Zrównoważona logistyka: greenwashing czy realne działania?

#ecommerce #ekologia #logistyka

Udostępnij:

W świetle unijnych rozwiązań legislacyjnych dążących do ograniczenia emisyjności, a nawet całkowitej neutralności klimatycznej, branża magazynowa ma jeszcze wiele do zrobienia. Jak sobie z tym radzą firmy i jakie wprowadzają rozwiązania?

Jednym z warunków zrównoważonego łańcucha dostaw jest transport i ekologiczne magazynowanie towarów. Jest to możliwe dzięki nowoczesnym technologiom wspierającym procesy biznesowe oraz rozwiązaniom pomagającym zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.

Coraz częściej firmy transportowe czy magazynowe nie uprawiają wyłącznie tzw. greenwashingu, ale prowadzą realne działania pokazujące prawdziwą troskę o dobro planety i jej mieszkańców. I co ważne – to się zwyczajnie zaczyna biznesowi opłacać.

Jak ograniczyć zużycie energii?

Nie można dziś żałować środków na inwestycje w niskoemisyjne i energooszczędne magazyny oraz centra dystrybucyjne. Flota pojazdów powinna być na tyle zaawansowana technologicznie, żeby mniej obciążać środowisko i zwiększyć efektywność łańcucha dostaw. Jednocześnie należy optymalizować to, co już istnieje.

Bardzo przydatna okazuje się np. technologia beaconów, wprowadzona już przez niektóre sieci handlowe. Malutkie urządzenia, w których znajduje się nadajnik sygnału Bluetooth, połączone w system inteligentnych czujników, usprawniają logistykę. Beacony nieprzerwanie transmitują informację o swojej pozycji, temperaturze czy wilgotności. W ten sposób pracownicy centrów dystrybucyjnych dowiadują się, gdzie są produkty – w magazynie, w drodze, a może już w sklepie. Dzięki nim łatwiej też zarządzać sprzętem: wózkami widłowymi, lodówkami etc. Wszystko to oznacza zmniejszenie liczby kursów, mniejsze wykorzystanie pojazdów i zużycie paliwa, a tym samym niższy ślad węglowy.

Z danych Międzynarodowego Forum Transportowego wynika, że fracht transportowy odpowiada za niemal 40 proc. całkowitych emisji dwutlenku węgla w transporcie, a także za ok. 8 proc. łącznych emisji na całym świecie. Jest więc wciąż co zmniejszać.

Niecałe 30 proc. krajów Unii Europejskiej osiąga wyznaczone w porozumieniu klimatycznym cele. Stąd pojawił się pomysł włączenia budownictwa i transportu do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji. Komisja Europejska chce w ten sposób wpłynąć na branżę logistyczną i wymusić redukcję emisji w transporcie drogowym i w budynkach. Do tego ma służyć system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) w odniesieniu do dystrybucji paliwa dla transportu drogowego i budynków (mini-ETS).

Jak ograniczyć ślad węglowy?

Budowa centrów logistycznych jest nie lada wyzwaniem ze względu na jakość wykorzystywanych materiałów. Energia z odnawialnych źródeł czy przyjazne oświetlenie albo odzysk wody to nie wszystko. Na samym początku są materiały, z których zbudowane są zarówno budynki, jak i ich wyposażenie. Beton, stal, aluminium i szkło powodują ogromny ślad węglowy, którego nie da się w pełni zneutralizować nawet najbardziej ekologicznymi rozwiązaniami w kolejnych etapach funkcjonowania centrów.

Eksperci zalecają osobom odpowiedzialnym za logistykę mierzenie śladu węglowego według Protokołu GHG, który określa globalne normy pomiaru i zarządzania emisjami gazów cieplarnianych. Mierzenie śladu węglowego swojej firmy to pierwszy i kluczowy etap, by móc szukać dalej rozwiązań przyjaznych środowisku.

Dla wielu polskich firm Protokół GHG to wciąż nieznane pojęcie, a jest to obecnie najczęściej używane narzędzie do obliczania i śledzenia emisji gazów cieplarnianych. Ślad węglowy jest tu podzielony na trzy zakresy (Scope 1, 2 i 3), które są dobierane w zależności od postawionych celów kalkulacji śladu węglowego przez daną firmę. Dla branży logistycznej istotny jest tu zakres (Scope) 3, czyli emisji pośrednich, biorący pod uwagę materiały budowlane, wyposażenie, transport, montaż i odpady. Redukcja emisji w tych obszarach determinuje osiągnięcie zero-emisyjności przez magazyny i centra logistyczne w przyszłości.

Ekologia i ekonomia

Od kilku lat firmy z branży logistycznej wprowadzają już rozwiązania niskoemisyjne, nie czekając na unijne regulacje, ale też będąc pod presją inwestorów i najemców. Dziś coraz więcej dużych biznesów pyta swoich kontrahentów wprost o ekologiczne rozwiązania w magazynach, bądź uzależnia decyzję o współpracy od posiadania eko-certyfikatów.

To już nie tylko ekologia, ale i ekonomia. Wzrost kosztów energii, braki w dostawach surowców, poszukiwanie alternatyw dla gazu z Rosji – wszystko to powoduje coraz większą koncentrację na ekologicznych rozwiązaniach już na etapie projektowania magazynów i procesów logistycznych. Na porządku dziennym jest stosowanie zielonych certyfikatów (LEED, BREEM) w budynkach przemysłowych.

Standardem w branży logistycznej staje się wykorzystywanie takich rozwiązań jak:

  • fotowoltaika,
  • oświetlenie LED,
  • pompy ciepła,
  • odzysk ciepła ze sprężarek powietrza,
  • izolacje ścian i dachów,
  • zbieranie i używanie deszczówki,
  • wykorzystanie wody szarej i dwutlenku węgla do chłodzenia.


  • Podsumowanie

    Branża logistyczna ma przed sobą szereg wyzwań, których nie da się rozwiązać z dnia na dzień. Zrównoważona logistyka wymaga współpracy wielu podmiotów: instytucji międzynarodowych, rządów, organizacji sektorowych, banków i inwestorów, a nawet końcowych konsumentów. Pierwsze rozwiązania bardziej przyjazne środowisku są już dostępne na rynku. Teraz przychodzi czas na ich szersze zastosowanie, i to nie tylko przez duże, międzynarodowe korporacje, ale także przez mniejsze, lokalne firmy.

    Jeżeli interesuje Cię temat ekologii w ecommerce, zapraszamy do lektury jednego z artykułów w naszej bazie wiedzy, który poświęciliśmy ekologicznemu pakowaniu zamówień.

    Ekologia

    Jak zminimalizować ślad węglowy, który pozostawiamy po sobie korzystając z nowoczesnych technologii? Oto, co możemy zrobić.

    27.10.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ekologia

    Jednym z pierwszych zadań w procesie zielonej transformacji biura powinien być audyt energetyczny biura. Jakie kroki należy podjąć później?

    20.10.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ekologia

    Jakie działania są gotowi podjąć Polacy, by ograniczyć swój negatywny wpływ na środowisko naturalne? Oto wyniki naszego badania.

    24.09.2021 CZYTAJ WIĘCEJ