Płacimy jak lubimy. Zmiany technologiczne szybsze niż zwyczaje konsumentów

#płatności online #płatności automatyczne #płatności za rachunki

11.12.2018
Udostępnij:

Jak opłacić fakturę za telefon? Konsumenci mają do wyboru całą paletę form płatności, chociaż o ich wyborach ciągle może decydować siła przyzwyczajenia. W Polsce coraz popularniejsze są płatności elektroniczne i mobilne. A jak sytuacja wygląda na innych rozwiniętych technologicznie rynkach?

Zacznijmy od prostej obserwacji: faktura jako taka to nie tylko banalny nośnik informacji o należnej kwocie. Okazuje się, że Amerykanie fakturom w wersji papierowej poświęcają średnio 2 minuty, a ich elektronicznemu odpowiednikowi - 1,7 minuty. 

Jak możemy przeczytać w badaniu Expectations & Experiences: Household Finances zleconym przez firmę Fiserv, rachunki stanowią ważne miejsce w całościowym doświadczeniu, jakie marka buduje z klientem. 37 proc. konsumentów zapamiętało przygotowane dla nich spersonalizowane informacje. Operator może tą drogą poinformować np. o nowych formach płatności, dodać kod QR lub w przypadku faktur elektronicznych link, który ułatwi jej opłacenie, a także wyraźnie wskazać, kiedy mija termin płatności. 

Niepozorna faktura może stać się dogodnym pomostem ze świata fizycznego do cyfrowego z jego bogactwem form płatności.  

Jak swoje rachunki płacą Amerykanie? 

Rynek amerykański z uwagi na swoją wielkość i dojrzałość, reprezentuje szerokie spektrum form płatności, począwszy od wciąż funkcjonujących czeków, po możliwość zlecania operacji finansowych w formie głosowej. 

Preferencje co do form płatności odzwierciedlają różnice pokoleniowe, a konsumenci niechętnie zmieniają swoje zwyczaje - wynika z obszernego badania How Americans Pay Their Bills: Sizing Bill Pay Channels and Methods przeprowadzonego przez ACI Worldwide i Aite Group. 

Kilka kluczowych liczb z raportu:

  • 56 proc. rachunków opłacanych jest online przez strony dostawców usług czy banków; 

  • rachunki opłacane przy użyciu czeków straciły na popularności o 20 proc. na przestrzeni 6 lat;

  • o 10 proc. wzrósł z kolei odsetek osób korzystających z płatności elektronicznych, w tym w znaczny sposób płatności kartą;

  • 72 proc. płatności online realizowanych jest poprzez strony usługodawców (np. przez eBOK-i);

  • tylko co trzeci rachunek ma ustawiony stały przelew, pozostałe 68 proc. opłacane są każdorazowo indywidualnie. 

Analizując płatności pod względem wartości, największy ich wolumen realizowanych jest online, następnie tradycyjną pocztą, kartą płatniczą, osobiście, telefonicznie, ostatnie miejsce zajmują płatności mobilne. 

Co ciekawe - Amerykanie wybierają różne metody płacenia ze względu na typ rachunku. 51,5 proc. rachunków za telefony komórkowe opłacana jest online poprzez strony wystawców faktur. Najczęściej za pomocą karty debetowej (45,8 proc.) lub karty kredytowej (29,3 proc.) Najrzadziej rachunki za komórki opłacane są na poczcie (11,6 proc. wskazań). 

Na rynku amerykańskim wyraźnym trendem są płatności głosowe. Wirtualni asystenci tacy jak Apple Siri, Amazon Alexa, Microsoft Cortana, Google Assistant na dobre rozgościli się w smartfonach i komputerach, zmieniają nawyki klientów i zaskakują nowymi zastosowaniami. 

