Finanse w czasach inflacji – podsumowanie raportu (edycja 2023)

#raport #badanie #Finanse w czasach inflacji

27.09.2023
Udostępnij:

Wysoka inflacja, która w szczytowym momencie wynosiła ponad 18 proc., towarzyszyła nam przez ostatnie kilkanaście miesięcy. Związany z nią wzrost cen zmusił wielu Polaków do zmiany dotychczasowych nawyków i zmobilizował do przyjrzenia się własnym finansom. Część z nas, by poprawić swoją sytuację finansową, musiała sięgnąć do swoich oszczędności lub szukać innych rozwiązań.


Badanie „Finanse w czasach inflacji” zostało zrealizowane w marcu 2023 r. na zlecenie Autopay przez agencję badawczą Satisface. Zrealizowano łącznie 1055 wywiadów na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej. To siódma edycja raportu. Dzięki badaniu możemy dostrzec zmieniające się podejście Polaków do finansów na przestrzeni lat. Każdego roku mamy też okazję poznać stosunek respondentów do bieżących zdarzeń społeczno-gospodarczych.


Czego można dowiedzieć się z tegorocznej edycji raportu?


  • O odniesieniu sukcesu finansowego najlepiej świadczy, zdaniem respondentów, posiadanie oszczędności (59 proc.) oraz brak długów (56 proc.).
  • Po rekordowym roku 2021 obserwujemy spadek sprzedaży internetowej do poziomu sprzed pandemii. Warto podkreślić, że zdaniem 59 proc. badanych brak możliwości wyboru ulubionej formy płatności to powód do rezygnacji z internetowych zakupów. Wygoda (69 proc.) i szybkość (67 proc.) to elementy, które decydują o wyborze formy płatności.
  • Liderem płatności online jest BLIK z 51 proc. udziałem, a zaraz za nim szybkie płatności (44 proc.). Na znaczeniu tracą płatności kartami.
  • Kryzys i inflacja naruszyły oszczędności Polaków i zmusiły do sięgnięcia po wcześniej zgromadzone oszczędności lub pożyczkę.
  • ¾ gospodarstw domowych odnotowało w 2023 wzrost wydatków. W 2021 dotyczyło to tylko 24 proc.
  • 69 proc. Polaków deklaruje oszczędzanie pieniędzy, z czego ponad połowa z myślą o zabezpieczeniu przyszłości. Niemal co czwarty badany inwestuje (23 proc.). To skok aż o 7 p.p. rok do roku.
  • Płatność za rachunki zaraz po otrzymaniu wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 6 p.p. Inflacja wraz z kurczącą się siłą nabywczą wymusiła na Polakach regulowanie obowiązkowych płatności w pierwszej kolejności.
  • Niemal 60 proc. badanych nie jest skłonna udostępnić dostawcy usług dostępu do informacji o ich rachunku bankowym, w celu uzyskania oferty lepiej dostosowanej do swoich potrzeb, lub korzystniejszej finansowo. To wzrost o 13 p.p. W stosunku do ubiegłego roku.

  • Pobierz raport


    Na bazie raportu powstały następujące opracowania:

    1. O sukces finansowy coraz trudniej: oszczędności i brak długów to jego synonimy
    2. Rosną oczekiwania Polaków wobec płatności online
    3. Kryzys i inflacja naruszyły oszczędności Polaków
    4. AI w finansach - pusty frazes czy konkretne rozwiązania?
    5. Polacy coraz częściej odkładają pieniądze na realizację marzeń

    Wpisy blogowe:

    1. Polacy nie ufają instytucjom świadczącym usługi finansowe
    2. Polacy coraz chętniej korzystają z e-usług
    3. Usługi subskrypcyjne tracą na zainteresowaniu
    4. Rachunki w Polsce opłacają kobiety
    5. E-commerce traci na zainteresowaniu

    Przeczytaj także:

    Artykuł

    Rebranding Autopay z dwiema statuetkami na Transform Awards Europe 2024!

    Rebranding Autopay został nagrodzony dwiema statuetkami - złotą i srebrną - podczas Transform Awards Europe 2024

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Artykuł

    System płatniczy Autopay obsługuje już do 300 tysięcy transakcji na godzinę

    Autopay zapewnia skalowalność swojej platformy płatniczej już na poziomie 300 tysięcy transakcji na godzinę.

    16.04.2024 Czytaj więcej

    Artykuł

    E-winiety na przejazdy w Szwajcarii już dostępne w aplikacji Autopay oraz online 

    Autopay rozszerza ofertę zakupu e-winiet o Szwajcarię. Winiety na przejazdy w Szwajcarii dostępne są zarówno na stronie internetowej market.autopay.pl, jak i w aplikacji mobilnej dla systemów Android i iOS.

    16.02.2024 Czytaj więcej