Jak PSD2 wpłynie na rynek ecommerce?

#ecommerce #PSD2 #płatności walutowe

Udostępnij:

Unijna dyrektywa PSD2, która ma wejść w życie za dwa lata, wprowadza zupełnie nowe elementy do polskiego ekosystemu płatniczego. Polska jest dojrzałym i specyficznym rynkiem płatniczym, na którym dominują zarówno nowatorskie płatności Pay by link, BLIK, jaki i bardzo tradycyjne płatności przy odbiorze. Z czym się będą musiały zmierzyć polskie e-sklepy w kontekście PSD2?

1. Niepewna przyszłość Pay by linków

Z elektronicznych płatności typu pay by link korzysta połowa Polaków, wynika z naszego tegorocznego badania. Dziś za ich obsługę w większości płaci sklep. Na koszt składają się: opłata za nadzór do KNF, opłata do banku za obsługę instrumentu płatniczego, marża operatora płatności. Tymczasem dyrektywa PSD2 reguluje i dopuszcza podmioty świadczące obsługę płatności poprzez przekazanie im danych dostępowych i uwierzytelniających przelew (model PIS – z ang. Payment Initiation Service). Takie działanie jest na dziś zwolnione np. z opłaty dla banku, czyli prawdopodobnie będzie tańsze niż Pay by link. A mając do wyboru tańsze lub droższe rozwiązanie, i sklepy i konsumenci, mogą wybrać to pierwsze. Chyba, że w tym przypadku przeświadczenie o bezpieczeństwie jednego rozwiązania nad drugim oraz powszechność usługi Pay by link wezmą górę nad kosztem.

2. Konieczna autoryzacja płatności

Nowe podmioty płatnicze, których istnienie reguluje PSD2, będą mogły w imieniu klienta inicjować płatności do odbiorców w sposób prawie bezobsługowy. Prawie, ponieważ klient będzie musiał za każdym razem autoryzować daną płatność. I to za pomocą takiej formy zabezpieczenia, która będzie identyfikowała numer zamówienia, kwotę oraz przekazywała kod zabezpieczający – czyli np. za pomocą hasła SMS.

3. Sprzedaż transgraniczna

Zmiany związane z PSD2 dotyczą w szczególności tych sklepów internetowych, które sprzedają lub zamierzają sprzedawać swoje towary i usługi również za granicą. Mogą one wybrać kilka dróg:

- korzystanie z lokalnych systemów płatności najpowszechniejszych w danym kraju, np. Pay by linków w Polsce;

- korzystanie z jednego standardu płatności we wszystkich lub prawie wszystkich krajach, np. z kart płatniczych obsługiwanych przez jednego pośrednika;

- korzystanie z operatora, który udostępni obsługę płatności w modelu PIS w wielu krajach;

- korzystanie z operatora płatności działającego w danym kraju, jednak zintegrowanego z operatorem płatności w kraju, w którym prowadzona jest główna działalność sklepu;

- działać w modelu mieszanym.

PSD2 wprowadza nowe możliwości i zwiększa konkurencję, na której powinni zyskać klienci.

Fintech

Fotoweryfikacja to jedno z narzędzi wchodzących w skład systemu weryfikacyjnego Blue Media. Poznaj bliżej jej zastosowanie.

23.07.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Fintech

Sprzedaż produktów finansowych jest trudna, ze względu na „niewidzialny” charakter transakcji. Istnieją jednak skuteczne sposoby, na to by sprzedaż była bardziej efektywna.

25.06.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Fintech

Automatyczna identyfikacja pozwala szybko i bezpiecznie zweryfikować potencjalnych klientów. Jest również kluczem do efektywniejszej sprzedaży produktów finansowych.

18.06.2021 CZYTAJ WIĘCEJ