Szacuje się, że już 39 milionów Amerykanów  (16 proc. populacji)  jest w posiadaniu asystenta głosowego (smart speaker), z najpopularniejszym w tej kategorii produktów Amazon Echo. Jak wynika z badania przeprowadzonego Business Insider Intelligence w 2017 roku 8 proc. Amerykanów korzystało z płatności głosowych podczas zakupów, sprawdzając stan konta, zlecając przelew albo płacąc rachunki. Według rynkowych prognoz, w przeciągu 5 lat co trzecia osoba w USA będzie w ten sposób zarządzać swoimi płatnościami. Rosnąca efektywność sztucznej inteligencji w połączeniu ze zmianą generacyjną jest siłą napędową tego trendu. 

Czytaj: Płatności głosowe [ANALIZA]

W jaki sposób opłacane są rachunki w regionie DACH?

Aby poznać nieoczywiste zwyczaje klientów i docenić lokalny koloryt warto spojrzeć na kraje z regionu DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria). 

W Austrii, ale przede wszystkim w Niemczech dużą popularnością cieszą się stałe zlecenia płatnicze/polecenia zapłaty, co wiążę się z historycznym zaufaniem do banków. Przeciętny Europejczyk zleca rocznie 49 przelewów, Niemiec - aż 131. W Szwajcarii dominują płatności kartą kredytową.

Niemiecki rynek wyróżnia się również wciąż dużą popularnością gotówki. Płatność kartami stanowi zaledwie 19 proc. transakcji, przy średniej europejskiej na poziomie 49 proc. Według danych Deutsche Bundesbank gotówka odpowiada za 74 proc. wszystkich transakcji, jednak są to głównie kwoty 50 euro. Z prognoz zawartych w opracowaniu Global Payments Report wynika, że w ciągu pięciu lat w Niemczech przelewy bankowe odpowiadać będą już za 23 proc. wszystkich płatności, zajmując drugą pozycję, tuż za wykorzystaniem rozwiązań typu PayPal, Apple Pay czy Android Pay.

Niejako na drugim biegunie jest Szwecja i - częściowo także inne kraje nordyckie. Szwecja to kraj należący do światowej czołówki płatności bezgotówkowych, gdzie w sklepach zaledwie co piąta transakcja, wg danych szwedzkiego Riksbanku, jest opłacana fizycznym pieniądzem, a wartość wszystkich płatności z użyciem gotówki wyniosła zaledwie 1%. Fenomenem stała się tam aplikacja Swish, z której korzysta dwóch na trzech Szwedów, i która będąc pierwotnie narzędziem do szybkich przelewów na niewielkie kwoty, stała się uniwersalną aplikacją płatniczą.

A co z polskim rynkiem?

Polski rynek pod kątem nowoczesnych rozwiązań płatniczych dla masowych wystawców faktur jest jednym z najbardziej rozwiniętych technologicznie na świecie. Link w mailu z fakturą do szybkich płatności elektronicznych, wygodne płatności cykliczne włączane z poziomu eBOK-a, płatności pay-by-link, czy BLIK -to tylko kilka polskich rozwiązań, które stają się standardem na naszym rynku, i z których klienci chętnie korzystają. 

Autorka:

Sylwia Frydel, ekspert Blue Media

Przeczytaj także:

Fintech

Zarządzanie transakcjami płatniczymi w erze cyfrowej. Poradnik dla akceptantów

Poznaj najlepsze praktyki w zarządzaniu płatnościami online. Naucz się, jak zabezpieczyć i optymalizować płatności w Twojej firmie i rozwijać biznes.

19.04.2024 Czytaj więcej

Fintech

Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym dzięki autentykacji 3D Secure

Sprawdź, jak 3D Secure (3DS) przyczynia się do zwiększenia konwersji, budowania zaufania klientów i minimalizacji ryzyka chargebacków w sklepach internetowych.

12.04.2024 Czytaj więcej

Fintech

Zabezpieczanie przyszłości płatności. Kluczowa rola standardów PCI DSS i PCI 3DS w ochronie danych klientów

Odkryj, jak standardy PCI DSS i PCI 3DS zapewniają ochronę danych klientów i transakcji, podnosząc bezpieczeństwo płatności elektronicznych w erze cyfrowej.

05.04.2024 Czytaj więcej