nimi zła wola i świadomie nie opłacają rachunków lub faktur. Robią to, ale potrzebują przypomnienia. Odpowiedzią na ten problem jest mechanizm Blue Media - bramka do masowej komunikacji SMS.

W ten sposób możesz przypomnieć swoim klientom o zbliżającym się terminie płatności lub o przeterminowanych fakturach. SMS może również zawierać bezpośredni link do płatności, który umożliwi klientowi szybką finalizację transakcji. Bramka SMS może również służyć do komunikacji marketingowej i sprzedażowej.

Innym sposobem jest wysyłanie e-maila z linkiem do płatności za transakcję. To jednak wymaga przygotowania bazy klientów, którzy zalegają z płatnościami. Nie każdy klient ma również w zwyczaju często przeglądać swoją skrzynkę odbiorczą. Kolejnym zagrożeniem jest możliwość, znalezienia się wiadomości w SPAMie. Dlatego korzystniejszym rozwiązaniem jest bramka SMS, bo z telefonu korzysta prawie każdy.

Windykuj

Jeżeli prewencja nie przyniosła oczekiwanych skutków, a przesłane SMS-y czy e-maile pozostały bez reakcji, pozostaje Ci windykować należności. Do wyboru są dwie drogi – przedsądowa i sądowa. Forma przedsądowej windykacji długu polega na trzykrotnym wysłaniu listem poleconym pisemnego wezwania do zapłaty. Jeżeli takie wezwania nie przyniosą skutku, sprawę należy skierować do sądu i tam dochodzić swoich praw. Można to zrobić w uproszczony sposób, za pośrednictwem e-sądu. Innym sposobem jest zlecenie windykacji należności profesjonalnej firmie.

Pomyśl

Przede wszystkim należy pamiętać, że w życiu każdego z nas zdarzają się różne sytuacje. Szczególnie trzeba być wyrozumiałym w tym trudnym epidemicznym czasie, gdy wiele biznesów jest zablokowanych. Dlatego warto negocjować i zawierać ugody – o ile klient wyraża aprobatę.

Przeczytaj także:

Fintech

Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym dzięki autentykacji 3D Secure

Sprawdź, jak 3D Secure (3DS) przyczynia się do zwiększenia konwersji, budowania zaufania klientów i minimalizacji ryzyka chargebacków w sklepach internetowych.

12.04.2024 Czytaj więcej

Fintech

Zabezpieczanie przyszłości płatności. Kluczowa rola standardów PCI DSS i PCI 3DS w ochronie danych klientów

Odkryj, jak standardy PCI DSS i PCI 3DS zapewniają ochronę danych klientów i transakcji, podnosząc bezpieczeństwo płatności elektronicznych w erze cyfrowej.

05.04.2024 Czytaj więcej

Fintech

Automatyzacja procesów bankowych. Jak technologia zmienia krajobraz usług finansowych?

Sprawdź, jak banki adaptują się do nowych technologii, pokonując wyzwania integracyjne i szkoląc personel, żeby zaoferować nowoczesne i bezpieczne usługi.

29.03.2024 Czytaj więcej