Nie wierzymy, że można żyć bez samochodu (choć coraz częściej jeździmy rowerami) [RAPORT AUTOPAY]

#Autopay #ekologia #raport #postawy ekologiczne

26.09.2023
Udostępnij:

Ponad 40 proc. z nas uważa, że samochód znacznie przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza. Jednocześnie niemal co trzeci odrzuca możliwość rezygnacji z auta na rzecz komunikacji zbiorowej. Alternatywą nie są też elektryki, które dla 87 proc. badanych są zbyt drogie - wynika z badania Autopay “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023”.


  • W ciągu roku z 46 proc. do 42 proc. spadł odsetek osób, które uważają, że samochód znacznie przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza. Jednocześnie aż co trzeci badany jest przeciwnego zdania.
  • Systematycznie spada liczba osób deklarujących gotowość do rezygnacji z własnego auta na rzecz komunikacji zbiorowej.
  • Alternatywą staje się jednak rower, z którego na co dzień korzysta coraz więcej Polek i Polaków.

  • Zgodnie z przyjętym harmonogramem od 1 stycznia 2035 r. nie będzie można rejestrować nowych aut spalinowych (czyli z silnikiem Diesla i benzynowych) na terenie państw UE. Jednak Polacy wydają się w tej kwestii mocno podzieleni. Co drugi uważa, że termin jest zbyt szybki. Częściej głos ten pojawia się wśród kobiet. Z kolei co piąty badany traktuje przewidziany termin jako odpowiedni. Częściej wskazują tak mężczyźni i mieszkańcy największych miast.


    Co zamiast auta?


    Polacy są świadomi znaczącego wpływu pojazdów spalinowych na zanieczyszczenie powietrza. Takiego zdania jest 42 proc. badanych. Trzeba jednak zauważyć spadek o 4 p.p. w porównaniu z 2022 r. Co trzeci respondent jest przeciwnego zdania (odsetek sceptyków rośnie z r/r). W przypadku tego zagadnienia kobiety i mężczyźni znajdują się na przeciwległych biegunach. Prawie połowa kobiet uznaje, że wpływ samochodów na zanieczyszczenie powietrza jest znaczący (przy 37 proc. mężczyzn), a 40 proc. mężczyzn uznaje, że tak nie jest (przy 23 proc. kobiet). Większy negatywny wpływ aut na środowisko dostrzegają też osoby starsze.

    Niemal połowa badanych mogłaby zrezygnować z auta, gdyby komunikacja zbiorowa była tańsza i bardziej dostępna. Jednak i w tym przypadku odsetek chętnych sukcesywnie spada w ciągu ostatnich lat.


    gotowosc do rezygnacji

    Kobietom, osobom z najstarszej grupy wiekowej oraz mieszkańcom największych miast łatwiej byłoby zrezygnować z własnego transportu na rzecz komunikacji zbiorowej.

    Choć na poziomie deklaracji Polacy niechętnie rezygnują z auta to widać, że poszukują alternatywnych sposobów przemieszczania się w celu załatwiania różnych spraw. Najwięcej zwolenników znajduje rower - niemal co drugi badany sięga po ten środek transportu. Może to wynikać z coraz lepszej infrastruktury rowerowej w polskich miastach i na terenach podmiejskich. Przykładowo, według badań ZDM w Warszawie, w 2022 roku przybyło 37 proc. rowerzystów w porównaniu do 2021 r. Długość ścieżek rowerowym w stolicy wynosi już 741 km i stale rośnie.


    alternatywne formy podrozowania

    Częściej niż pozostali na rowerze jeżdżą mężczyźni, osoby młodsze oraz mieszkańcy wsi. Z kolei kobiety oraz, co zrozumiałe, mieszkańcy największych miast, częściej niż inni, podróżują komunikacją miejską. Najmłodsi respondenci więcej kilometrów pokonują pociągami. Podróże koleją także zyskują coraz więcej sympatyków (wzrost o 3 p.p. r/r).

