Polacy coraz częściej odkładają pieniądze na realizację marzeń [RAPORT AUTOPAY]

#Autopay #raport #Finanse w czasach inflacji

12.09.2023
Udostępnij:

Prawie 70 proc. Polek i Polaków deklaruje oszczędzanie pieniędzy, z czego ponad połowa z myślą o zabezpieczeniu przyszłości. Chociaż tempo inflacji wyraźnie odciska się na domowych budżetach, to prawie jedna czwarta Polaków inwestuje. Grupa ta zauważalnie wzrosła w ostatnim roku - wynika z najnowszego badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego przez Autopay.


Według badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego przez Autopay, 69 proc. Polek i Polaków deklaruje oszczędzanie pieniędzy. Najczęściej czynią to mieszkańcy największych miast (trzech na czterech ankietowanych), najrzadziej osoby ze średniej grupy wiekowej. Oszczędności nie posiada co czwarty respondent.

- Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do obszaru zabezpieczenia finansowego i podejmują różne działania w celu poprawy swojej sytuacji. Jednak rosnące od dwóch lat koszty życia sprawiły, że tylko część może to robić na bieżąco i w zasadzie w tym okresie odsetek oszczędzających właściwie się nie zmienił - mówi Wojciech Murawski, Członek Zarządu i Dyrektor Komercjalizacji Autopay. - Wysoka inflacja znacząco utrudniła odkładanie pieniędzy. Robili to tylko ci, którzy do tej pory mieli taką możliwość - dodaje.


Polacy myślą o poduszce finansowej i zabezpieczeniu przyszłości


Jak wynika z badania “Finanse w czasach inflacji” oszczędzanie z myślą o przyszłości od lat jest priorytetowym celem Polaków. W poprzednim roku deklarowało go sześciu na dziesięciu ankietowanych. Natomiast w 2023 r. odsetek oszczędzających na zabezpieczenie przyszłości swojej, dzieci i wnuków nieco spadł, na rzecz wakacji, zakupu mieszkania, auta czy emerytury.

- Wyniki sugerują, że po doświadczeniu pandemii i czasach kryzysu Polacy niekoniecznie decydują się częściej odkładać na zabezpieczenie przyszłości, bo ta przyszłość jest po prostu nieprzewidywalna. Deklarują natomiast częściej oszczędzanie na realizację marzeń i życiowych planów - takich jak wakacje, zakup mieszkania czy samochodu - mówi Wojciech Murawski.


cel oszczedzania

Zabezpieczenie przyszłości to cel częściej wskazywany przez mężczyzn, kobiety odkładają na wakacje. Najmłodsi częściej oszczędzają pieniądze na mieszkanie lub dom, najstarsi dla dzieci i wnuków. Na zabezpieczenie emerytury częściej niż pozostałe grupy wiekowe wskazują ankietowani w średnim wieku. Mieszkańcy największych miast częściej niż pozostali oszczędzają pieniądze na dom lub mieszkanie, najmniej w tej kategorii odkładają mieszkańcy wsi.


Bieżące wydatki największym obciążeniem domowych budżetów


Wśród głównych wydatków domowych respondenci najczęściej wskazywali dwa obszary: rachunki za utrzymanie i prowadzenie domu oraz żywność i chemia domowa. Rzadziej wymieniali zdrowie, transport czy spłatę pożyczek i kredytów.


wydatki gospodarstw domowych

- Dziś bieżące opłaty za utrzymanie domu stały się poważnym obciążeniem i w przypadku osób starszych sięgają nawet 80 proc. budżetu. Podobny udział w budżecie ma zakup żywności i chemii domowej. W najstarszej grupie kwoty przeznaczane na zakup produktów i usług związanych ze zdrowiem stanowią dwa razy większą część wydatków niż w młodszych grupach - komentuje ekspert Blue Media. - W obecnych realiach tylko najmłodsi, zwykle wciąż mieszkający z rodzicami, częściej niż inne grupy wydają pieniądze na ubrania, hobby, rozrywkę i jedzenie poza domem.

Rachunki za utrzymanie i prowadzenie domu rzadziej spędzają sen z powiek mieszkańcom wsi niż miast. Z kolei zdrowie najwięcej miejsca zajmuje w budżetach mieszkańców małych i średnich miast, tam mniej istotne są wydatki na transport.

