Warunki sprzedaży w marketplace’ach – gdzie warto pokazać swoją ofertę?

#marketplace #sprzedaż online

09.05.2022
Udostępnij:

Przymierzając się do prowadzenia sklepu internetowego, z pewnością zastanawiasz się, czy sam sklep wystarczy, aby pozyskać wystarczającą liczbę klientów. Na początku może się to okazać trudne. Dlatego warto zacząć od pokazania swoich produktów lub usług również w marketplace’ach. Które z nich są warte uwagi?

Jeżeli zależy Ci na wygenerowaniu większej liczby zamówień, a jednocześnie na minimalizacji kosztów, warto podjąć współpracę z platformami sprzedażowymi, np. Allegro czy eBay.

Czym jest marketplace?

Marketplace to platforma zrzeszająca wielu sprzedawców, którzy oferują swoje produkty i usługi. Prezentowanie swojej oferty w takim miejscu ma wiele zalet. Przede wszystkim można natychmiast dotrzeć do ogromnej bazy klientów. To prosty sposób na ograniczenie wydatków, których, szczególnie na etapie zakładania firmy, nie brakuje. Kolejną sprawą jest wiarygodność. Klienci nie są przekonani do zakupów w małych, nieznanych im sklepikach. Darzą zaufaniem znane marki, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku. To kolejny powód, dla którego warto zachęcać klientów do kupowania przez platformy sprzedażowe, a dopiero w kolejnym etapie przyzwyczajać ich do bezpośrednich zakupów. Do wad współpracy z platformą sprzedażową należy zaliczyć przede wszystkim prowizje od sprzedaży, a także ogromną konkurencję.

Rodzaje marketplace'ów

W Polsce funkcjonuje wiele marketplace’ów, które znacząco różnią się od siebie. Przede wszystkim charakterystyką i warunkami, na jakich można prowadzić sprzedaż. Niektóre są przeznaczone tylko dla konkretnych branż, takich jak nieruchomości czy motoryzacja (np. gratka.pl, otomoto.pl). Jedne mają wyłącznie charakter wirtualnej tablicy, np. OLX, inne oferują kompleksową obsługę zamówień, np. Allegro.

Jak wygląda rozliczenie w marketplace?

Najpopularniejszym sposobem rozliczenia sklepu z platformą jest model prowizyjny, a rzadziej system opłat za wstawione ogłoszenie. Niektóre platformy pobierają jedną i drugą opłatę, a nawet inne, tzw. dodatkowe. Z reguły sklep płaci prowizję dopiero w momencie sprzedaży produktu. To wygodny i uczciwy sposób, który nie naraża sprzedawcy na koszty, kiedy nie dojdzie do sprzedaży. Nie ponosi więc żadnego ryzyka związanego z tym, że klient rozmyśli się z zakupów i do transakcji nie dojdzie.

Jaki marketplace wybrać?

Sprzedaż można prowadzić wieloma kanałami, o czym pisaliśmy w tym artykule. Im więcej kanałów, tym więcej potencjalnych klientów, ale i więcej czasu potrzeba na śledzenie wszystkich procesów sprzedaży. Dlatego lepiej zdecydować się na jeden, czy dwa kanały dodatkowe i mieć nad sprzedażą większą kontrolę. Które platformy sprzedażowe są w Polsce najbardziej popularne?

Allegro

Allegro jest największą platformą transakcyjną w Polsce. Proces sprzedaży jest w dużym stopniu zautomatyzowany i kontrolowany przez Allegro. Bardzo przydatna, w razie problemu, jest opcja rozwiązywania sporu. Allegro pobiera opłaty za wystawienie przedmiotu, prowizję od sprzedaży (uwzględniającą koszt dostawy), za ewentualne opcje dodatkowe oraz za utrzymanie ofert, w których od 365 dni nie doszło do zakupu. Przy naliczaniu prowizji od sprzedaży na Allegro uwzględniany jest również koszt dostawy. Jeśli na przykład sprzedałeś towar o wartości 200 zł, z kategorii objętej prowizją w wysokości 8%, a Twój klient wybrał dostawę o wartości 28 zł, to prowizja wyniesie 8% od łącznej kwoty 228 zł – czyli 18,24 zł.

Amazon

To największy sklep internetowy na świecie. Ma wielomilionową bazą towarów oferowanych przez tysiące sprzedawców z różnych krajów. Przede wszystkim z oferty tego marketplace’u powinny korzystać firmy, które mają w ofercie książki, ubrania, meble i sprzęt elektroniczny. Amazon reaguje w razie działań niezgodnych z polityką sprzedaży, dzięki czemu można liczyć na bezpieczeństwo transakcji. Koszty sprzedaży w serwisie Amazon zależą od wielu czynników np. planu sprzedaży, czy kategorii produktu. Opcje są elastyczne, więc można określić własny plan sprzedażowy. Z reguły Amazon pobiera prowizję od sprzedaży za każdy sprzedany produkt. Większość prowizji wynosi o 8% do 15%. Niektórzy sprzedający mogą ponosić dodatkowe opłaty (takie jak opłaty za długoterminowe przechowywanie) lub płacić za opcjonalne programy, takie jak usługi reklamowe czy usługi konta premium. Można również zdecydować się na Plan Indywidualny – to koszt 4 zł za sprzedaną sztukę produktu lub Plan Profesjonalny – to koszt 165,91 zł (bez VAT) miesięcznie bez względu na liczbę sprzedanych sztuk.

