Wszystko, co chciałabyś wiedzieć o PSD2...

#fintech #AIS #PSD2

Udostępnij:

...ale nie miałeś kogo zapytać. Po co powstała? Co zmieni? Kto na tym skorzysta?

W listopadzie 2015 r. Parlament Europejski uchwalił dyrektywę regulującą rynek płatności - Payment Services Directive 2 (PSD 2), która zastąpi dotychczasową dyrektywę PSD. Kraje członkowskie, w tym Polska, mają dwa lata, by dostosować regulacje krajowe do przepisów Dyrektywy.

Dyrektywa PSD2 - po co?

Obecnie obowiązującą regulacją dotyczącą płatności detalicznych jest dyrektywa PSD (Payment Service Directive) uchwalona jeszcze w 2007.

Nowe regulacje wymusiła digitalizacja:

  • wzrost znaczenia e-gospodarki, czyli eCommerce i usług świadczonych drogą elektroniczną
  • pojawienie się nowych usług płatniczych do tej pory nie uregulowanych.

Za pomocą PSD2 unijny ustawodawca chce wzmocnić i ułatwić rozwój e-gospodarki poprzez:

  • obniżenie kosztów transakcyjnych 
  • podniesienie bezpieczeństwa transakcji,

a w szczególności poprzez:

  • zabezpieczenie interesu konsumentów, min. przez uregulowanie i objęcie nadzorem nowych usług płatniczych,
  • standaryzację płatności, w szczególności w wymiarze międzynarodowym,
  • wykorzystanie i stymulację rozwoju nowych technologii płatniczych online i mobile,
  • podniesienie konkurencyjności przez dopuszczenie nowych podmiotów i regulację ich działalności.

Co wprowadza dyrektywa PSD2?

  • Pojawi się nowa kategoria usługodawców na rynku usług płatniczych. Obok banków, instytucji płatniczych, operatorów pocztowych, pojawią się instytucje określane jako TPP (Third Party Provider), które będą mogły świadczyć dwa typy nowych usług:

- Account Information Service (AIS) to zagregowana informacja o stanie rachunków bankowych (kilku, w różnych bankach), dająca klientom łatwy wgląd online w stan ich finansów

- Payment Initiation Service (PIS) to de facto realizacja płatności z wykorzystaniem rachunku bankowego klienta w jego imieniu. TPP, po otrzymaniu danych do logowania w bankowości internetowej klienta, będzie inicjować płatność w określonej kwocie do określonego odbiorcy i raportować klientowi o jej realizacji.

  • Wprowadzone będzie tzw. silne uwierzytelnienie klienta – aby zainicjować płatność konieczna będzie identyfikacja klienta za pomocą co najmniej 2 niezależnych metod uwierzytelnienia – np. jednocześnie za pomocą kodu SMS i rozwiązań biometrycznych
  • Zabronione zostaną dodatkowe opłaty za płatność konsumencką kartą płatniczą (nadal dozwolone będzie pobieranie surcharge za użycie kart biznesowych)
  • Straty spowodowane nieautoryzowanymi transakcjami pokrywać ma dostawca usług płatniczych, a klient maksymalnie do wartości 50 Euro (do tej pory próg ten wynosił 150 Euro) 

Fintech

Fotoweryfikacja to jedno z narzędzi wchodzących w skład systemu weryfikacyjnego Blue Media. Poznaj bliżej jej zastosowanie.

23.07.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Fintech

Sprzedaż produktów finansowych jest trudna, ze względu na „niewidzialny” charakter transakcji. Istnieją jednak skuteczne sposoby, na to by sprzedaż była bardziej efektywna.

25.06.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Fintech

Automatyczna identyfikacja pozwala szybko i bezpiecznie zweryfikować potencjalnych klientów. Jest również kluczem do efektywniejszej sprzedaży produktów finansowych.

18.06.2021 CZYTAJ WIĘCEJ