    Elektryfikacja transportu? Widać wyzwania


    Jedynie 8 proc. badanych upatruje w elektryfikacji samochodów działania na rzecz uzdrowienia sytuacji ekologicznej na świecie. Taki sam odsetek wskazuje na konieczność rezygnacji z samochodów z silnikiem Diesla, by poprawić jakość powietrza - wynika z badania Autopay. Świadomość społeczna szkodliwość spalin samochodowych, które emitują m.in. szkodliwe tlenki azotu, jest wciąż na niskim poziomie.

    Większość Polek i Polaków jest zdania, że elektryki są za drogie (wzrost z 81 proc. na 87 proc. r/r) i nie ma dla nich odpowiedniej infrastruktury. Tylko 12 proc. respondentów pozostaje optymistami w tym obszarze. Na przestrzeni czterech lat od kiedy Autopay realizuje badanie, wskaźnik ten spadł z poziomu 33 proc do 12 proc.

    - Rozważając zakup samochodu elektrycznego należy przeanalizować nie tylko jego cenę, ale również późniejsze koszty eksploatacji pojazdu. W autach elektrycznych nie wymieniamy oleju, rozrządu, DPF, nie regenerujemy wtryskiwaczy, a dzięki hamowaniu silnikiem elektrycznym (rekuperacji) klocki czy tarcze hamulcowe wymieniamy rzadziej niż w samochodach spalinowych. Po podsumowaniu całkowitego kosztu posiadania samochodu (TCO) często okazuje się, że elektryk mimo tego, że droższy w zakupie, okazuje się atrakcyjniejszy dla naszego portfela w eksploatacji. Dodatkowo rozwija się rynek używanych aut elektrycznych i udoskonalana jest technologia akumulatorów, dzięki czemu “elektryki” stają z roku na rok dostępniejsze dla coraz szerszego grona Polaków - komentuje Łukasz Lewandowski, prezes EV Klub Polska.

    - Z uwagi na to, że w debacie publicznej coraz więcej mówi się o konieczności elektryfikacji transportu, wzrasta świadomość wyzwań, w tym przede wszystkim infrastrukturalnych, z jakim wiąże się dalszy rozwój branży e-mobility - komentuje Miłosz Kurzawski, członek zarządu Autopay Mobility, operatora aplikacji Autopay umożliwiającej automatyczne płatności za autostrady i zakup zagranicznych winiet autostradowych.


    trendy



    O badaniu “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023”

    Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w czerwcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1082 osób metodą CAWI.

    Grafiki do pobrania

    Wykres nr 1, Wykres nr 2, Wykres nr 3,

    O Autopay:

    Autopay (wcześniej Blue Media) to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Misją marki parasolowej Autopay jest dostarczenie wyjątkowego doświadczenia związanego z płatnościami. Odnalezienie nowego poziomu wygody, intuicyjności, automatyzacji. Miesięcznie z usług firmy korzysta 10 milionów klientów i klientek, a rozwiązania i produkty Autopay wybrało już 35 tysięcy firm w Polsce.

    W ciągu niemal 25 lat działalności spółka stała się jedną z największych firm technologicznych świadczących usługi dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego i e-commerce w Polsce. Tworzy produkty i usługi, które ułatwiają i przyspieszają wykonywanie codziennych spraw, takich jak: płacenie rachunków, doładowania telefonów, wykonywanie ekspresowych przelewów, zakupy przez internet, czy automatyczne płatności za autostrady.

    Przeczytaj także:

    Artykuł

    Rebranding Autopay z dwiema statuetkami na Transform Awards Europe 2024!

    Rebranding Autopay został nagrodzony dwiema statuetkami - złotą i srebrną - podczas Transform Awards Europe 2024

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Artykuł

    System płatniczy Autopay obsługuje już do 300 tysięcy transakcji na godzinę

    Autopay zapewnia skalowalność swojej platformy płatniczej już na poziomie 300 tysięcy transakcji na godzinę.

    16.04.2024 Czytaj więcej

    Artykuł

    E-winiety na przejazdy w Szwajcarii już dostępne w aplikacji Autopay oraz online 

    Autopay rozszerza ofertę zakupu e-winiet o Szwajcarię. Winiety na przejazdy w Szwajcarii dostępne są zarówno na stronie internetowej market.autopay.pl, jak i w aplikacji mobilnej dla systemów Android i iOS.

    16.02.2024 Czytaj więcej