Ebay

Ogólnoświatowa platforma sprzedażowa łączy miliony kupujących i sprzedających w jednym miejscu. Platformę charakteryzuje ogrom ofert z doskonałym stosunkiem ceny do jakości, a także profesjonalny system wsparcia. Za wysoką jakością usługi, oczywiście kryją się dość wysokie koszty. Gdy sprzedasz przedmiot, eBay pobiera prowizję od sprzedaży, którą oblicza się jako sumę wartości procentowej od łącznej kwoty sprzedaży oraz stałej opłaty za zamówienie (0,25 zł – poniżej 50 zł i 1,35 zł – powyżej 50 zł). Wysokość zmiennej prowizji od sprzedaży wynosi 11% całkowitej kwoty sprzedaży, jeśli nie przekracza ona 9990 zł lub 11% od kwoty 9990 zł i dodatkowo 2% od reszty całkowitej kwoty sprzedaży powyżej 9990 zł. Jeśli przedmiot nie zostanie sprzedany, zazwyczaj nie trzeba płacić prowizji od sprzedaży.

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy do powiązania klientów dojdzie za pomocą serwisu, ale sprzedaż odbędzie się poza platformą. Opłaty są automatycznie pobierane z wpływów ze sprzedaży, a pozostała część jest wypłacana na konto bankowe. Każdego miesiąca można utworzyć maksymalnie 150 ofert sprzedaży bez opłat lub więcej, jeśli masz Sklep eBay. Opłaty za wystawienie będą naliczane tylko wtedy, gdy osiągniesz limit miesięczny i zdecydujesz się wystawić więcej ofert. Jeśli regularnie wystawiasz dużą liczbę przedmiotów, warto dokonać subskrypcji Małego sklepu. Miesięczna opłata subskrypcyjna wynosi 89 zł i można wstawić 250 ofert sprzedaży co miesiąc. Od każdej sprzedaży naliczana będzie oczywiście jeszcze prowizja.

Facebook Marketplace

Facebook umożliwia również sprzedawanie przedmiotów. Każdy może wystawiać tam swoje ogłoszenie, również firmy. Jedynym wymogiem jest posiadanie konta na Facebooku. To pewnego rodzaju wirtualna tablica ogłoszeniowa, bez odgórnej kontroli – po prostu łączy stronę sprzedającą z kupującą. Skoro Facebook w żaden sposób nie czuwa nad procesem sprzedaży, trzeba mieć świadomość, że podczas transakcji mogą wystąpić różne problemy, np. z płatnością, przesyłką itp. Oferta Facebook Marketplace powinna przede wszystkim zainteresować firmy, którym zależy na lokalnej sprzedaży. Ograniczeniem usługi jest brak dostępnych metod płatności i dostawy – strony określają je między sobą. Największą zaletą jest fakt, że Facebook nie pobiera żadnych opłat ani prowizji. Usługa jest zupełnie darmowa.

Czy warto korzystać z platform sprzedażowych?

Tego typu platformy to miejsca, które na pewno warto rozważyć – szczególnie na początku działalności, kiedy Twoja marka jest jeszcze mało znana. Można stosunkowo tanio i szybko dotrzeć do szerokiego grona klientów, a także zwiększyć swoją widoczność w wyszukiwarce. Sprzedaż za pośrednictwem większości platform sprzedażowych charakteryzuje łatwa obsługa zamówień i możliwość skorzystania z szybkich płatności. Trzeba jednak liczyć się z dużą konkurencją, sztywną polityką sprzedażową i prowizjami.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Zastosowanie sztucznej inteligencji w analizie sentymentu klientów w e-commerce

Sprawdź, jak AI może wspierać zarządzanie opiniami, optymalizację ofert i zwiększać satysfakcję klientów, poprzez zaawansowane rozwiązania technologiczne.

14.05.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Nadszedł czas na channel-free. Co to oznacza dla handlu internetowego?

Dowiedz się, jak technologie takie jak AI, VR i AR tworzą płynne doświadczenia zakupowe, spełniając wymagania dzisiejszych klientów otwartych na technologie.

13.05.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Zaawansowana personalizacja w e-commerce – wykorzystanie uczenia maszynowego do indywidualnego dopasowania oferty

Dowiedz się, jak uczenie maszynowe rewolucjonizuje e-commerce, zwiększa konwersję i buduje lojalność klientów, dostosowując ofertę do ich indywidualnych potrzeb.

09.05.2024 Czytaj więcej