Aktywne uczenie kompetencją przyszłości na rynku pracy? Nowy raport agencji Symetria

12.01.2024
Udostępnij:

Umiejętności branżowe to najczęściej wskazywana kompetencja oczekiwana od managerów (68 proc.) - wynika z opublikowanego w grudniu raportu Symetria między człowiekiem a technologią: Kompetencje przyszłości. Eksperci i ekspertki postanowili podjąć się próby przewidzenia, które umiejętności zmienią rynek w latach 2024-2029.

Kompleksowy raport Symetria oparła na analizie ofert pracy, ankiecie wśród specjalistów i przewidywaniach ekspertów. Jest on podzielony na trzy bloki, co pozwoliło autorom i autorkom na przyjrzenie się kompetencjom jutra, relacjom człowieka i technologii oraz skupienie się na najbliższych latach na rynku pracy.

Manager idealny poszukiwany

Analiza ofert pracy w raporcie dotyczyła kluczowych umiejętności dla stanowisk managerskich w działach związanych z rozwojem organizacji, produktu i obsługą klienta. To pozwoliło wyłonić wspólne tendencje i potrzeby rynku.

W badanym okresie, między lipcem a listopadem 2023, najczęściej poszukiwano Marketing Managera - i to niezależnie od branży. Managerki i managerzy zarządzający produktem oraz osoby związane ze sprzedażą wymiennie pojawiały się na drugim miejscu. Co ciekawe, mniej poszukiwane są stanowiska związane z badaniami i rozwojem.

Jakich managerów poszukują firmy? Wśród najbardziej pożądanych kompetencji i umiejętności na pierwszym miejscu znalazły się umiejętności branżowe (68 proc.). W przypadku ⅔ istotne były umiejętności analityczne i strategiczne. Równie często wzmiankowana była znajomość języka angielskiego (66 proc.). Dopiero poza podium znalazły się umiejętności kojarzone jako miękkie - umiejętności z obszaru komunikacji i interpersonalne (58 proc.) czy umiejętności zarządzania i przywództwa (51,5 proc.). TOP 10 zamyka umiejętność koordynacji i automatyzacji procesów (30 proc.).

Nowe technologie codziennością przyszłych wyzwań

Ankieta wśród specjalistów umożliwiła z kolei zdefiniowanie, w przypadku jakich umiejętności występują deficyty, jakie kompetencje będą istotne w przyszłości i jak firmy wspierają rozwój pracowników.

W odpowiedziach przebija się nastawienie na rozwój technologii. Kluczową umiejętnością w kontekście przyszłych wyzwań okazało się korzystanie z nowych technologii i ich projektowanie. Tę odpowiedź wskazano w niemal ¾ przypadków. 69 proc. wskazało innowacyjne i analityczne myślenie. Prawdopodobnie łatwo dostrzegalne szybkie zmiany na rynku sprawiły, że na trzecim miejscu znalazło się aktywne uczenie się (42 proc.).

Głos ekspertek i ekspertów

W ramach raportu przeprowadzono 12 wywiadów z ekspertkami i ekspertami pełniącymi role zarządcze w wiodących organizacjach wspierających rozwój produktów cyfrowych. Eksperci zostali m.in. zapytani o to, jakie kompetencje w zespołach będą potrzebne w przyszłości.

- Na pewno trzeba wskazać kreatywność jako ustrukturyzowany proces, który łączy w sobie zaplanowane działania, traktowanie AI jako członka zespołu. Krytyczna stawać się będzie zdolność do formułowania odpowiednich zapytań do „myślących” systemów technologicznych. Niezwykle istotna będzie też zdolność do prowadzenia zespołów, rozumiana jako budowanie chęci funkcjonowania poza strefą komfortu. Co naturalne, liczyć będzie się wybieranie odpowiednich ludzi i dążenie do spójności i synergii z różnorodnego sposobu myślenia. Nieodzowne będzie też krytyczne myślenie pozwalajace na wyciąganie holistycznych wniosków, stawianie tez z gotowością i chęcią ich obrony - komentuje Damian Lüdke, Head of Brand Experience HUB z firmy Autopay, która jest jednym z patronów raportu.

10 najważniejszych insightów raportu

Autorki i autorzy badania na podstawie przeprowadzonych analiz, ankiety i rozmów przygotowali listę najistotniejszych insightów raportu. Są to:

1. Biznesocentryczność wszystkich interesariuszy

2. Traktowanie AI jako członka gry zespołowej

3. Pielęgnowanie relacji międzyludzkich

4. Rozwijanie wyobraźni technologicznej

5. Oswajanie stanu ciągłej niepewności

6. Rezyliencja i zwinność poznawcza

7. Selekcja nadmiarowych danych

8. Zapewnianie bezpieczeństwa danych

9. Zarządzanie emocjami pracowników i klientów

10. Mapowanie kompetencji zespołów

Raport został przygotowany przez agencję Symetria. Partnerami raportu są Pracuj.pl i Gazeta.pl. Autopay objęło publikację patronatem.

Przeczytaj także:

Artykuł

Autopay partnerem Akcji HumanBE - Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka

Autopay został partnerem Akcji HumanBE - Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka. Organizatorem akcji jest Instytut Humanites - Człowiek i Technologia.

15.05.2024 Czytaj więcej

Raport

Polacy kochają zakupy online, ale nie za każdą cenę [RAPORT AUTOPAY]

Polacy nie wyobrażają sobie życia bez e-commerce, ale chcą kupować na własnych warunkach. Chociaż cena jest decydującym kryterium wyboru produktu, zrezygnują z zakupów, gdy nie znajdą ulubionej formy płatności.

13.05.2024 Czytaj więcej

Artykuł

Rebranding Autopay z dwiema statuetkami na Transform Awards Europe 2024!

Rebranding Autopay został nagrodzony dwiema statuetkami - złotą i srebrną - podczas Transform Awards Europe 2024

22.04.2024 Czytaj więcej