Jak prowadzić efektywną sprzedaż produktów finansowych?

#weryfikacja #eID #przelew weryfikacyjny #weryfikacja online #platformy e-commerce #weryfikacja OCR

22.12.2023
Udostępnij:

Sprzedaż produktów finansowych bywa wyzwaniem. Z jednej strony przyczyn można upatrywać w ich specyfice. Polisa, fundusz inwestycyjny, ubezpieczenie, transakcja – nie mają fizycznej, namacalnej i jednoznacznej postaci. Z drugiej dynamika zmian potrzeb konsumentów jest duża, a konkurencja wśród dostawców rozwiązań i usług zauważalna. Na co zwrócić uwagę, by produkty finansowe sprzedawać efektywnie?

Sektor produktów inwestycyjnych, ubezpieczeniowych i finansowych do łatwych nie należy i rządzi się swoimi zasadami. Sprzedawcy-agenci oferują obietnicę przyszłych korzyści, “święty spokój”, bezpieczeństwo i wiele innych wartości, które trudno zwizualizować, a jeszcze trudniej sprzedać. Bo czym dla 25-latka są benefity wynikające z odkładania przez 30 lat na IKE? Odległą przyszłością, na którą “on ma jeszcze czas”. Jak zatem sprzedawać, gdy nie można pokazać namacalnych korzyści zakupu?


Emocje, wartości, potrzeby


W idealnym scenariuszu to klient zgłasza się z konkretną potrzebą. Częściej jednak inicjatywa musi wychodzić ze strony sprzedawcy. Od czego zacząć, by mieć pewność, że produkt finansowy spotka się zainteresowaniem? Od dokładnego poznania i zrozumienia potrzeb owego klienta. Dziś każdy oczekuje indywidualnego podejścia, oferty szytej na miarę, personalizowanej. Dogłębna rozmowa, zrozumienie obaw i oczekiwań pozwala lepiej poznać klienta, ocenić jego wiedzę, a tym samym dopasować dalszą komunikację oferty.

Gdy klient czuje się wysłuchany i zrozumiany, jest bardziej skłonny do podejmowania decyzji o swojej finansowej przyszłości. Budowanie zaufania i stworzenie relacji wymaga czasu i cierpliwości. Klienci często są ostrożni i nieufni wobec instytucji finansowych. Warto też pamiętać, że w przypadku decyzji finansowych, często zaangażowane są dwie osoby – małżonkowie lub partnerzy. Ważne jest, aby obie strony miały dostęp do informacji i mogły uczestniczyć w procesie zakupu.

Uproszczenie procesu zakupu dodatkowo wspiera efektywną sprzedaż produktów finansowych. W dobie pandemii wiele firm finansowych przeniosło część swojej działalności do internetu. To stworzyło okazję do rozwoju kanałów dystrybucji online, które pozwalają klientom podejmować decyzje zakupowe bez konieczności osobistego kontaktu z pracownikiem banku czy instytucji finansowej. To znacznie ułatwia proces sprzedaży i zwiększa wygodę klientów, którzy w komfortowych warunkach mają czas na przemyślenie swoich decyzji.

Co jeszcze można zrobić?

  • Zadbać o profesjonalizm, uczciwość i przejrzystość w kontaktach z klientami.
  • Starać się jak najlepiej zrozumieć ich obawy i pytania oraz udzielać jasnych odpowiedzi.
  • Opracować spersonalizowane plany finansowe, uwzględniając cele klienta i ich zdolność do przyjmowania ryzyka.
  • Prezentować konkretne korzyści, które klient może osiągnąć dzięki produktom finansowym.

Wiedza ekspercka sprzedawcy


Warto pamiętać, że klienci rzadko posiadają ekspercką wiedzę w obszarze finansowym. Zdarza się, że mają trudności ze zrozumieniem skomplikowanych produktów finansowych oraz warunków umów. Istotne jest uproszczenie oferty i dostarczenie klientom jasnych i zrozumiałych informacji. Jednak by to było możliwe – sprzedawca powinien posiadać solidne przygotowanie branżowe i w pierwszej kolejności zadbać o własną edukację i dokładne zapoznanie się z oferowanymi produktami finansowymi, z uwzględnieniem ich zalet, kosztów i ryzyk. Wiedza ekspercka to nie wszystko – równie istotne są umiejętności miękkie z obszaru komunikacji, negocjacji i sprzedaży.

Co jeszcze można zrobić?

  • Warto śledzić aktualne trendy i zmiany w przepisach prawnych, które mogą mieć wpływ na rynki finansowe.
  • Istotne jest, by zawsze działać zgodnie z przepisami i regulacjami dotyczącymi sprzedaży. Unikać praktyk nieetycznych lub nielegalnych.
  • Monitorować i analizować wyniki swojej sprzedaży by weryfikować, co działa, a co nie.
  • Dostosować swoje podejście do zmieniających się potrzeb rynku, klientów i inicjatyw konkurencji.
  • Warto także pomagać klientom zrozumieć złożoność produktów finansowych i ryzyko z nimi związane, edukować ich i udzielać rad.

Narzędzia i innowacje


Wykorzystanie rozwiązań technologicznych jest zauważalne w każdym aspekcie życia. Naturalnym jest zastosowanie ich także w tworzeniu, sprzedaży i zarządzaniu produktami finansowymi. Zastosowanie innowacyjnych usług płatniczych, komunikacyjnych i weryfikacyjnych umożliwia efektywną sprzedaż produktów finansowych w warunkach “niewidzialności” transakcji.

Wśród rozwiązań wspierających sprzedaż będą metody automatycznej weryfikacji tożsamości klienta, takie jak:


Wykorzystanie powyższych narzędzi może znacząco ułatwić komunikację z klientem, samą sprzedaż produktów finansowych, a także analitykę danych. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań gwarantuje klientom komfortowy i bezpieczny proces zakupu, szczególnie w przypadku transakcji zawieranych online. Warto w tym obszarze współpracować z firmami specjalizującymi się w usługach płatniczych i weryfikacyjnych, takimi jak np. Autopay, nastawionymi na rozwijanie i wdrażanie nowoczesnych technologii.

Przeczytaj także:

Fintech

Rola autentykacji 3DS w zabezpieczaniu transakcji online

Sprawdź, jak autentykacja 3D Secure (3DS) zabezpiecza transakcje online i buduje zaufanie wśród użytkowników. Poznaj szczegóły integracji z Visa i Mastercard.

26.04.2024 Czytaj więcej

Fintech

Zarządzanie transakcjami płatniczymi w erze cyfrowej. Poradnik dla akceptantów

Poznaj najlepsze praktyki w zarządzaniu płatnościami online. Naucz się, jak zabezpieczyć i optymalizować płatności w Twojej firmie i rozwijać biznes.

19.04.2024 Czytaj więcej

Fintech

Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym dzięki autentykacji 3D Secure

Sprawdź, jak 3D Secure (3DS) przyczynia się do zwiększenia konwersji, budowania zaufania klientów i minimalizacji ryzyka chargebacków w sklepach internetowych.

12.04.2024 Czytaj więcej