Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

#ecommerce #płatności online #konwersja #optymalizacja

25.04.2024
Udostępnij:

Konwersja to kluczowy wskaźnik efektywności biznesowej w e-commerce. Jest ona wypadkową wielu czynników, nie zawsze bezpośrednio zależnych od przedsiębiorcy. Tym co na nią wpływa szczególnie, a co może zostać poprawione po stronie sklepu internetowego, są płatności. Warto więc zastanowić się, jak dostosować cały proces do wymagań współczesnych odbiorców.


Optymalizacja procesu płatności jest kluczowym elementem poprawy doświadczeń zakupowych klientów, a w konsekwencji zwiększania konwersji w sklepie internetowym. Istnieje wiele metod, dzięki którym poprawa tego procesu może przynieść widoczne korzyści zarówno dla klientów, jak i dla prowadzących e-sklepy.


Prostota procesu płatności


Im proces płatności jest dłuższy, tym większe prawdopodobieństwo, że klienci będą rezygnować z zakupów i opuszczą stronę sklepu. Każdy dodatkowy krok stanowi barierę, która może ich skutecznie zniechęcić do kontynuowania transakcji.

Uproszczenie płatności polega na wyeliminowaniu wszystkich zbędnych etapów procesu, a także zadbanie o przejrzyste i jak najmniej rozbudowane formularze. Każda informacja, jaką muszą podać klienci, powinna być niezbędna do realizacji płatności. Dobrze przygotowane formularze dają klientom pewność co do tego, jakie dane są zbierane i w jaki sposób przetwarzane, co przekłada się na większe zaufanie do sklepu internetowego.

Sposobem na zwiększenie konwersji jest też umożliwienie klientom dokonywania zakupów jako gości – bez obowiązku zakładania konta.


Rożne metody płatności


Rozwój technologiczny powoduje, że co jakiś czas na rynku pojawiają się nowe metody płatności. Nie wszystkie zdobywają dużą popularność, ale prowadząc sklep internetowy warto zadbać, aby klienci mogli korzystać z możliwie szerokiego wachlarza opcji, zwłaszcza tych najpopularniejszych – płatności kartami, portfele elektroniczne (Apple Pay, Google Pay), BLIK, czy szybkie przelewy.


Finansowanie zakupów


Część klientów ceni sobie także dostęp do różnych metod finansowania zakupów. Dzięki wprowadzeniu do oferty płatności odroczonych (kup teraz, zapłać później) oraz sprzedaży ratalnej, również można podnieść konwersję w sklepie internetowym.


Personalizacja i możliwość zmiany metody płatności


Pozytywnie na doświadczenia zakupowe klientów wpływa też na pewno personalizacja procesu płatności. Na podstawie wcześniejszych zachowań klientów można ograniczyć liczbę wyświetlanych metod płatności do tych, których używali dotychczas lub umieszczać je na pierwszych miejscach na liście.

Dobrym rozwiązaniem jest też umożliwienie zmiany metody płatności na każdym etapie procesu, czyli aż do momentu potwierdzenia transakcji. Dzięki temu klienci nie będą musieli cofać się czy wręcz rozpoczynać cały proces płatności od nowa, co znacząco redukuje prawdopodobieństwo porzucenia koszyka.


Transparentność kosztów


Tym, czego klienci bardzo nie lubią, są dodatkowe koszty związane z transakcją, o których dowiadują się na samym końcu. I nawet jeśli są to koszty, które byli by skorzy ponieść, to takie traktowanie może wywoływać u nich poczucie, że chciano ich oszukać.

Dlatego też bardzo ważne, aby od samego początku klienci wiedzieli z jakimi kosztami dla nich wiążą się poszczególne metody płatności i finansowania zakupów. Transparentność w tym względzie podnosi zaufanie do sklepu.


Bezpieczeństwo to podstawa


W czasie, gdy na każdym kroku słyszymy o różnego typu cyberzagrożeniach, obawy dotyczące bezpieczeństwa płatności mogą powstrzymać klientów przed dokończeniem zakupu. Dlatego niezbędne jest stosowanie odpowiednich standardów i technologii ochronnych dla zabezpieczenia danych oraz wyraźne informowanie o tym kupujących.


Szyfrowanie i bezpieczeństwo danych płatniczych


Podstawą bezpieczeństwa danych, które klienci wprowadza na stronie sklepu internetowego, jest certyfikat Secure Socket Layer (SSL). Natomiast jeśli chodzi o same płatności, to kluczowym standardem jest Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS), który określa wymogi bezpieczeństwa dla wszystkich organizacji przetwarzających, przechowujących lub transmitujących informacje o kartach płatniczych.

W kontekście europejskim niezwykle istotne jest też przestrzeganie ogólnych przepisów o ochronie danych (RODO, ang. GDPR), które wpływają na sposób zarządzania danymi osobowymi, w tym transakcyjnymi.


Monitorowanie transakcji i wykrywanie oszustw


Stosowanie zaawansowanych systemów monitorujących transakcje w czasie rzeczywistym pozwala na bieżącą identyfikację wszelkich anomalii lub potencjalnych oszustw i przeciwdziałanie im. Sprawdzą się w tym narzędzia analityczne takie jak systemy Business Intelligence (BI), które integrują dane z różnych źródeł i umożliwiają ich głęboką analizę. Oprócz przeciwdziałania nadużyciom, tego typu oprogramowanie jest bardzo pomocne w znajdowaniu w procesie płatniczym punktów, które mogą zostać poprawione, aby jeszcze lepiej odpowiadać na oczekiwania klientów.


Podsumowanie


Proces płatności w sklepie internetowym może zostać zoptymalizowany w wielu obszarach. Każda zmiana może przyczynić się do zwiększenia lojalności klientów, zmniejszenia liczby porzuconych koszyków, a ostatecznie do poprawy konwersji i wzrostu sprzedaży.

Należy przy tym zaznaczyć, że optymalizacja procesu płatności nie jest zadaniem jednorazowym, a raczej procesem. Warto dokładnie przyglądać się temu elementowi i dbać o to, aby zawsze spełniał najwyższe standardy, a także nadążał za trendami na rynku i zmiennymi potrzebami klientów.


Płatności online dla sklepów internetowych

Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay i rozwiń swój biznes online

Zacznij pobierać płatności

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak ułatwić klientom dokonywanie płatności, żeby zwiększyć konwersję?

Dowiedz się, jak intuicyjny interfejs użytkownika, personalizacja oraz różnorodne opcje płatności przyciągają i zatrzymują klientów, poprawiając wyniki sklepów.

29.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej