17 Października
2018
powrót do informacji prasowych

Usługi głosowe w branży dostawców energii [ANALIZA]

Asystenci głosowi mogą już dzisiaj zdalnie zarządzać naszymi mieszkaniami - ułatwiają oszczędzanie energii, pilnują zużycia mediów, a także umożliwiają wygodne głosowe opłacanie rachunków.

Branża dostawców energii stosunkowo od niedawna przechodzi cyfrową rewolucję. Widać obecnie rosnącą liczbę nowatorskich rozwiązań, które dotyczą energii. 

W dużej mierze są to projekty smart metering - pozwalające na bieżące monitorowanie i optymalizację zużycia energii, przede wszystkim zaś - na wystawianie rachunków za faktyczne zużycie, a nie prognozowane. Systemy takie połączone są często z rozwiązaniami z zakresu smart home, np. gniazdami sterowanymi z poziomu aplikacji. Część aplikacji czy inteligentnych urządzeń domowych wykorzystuje także interfejsy głosowe.

Nie bez powodu. Jak wynika z szacunków firmy konsultingowej Parks Association, do 2021 roku już 55 proc. gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych będzie posiadało inteligentne głośniki. Natomiast już dzisiaj ponad 500 mln urządzeń (w tym smartfonów) ma dostęp do wirtualnych asystentów głosowych, jak Siri od Apple, Asystent Google czy Alexy od Amazona.

Alexa, ask what my account balance is

Dla dostawców mediów urządzenia głosowe mogą okazać się przełomowym narzędziem do utrzymywanie relacji z klientami. Dotychczas nasz kontakt z dostarczycielami gazu, prądu czy usług telekomunikacyjnych był mocno ograniczony. Przeciętnie każdy z nas poświęcał na niego zaledwie osiem minut w roku, i to najczęściej w sytuacjach problematycznych, takich jak nieprawidłowy rachunek lub przerwa w zasilaniu (analiza ekspertów Forrestera).

Urządzenia głosowe mogą na bieżąco i w wygodny sposób przekazywać nam informacje, np. o zużyciu energii czy zbliżającej się dacie płatności za rachunek. Ułatwią też zarządzanie inteligentnymi urządzeniami domowymi, takimi jak liczniki czy termostaty oraz pozwolą głosowo opłacać rachunki za prąd czy gaz.

Choć obecnie wirtualnych asystentów najczęściej używa się do sprawdzania pogody i wiadomości oraz puszczania muzyki (wg analizy eMarketera), to wraz z popularyzacją rozwiązań głosowych wdrażanych przez kolejne firmy należy spodziewać się częstszego ich wykorzystywania do obsługi inteligentnych urządzeń domowych czy opłacania rachunków.


Jednym z pionierów w wykorzystaniu wirtualnych asystentów głosowych w kontakcie ze swoimi klientami była firma energetyczna Reliant, należąca do amerykańskiego koncernu NRG Energy. Po połączeniu swojego konta klienckiego (e-BOKa) z Google Home czy Amazon Echo, klienci Reliant mogą na bieżąco sprawdzać zużycie energii, saldo swojego konta, zapłacić głosowo aktualny rachunek i zarządzać wszystkimi płatnościami.

Hey Siri, set the temperature to 22 degrees

Chociaż inteligentne głośniki są najbardziej znanymi inteligentnymi urządzeniami domowymi wykorzystującymi wirtualnych asystentów, nie są jedyni. Wielu producentów inteligentnych urządzeń domowych zaczyna włączać te interfejsy bezpośrednio do swoich produktów.

Amazon i Google dominują na rynku wirtualnych asystentów inteligentnego domu. Alexa i Asystent Google mogą kontrolować już ponad 5 tys. różnych inteligentnych urządzeń domowych, a liczba obsługiwanych języków i oferowanych funkcji stale się powiększa. Jednym z pierwszych producentów, którzy dodali wirtualnego asystenta do swoich inteligentnych produktów - termostatów i włączników światła - był amerykański Ecobee. 

Producenci urządzeń domowych - liczników energetycznych, termostatów, nawilżaczy powietrza - rozwijają oprogramowanie kompatybilne z oprogramowaniem Google czy Amazon. Dzięki niemu użytkownicy mogą wykorzystywać wirtualnych asystentów do głosowej, zdalnej obsługi poszczególnych sprzętów. Na razie są to zwykle najprostsze funkcje, takie jak sprawdzenie zużycia energii czy oferowanie wskazówek, jak lepiej zarządzać zużyciem energii (analiza E Source).


Hey Google and Alexa, when is Poland coming?

Od tego jak szybko rozwinie się rynek usług głosowych w Polsce zależy, kiedy inteligentne głośniki będące zdecydowanymi liderami na rynku, tj. Google Home czy Amazon Echo oraz powiązani z nimi wirtualni asystenci głosowi - Asystent Google i Amazon Alexa - zostaną dostosowane do języka polskiego. 

W marketach Amazona czy Google wciąż próżno szukać jakichkolwiek aplikacji (tzw. skills w Amazonie i actions w Google) w języku polskim. Z najnowszych informacji medialnych wynika, że od kilku tygodni w Polsce trwają zamknięte testy Asystenta Google. Niewykluczone zatem, że w najbliższej przyszłości będzie można już kupić i korzystać z inteligentnych głośników Google w Polsce.


Miłosz Kurzawski, ekspert Blue Media


Przeczytaj więcej:

https://bluemedia.pl/pressroom/blog-fintech/platnosci-glosowe

https://bluemedia.pl/pressroom/informacje-prasowe/cyfryzacja-w-sektorze-dostawcow-energii-i-gazu-nabiera-rozpedu

https://www.esource.com/10059-001/3/voice-control-changes-everything-why-utilities-should-care-about-virtual-assistants

https://www.emarketer.com/content/voice-control-forces-marketers-to-think-differently

https://www.adweek.com/digital/how-smart-devices-and-digital-assistants-help-utilities-engage-with-customers/

#asystenci głosowi

#wirtualni asystencji

#usługi głosowe