Płatności przyszłości. Jakie metody są aktualnie testowane?

#płatności online #płatności głosowe #płatności biometryczne

12.11.2021
Udostępnij:

Błyskawiczny przelew bez znajomości numeru konta odbiorcy, płatność za zakupy dopiero po 30 dniach – kiedyś nowinki, dziś powszechnie stosowane rozwiązania. W jaki sposób będziemy płacić już w niedalekiej przyszłości? Przyjrzyjmy się pomysłom, które są obecnie rozwijane.

Nowe technologie skutecznie wypierają banknoty i monety z użycia, na czym zależy również rządom wielu państw – głównie z powodu wysokich kosztów druku pieniędzy i wprowadzania ich do obiegu. Wiele osób już wybiera wyłącznie płatności bezgotówkowe, lecz nadal są tacy, którzy nie wyobrażają sobie zamienić gotówki na kartę czy smartfon. Dlatego transformacja ta wymaga czasu oraz środków – między innymi na edukację z zakresu bezpieczeństwa płatności online.

Czego oczekujemy od płatności?

Z analiz wynika, że 'idealna płatność przyszłości' powinna być przede wszystkim natychmiastowa (docierać do odbiorcy w czasie rzeczywistym), bezpieczna (trafiać do właściwego adresata z zachowaniem poufności danych), wygodna oraz globalna (nieograniczona obszarami gospodarczymi czy systemami walutowymi). By mogła być tak samo dostępna na całym świecie, powinna być pozbawiona barier wejścia (np. sprzętowych) oraz być bardzo prosta i intuicyjna w obsłudze.

Czynniki kształtujące systemy płatności

Na rozwój systemów płatności nieustannie oddziałują siły:

  • społeczne (globalizacja, natychmiastowość, cyberbezpieczeństwo, zrównoważony rozwój);
  • technologiczne (globalna sieć, tokenizacja, biometria, blockchain, internet rzeczy, technologie głosowe);
  • polityczno-regulacyjne (prywatność, zapobieganie przestępstwom, transparentność, otwarta bankowość);
  • ekonomiczne (dysruptywne modele biznesowe, cashback, współdzielenie, pay-by-use)


  • W obrębie każdej siły funkcjonują czynniki, które istotnie wpływają na zmiany na rynku płatności. Większość innowacji w płatnościach opiera się na jednym bądź na kilku czynnikach, a ich celem jest dążenie do stworzenia systemu, który w maksymalnym stopniu posiada cechy 'idealnej płatności'.

    Płatności przyszłości

    Globalna sieć i zbudowane na niej usługi sprawiły, że wiele spraw można załatwić od ręki tu i teraz. Telekomunikacja i internet pozwalają skontaktować się z każdym, kto posiada numer telefonu lub adres e-mail. Dlatego klienci oczekują, że płatności również będą działać globalnie w czasie rzeczywistym, tak samo jak wtedy, gdy telefonują czy wysyłają wiadomości tekstowe. Kraj, waluta, system podatkowy, kanał online/offline nie powinny być przeszkodą do natychmiastowych rozliczeń.

    Jakie rozwiązania są już stosowane?

  • VISA Direct – przekazywanie pieniędzy między posiadaczami kart VISA
  • Google Pay – przesyłanie pieniędzy pomiędzy osobami
  • WhatsApp Pay – ekspresowe płatności w komunikatorze po podłączeniu konta bankowego lub karty
  • BLIK, Bizum, Venmo – ekspresowe przelewy w oparciu o numer telefonu połączony z kontem bankowym


  • Biometria jest coraz częściej stosowana do potwierdzania transakcji i tożsamości. Użytkownicy aplikacji mobilnych powszechnie używają odcisku palca lub rozpoznawania twarzy do odblokowywania urządzenia oraz do logowania do aplikacji na telefonie. Biometria jest też pożądana przy akceptowaniu płatności, najlepiej w formule dwuetapowej, czyli najpierw weryfikowany jest instrument płatniczy, a następnie jego właściciel, np. poprzez zeskanowanie tęczówki oka, podanie PIN-u lub hasła.

    Jakie rozwiązania pojawią się w przyszłości?

    Biometria głosowa jest bardzo zaawansowana technologicznie i dołączy do wymienionych wyżej rozwiązań w momencie, gdy upowszechnią się technologie głosowe w voice-banking i voice-commerce. Przy wrażliwych transakcjach używana będzie kombinacja kilku biometrii, np. dłoń + tęczówka oka + geometria twarzy + głos.

    W związku z rozwojem internetu rzeczy i płatności automatycznych – sieciowe czujniki i kamery, geolokalizacja, algorytmy i cyfrowa tożsamość staną się wszechobecne. Połączenie tych technologii pozwoli wykrywać kontekst sytuacji, w jakiej znajduje się człowiek, i zaproponować odpowiednie narzędzie płatności oraz odpowiedni poziom zabezpieczenia biometrycznego. Płatności za dostawę mediów, transport, wstępy na wydarzenia, zakupy w sklepach bezobsługowych będą się wykonywać automatycznie po rozpoznaniu tożsamości, lokalizacji i kontekstu.

    Już teraz stosowane są m.in. następujące rozwiązania:

  • Amazon Go, Żabka Pay – automatyczne płatności w sklepie stacjonarnym
  • Amazon one – wstęp na wydarzenie i płatności za pomocą skanu dłoni
  • Autopay – płatności automatyczne za przejazd autostradą, postój na parkingu czy korzystanie z myjni


  • Rozszerzy się również zastosowanie asystentów głosowych. Powtarzalne zakupy, np. spożywcze, czy paliwo będą zamawiane głosowo i opłacane domyślną metodą płatności zapisaną w asystencie. Prawdopodobnie asystent będzie podpięty do cyfrowej karty. W ten sposób inne metody płatności, takie jak kod BLIK, płatność w terminalu, czy pay-by-link stracą na znaczeniu. Można sobie także wyobrazić głosowe odraczanie płatności. Już teraz można dokonać zakupów głosowych na Amazon (z wykorzystaniem Amazon Alexa) lub głosowo płacić za paliwo z Google Pay (Asystent Google).

    Co jeszcze przyniesie przyszłość w zakresie płatności? Nie tylko jesteśmy ciekawi tych zmian, lecz również planujemy być ich istotną częścią, dlatego zachęcamy do śledzenia na bieżąco nowości, nad którymi pracujemy.

    Przeczytaj także:

    Fintech

    Zarządzanie transakcjami płatniczymi w erze cyfrowej. Poradnik dla akceptantów

    Poznaj najlepsze praktyki w zarządzaniu płatnościami online. Naucz się, jak zabezpieczyć i optymalizować płatności w Twojej firmie i rozwijać biznes.

    19.04.2024 Czytaj więcej

    Fintech

    Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym dzięki autentykacji 3D Secure

    Sprawdź, jak 3D Secure (3DS) przyczynia się do zwiększenia konwersji, budowania zaufania klientów i minimalizacji ryzyka chargebacków w sklepach internetowych.

    12.04.2024 Czytaj więcej

    Fintech

    Zabezpieczanie przyszłości płatności. Kluczowa rola standardów PCI DSS i PCI 3DS w ochronie danych klientów

    Odkryj, jak standardy PCI DSS i PCI 3DS zapewniają ochronę danych klientów i transakcji, podnosząc bezpieczeństwo płatności elektronicznych w erze cyfrowej.

    05.04.2024 Czytaj więcej