07 Grudnia
2018
powrót do informacji prasowych

Płatności natychmiast na rachunku w e-sklepie

Blue Media jako pierwszy system płatności w Polsce zaoferował natychmiastowe dostarczanie przelewu od klientów na rachunek bankowy e-sklepu niezależnie od godziny, w której płatność została zlecona.

Na rynku ecommerce najczęściej wyróżnia się dwa standardy rozliczeń z partnerem: zagregowany - gdy całość środków wpłaconych przez klientów przekazywana jest przelewem zbiorczym na rachunek bankowy partnera najpóźniej następnego dnia roboczego, lub pojedynczy - po każdej opłaconej przez klienta transakcji następuje przekazanie środków do partnera pojedynczym przelewem (standardowym lub natychmiastowym). Kolejną formą, która po wejściu w życie dyrektywy PSD II może się upowszechnić, jest bezpośredni transfer środków z rachunku klienta na rachunek e-sklepu, bez kont pośredniczących.

Standardem na polskim rynku ecommerce jest gromadzenie środków na saldzie i wypłata po inicjacji przelewu wychodzącego przez e-sklep w panelu operatora płatności czy też po uzbieraniu określonej wartości środków.

Rynek oczekuje przyspieszenia

Od kilku lat coraz większą rolę zaczyna odgrywać automatyczne rozliczenie w terminie D+1 - co oznacza, że środki są księgowane na rachunku bankowym e-sklepu w sposób automatyczny w kolejnym dniu roboczym po dokonaniu przez klienta transakcji. Jeśli zatem klient dokona zakupu np. poprzez BLIK w poniedziałek, środki są dostępne na rachunku bankowym sklepu we wtorek. W ten właśnie sposób działają usługi płatnicze na największych platformach ecommerce w Polsce, np. Shoper Płatności. 

Blue Media przyspiesza do… natychmiast

Serwisy i sklepy internetowe korzystające z Płatności Online Blue Media mogą otrzymywać płatności na swoje rachunki bankowe jeszcze tego samego dnia (“D+0”), i - co jest wyróżnikiem na rynku - niezależnie od granicznej godziny.

Świeże przykłady wdrożenia to Travel Planet SA czy Towarzystwa Ubezpieczeniowego Nationale Nederlanden. W pierwszym przypadku przelew za zakupioną wycieczkę w Travelplanet.pl wykonany przez klienta o godzinie 14:00, jest na rachunkach Travelplanet.pl już około 14:05. Rozwiązanie płatnicze Blue Media pozwala również na natychmiastowy zwrot pieniędzy klientom. W drugim wpłata od klienta za ubezpieczenie, dokonana za pomocą Płatności Online Blue Media, trafia na rachunek bankowy Towarzystwa w czasie rzeczywistym.

Wielkim wyzwaniem przy rozliczeniu “D+0” jest równoległe zapewnienie obsługi zwrotów. Standardowo zwroty realizowane są z salda, tymczasem w rozliczeniu natychmiastowym nic się na nim nie odkłada. Rozwiązanie Blue Media oferuje kredytowanie zwrotów lub zapewnienie salda przedpłaconego z opcją monitoringu i przypomnień, a także kontrolą bezpieczeństwa i różnymi poziomami dostępu. - Warto pamiętać, że korzystając z rozliczeń D+0 w zupełnie innym trybie działa obsługa zwrotów do klientów, ponieważ środki zostały już zdeponowane na rachunku e-sklepu. Ale i na to mamy co najmniej kilka rozwiązań -  wyjaśnia Krystian Wesołowski, Dyrektor Sprzedaży w Blue Media.

Blue Media prekursorem płatności natychmiastowych w Polsce

Blue Media od 10 lat rozwija usługę płatności natychmiastowych. Z biegiem czasu usługa rozwinęła się zarówno od strony technologicznej, jak i formalnej, uzyskując w ujęciu bankowym zgodę Narodowego Banku Polskiego.

- Większość z pasjonatów rynku finansowego w Polsce pamięta, że jeszcze w pierwszej dekadzie XXI wieku zrealizowano pierwszą wypłatę w trybie online. Było to dokładnie w kwietniu 2008 roku. Wówczas Blue Media zrealizowała pierwszą produkcyjną płatności online, w której wpłata dokonana przez klienta - konkretnie Lukas Banku - została wypłacona do Telekomunikacji Polskiej w czasie rzeczywistym, z rachunku bankowego Blue Media zgodnego z rachunkiem bankowym TP SA, ciągu zaledwie kilku minut. Jako Blue Media od ponad 10 lat rozwijamy system międzybankowych płatności natychmiastowych. Wraz z wejściem na rynek ecommerce, potraktowaliśmy ten tryb rozliczeń jako jeden ze standardów, wdrażany systematycznie u naszych klientów, którzy prowadzą sprzedaż produktów i usług online. Każdy sprzedawca internetowy może z takiego rozwiązania skorzystać - mówi Krystian Wesołowski.