Usługi subskrypcyjne tracą na zainteresowaniu [RAPORT AUTOPAY]

#usługi subskrypcyjne #raport #badanie #finanse w czasach inflacji

21.07.2023
Udostępnij:

Prawie połowa osób w Polsce nie korzysta z żadnej internetowej usługi subskrypcyjnej. Z kolei użytkownicy cenią je przede wszystkim za wygodę, i najchętniej płacą abonament za dostęp do platform filmowych, których popularność wystrzeliła wraz z pandemią – wynika z najnowszego badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego przez Autopay.


Z usług subskrypcyjnych opłacanych w formie abonamentu korzysta 55 proc. Polek i Polaków, z tendencją spadkową w ciągu ostatnich dwóch lat. Maksimum popularności, tego typu usługi, odnotowały w szczycie pandemii w 2021 r. Korzystało z nich wtedy 59 proc. respondentów i była to kulminacja fali pięcioletniego wzrostu, który wyniósł aż 21 p.p. – wynika z badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego w 2023 r. przez Autopay.


Abonamenty filmowe najpopularniejsze w Polsce


Najpopularniejszą usługą subskrypcyjną jest dostęp do filmowych platform streamingowych, z których korzysta czterech na dziesięciu respondentów. Jeszcze w 2018 r. korzystał z nich zaledwie co dziesiąty ankietowany, jednak wraz z pandemią popularność wzrosła skokowo w ciągu dwóch lat, aż 25 p.p. W szybkim tempie wzrosło również zainteresowanie usługami dostępu do muzyki – od 2018 roku wskaźnik wzrósł z poziomu 4 proc. do 17 proc. w 2023 r. .

Kolejne, jednak znacznie mniej popularne usługi subskrypcyjne online dotyczą korzystania z oprogramowania, w tym programów antywirusowych, (po maksimum w 2018 r. obserwujemy tendencję spadkową), prasy, gier, zdalnych konsultacji medycznych, e-booków czy platform językowych.


rodzaje-internetowych-uslug-subskrypcyjnych-badanie-autopay

Źródło: Badanie “Finanse w czasach inflacji”, Autopay

Popularność nieinternetowych usług subskrypcyjnych


Nie tylko usługi lub produkty online sprzedawane są w miesięcznym lub rocznym abonamencie. Dotyczy to także usług nieinternetowych. Z takich subskrypcji korzysta w Polsce co czwarta badana osoba. Najpopularniejsze są te związane z opieką medyczną (14 proc.), następnie wstęp do klubu fitness (7 proc.), posiłki dostarczane do domu (6 proc.), prenumerata prasy (5 proc.), pudełka z kosmetykami czy odzieżą (4 proc.).


nieinternetowe-uslugi-subskrypcyjne

Źródło: Badanie “Finanse w czasach inflacji”, Autopay

Powody korzystania z subskrypcji


Co klienci szczególnie cenią w usługach dostarczanych w modelu abonamentowym? Okazuje się, że co drugi użytkownik wskazuje na wygodę, czterech na dziesięciu na łatwość korzystania, a co trzeci na korzystną cenę. Na znaczeniu zyskuje również łatwość płacenia za usługi, a także dostęp do unikatowych produktów i usług oferowanych tą drogą.


powody-korzystania-z-subskrypcji

Źródło: Badanie “Finanse w czasach inflacji”, Autopay

Wygodę usług subskrypcyjnych kobiety cenią wyżej niż mężczyźni, ważna jest także dla osów starszych oraz mieszkańców wsi. Łatwość korzystania z takich usług oraz ich cena są najważniejsza dla najstarszych klientów oraz mieszkańców dużych miast – ci także, znacznie częściej niż inni, wskazują, że na wybór miała wpływ rekomendacja znajomej osoby.


Metody opłacania usług subskrypcyjnych


W tym roku respondenci po raz pierwszy wskazali na BLIKa jako najpopularniejszą formę opłacania subskrypcji. Korzysta z niego 43 proc. użytkowników i to wzrost aż o 17 p.p. w ciągu roku. Przelewy wykonywane samodzielnie kontynuują tendencję spadkową, używa ich trzech na dziesięciu badanych. W tegorocznych wynikach widać wzrost wskaźników dla operatorów płatności automatycznych jak Paypal, PayU czy Blue Media, a także usługi Apple Pay.


metody-platnosci-za-uslugi-subskrypcyjne

Źródło: Badanie “Finanse w czasach inflacji”, Autopay

Z BLIKa najczęściej korzystają mężczyźni, osoby najmłodsze i mieszkańcy wsi. Kobiety chętniej opłacają usługi subskrypcyjne wykonując przelewy samodzielnie. Płatności realizowane przy pomocy operatorów płatności automatycznych takich, jak Blue Media, preferowane są przez osoby starsze, mieszkańców największych miast i mężczyzn. Ci ostatni znacznie częściej niż kobiety korzystają z płatności przez PayPal czy doliczając kwoty do rachunku telefonicznego.


Pobierz raport z badania



Badanie “Finanse w czasach inflacji” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1055 osób metodą CAWI.


Szukasz niezawodnych płatności online?

Wybierz bramkę płatniczą Autopay

Zacznij pobierać płatności

Przeczytaj także:

Artykuł

Autopay partnerem Akcji HumanBE - Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka

Autopay został partnerem Akcji HumanBE - Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka. Organizatorem akcji jest Instytut Humanites - Człowiek i Technologia.

15.05.2024 Czytaj więcej

Raport

Polacy kochają zakupy online, ale nie za każdą cenę [RAPORT AUTOPAY]

Polacy nie wyobrażają sobie życia bez e-commerce, ale chcą kupować na własnych warunkach. Chociaż cena jest decydującym kryterium wyboru produktu, zrezygnują z zakupów, gdy nie znajdą ulubionej formy płatności.

13.05.2024 Czytaj więcej

Artykuł

Rebranding Autopay z dwiema statuetkami na Transform Awards Europe 2024!

Rebranding Autopay został nagrodzony dwiema statuetkami - złotą i srebrną - podczas Transform Awards Europe 2024

22.04.2024 Czytaj więcej