Domeną mieszkańców największych miast, podobnie jak kobiet, są ubrania i kosmetyki. Kobiety wydają więcej od mężczyzn na zdrowie, ci zaś większą część budżetu przeznaczają na utrzymanie samochodu oraz spłatę pożyczek.


Na co Polacy najchętniej wydają nadwyżki finansowe?


Z badania Autopay wynika, że trzech na dziesięciu ankietowanych przeznacza wolne środki na podróże, co czwarta osoba na kosmetyki i ubrania. Co ósmy badany deklaruje, że nie posiada oszczędności.


przeznaczenie wolnych srodkow pienieznych

Najmłodsi z wolnych środków finansowych najczęściej kupują ubrania i kosmetyki, opłacają rozrywkę, także w wersji online, a zwłaszcza jedzenie poza domem (27 proc.). Najstarsi wydają więcej na zdrowie. W tej grupie również najwięcej osób (19 proc.) deklaruje, że nie ma wolnych środków.

Kobiety z dostępnych środków najchętniej kupują ubrania i kosmetyki. Nieco częściej niż mężczyźni wybierają rozrywkę poza domem oraz troskę o zdrowie. Mężczyźni nadwyżki finansowe przeznaczają na hobby i zajęcia dodatkowe swoje lub dzieci, także na zakup elektroniki, rozrywkę online czy sport.


Czy Polacy inwestują pieniądze?


Niemal co czwarty badany inwestuje (23 proc.). To skok aż o 7 p.p. rok do roku. To może być efekt wysokiej inflacji i próba ochrony posiadanego kapitału. Gdy pieniądze tracą na wartości więcej osób decyduje się je inwestować zamiast odkładać na koncie. Takie działanie w największym stopniu jest domeną mężczyzn, osób młodszych oraz mieszkańców największych miast.


czy Polacy inwestuja pieniadze

Wśród tych, którzy nie inwestują, połowa jako główną przyczynę podaje brak kapitału - podkreślają to szczególnie najstarsi badani. Co trzeci respondent nie ma odpowiedniej wiedzy, żeby inwestować, co piąty - nie ufa produktom inwestycyjnym i tyle samo uważa, że to za duże ryzyko.


Pobierz raport z badania



O badaniu “Finanse w czasach inflacji”

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1055 osób metodą CAWI.

Grafiki do pobrania

Wykres nr 1, Wykres nr 2, Wykres nr 3, Wykres nr 4

O Autopay:

Autopay (wcześniej Blue Media) to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Misją marki parasolowej Autopay jest dostarczenie wyjątkowego doświadczenia związanego z płatnościami. Odnalezienie nowego poziomu wygody, intuicyjności, automatyzacji. Miesięcznie z usług firmy korzysta 10 milionów klientów i klientek, a rozwiązania i produkty Autopay wybrało już 35 tysięcy firm w Polsce.

W ciągu niemal 25 lat działalności spółka stała się jedną z największych firm technologicznych świadczących usługi dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego i e-commerce w Polsce. Tworzy produkty i usługi, które ułatwiają i przyspieszają wykonywanie codziennych spraw, takich jak: płacenie rachunków, doładowania telefonów, wykonywanie ekspresowych przelewów, zakupy przez internet, czy automatyczne płatności za autostrady.

Przeczytaj także:

Artykuł

Rebranding Autopay z dwiema statuetkami na Transform Awards Europe 2024!

Rebranding Autopay został nagrodzony dwiema statuetkami - złotą i srebrną - podczas Transform Awards Europe 2024

22.04.2024 Czytaj więcej

Artykuł

System płatniczy Autopay obsługuje już do 300 tysięcy transakcji na godzinę

Autopay zapewnia skalowalność swojej platformy płatniczej już na poziomie 300 tysięcy transakcji na godzinę.

16.04.2024 Czytaj więcej

Artykuł

E-winiety na przejazdy w Szwajcarii już dostępne w aplikacji Autopay oraz online 

Autopay rozszerza ofertę zakupu e-winiet o Szwajcarię. Winiety na przejazdy w Szwajcarii dostępne są zarówno na stronie internetowej market.autopay.pl, jak i w aplikacji mobilnej dla systemów Android i iOS.

16.02.2024 Czytaj więcej