Trendy w e-commerce na 2024  r.

#ecommerce #sklepy internetowe #marketing #trendy

18.01.2024
Udostępnij:

Niemal 9 na 10 Polek i Polaków kupuje przez internet – wynika z badania Autopay – Finanse w czasach inflacji. Choć rok 2023 w e-commerce nie przyniósł tak dużych wzrostów jak w latach poprzednich, to branża ma się dobrze, a firmy szukają nowych możliwości rozwoju. Jakie trendy w e-commerce będą istotne w tym roku?

Zmieniające się nawyki oraz oczekiwania klientów sprawiają, że firmy sprzedające swoje produkty i usługi przez internet szukają nowych rozwiązań i praktyk mających zwiększyć ich sprzedaż. Jakie trendy w e-commerce będą ważne w tym roku?


Trendy w e-commerce, które będą istotne w 2024 roku:


  • Social Commerce: media społecznościowe, jak Instagram czy TikTok, stają się ważnym kanałem sprzedaży w e-commerce. Firmy mogą tworzyć i rozwijać swoje sklepy na tych platformach i sprzedawać je klientom w trakcie korzystania z social mediów, bez konieczności opuszczania aplikacji. Sprzedaży sprzyjają znaczniki, które wyróżniają produkty na zdjęciach czy rolkach.

  • Sztuczna Inteligencja: wykorzystanie ML i AI do analizy zachowań klientów i personalizacji rekomendacji. Sztuczna inteligencja pozwala firmom lepiej zrozumieć potrzeby klientów i oferować im produkty odpowiadające ich preferencjom. Wachlarz możliwości, jakie daje AI będzie wciąż rozszerzany.

  • Commerce media: jest to trend, który łączy się z poprzednim. Commerce media to połączenie e-handlu z reklamą cyfrową, które daje zupełnie nowe możliwości. Marki mogą promować swoje produkty bezpośrednio na platformach zakupowych za pomocą spersonalizowanych reklam skierowanych do precyzyjnie dopasowanych preferencji klientów. To przekłada się na zwiększenie efektywności konwersji.

  • Chatboty i automatyzacja: podmioty sprzedające w internecie coraz częściej korzystają z usług chatbotów w trakcie obsługi klienta i sprzedaży produktów. Co istotne, ich jakość w ostatnim czasie bardzo wzrosła i zdecydowanie lepiej odczytują intencje klientów. Chatboty mogą w prosty sposób zwiększyć efektywność i poprawić satysfakcję klientów udzielając błyskawicznej odpowiedzi.

  • Upraszczanie zakupów przez smartfony: ze względu na istotny udział zakupów dokonywanych za pomocą smartfonów, marki e-commerce dużą uwagę przykładają do optymalizacji swoich stron i aplikacji pod kątem użytkowników tych urządzeń. Obejmuje to zarówno pierwsze etapy procesu zakupowego, jak i obszar płatności.

  • Rzeczywistość Wirtualna i Rozszerzona (VR/AR): firmy, poszukując możliwości do stworzenia nowych doświadczeń zakupowych, sięgają po VR (virtual reality) i AI (augmented reality), czyli wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. Te technologie pozwalają użytkownikom np. zwizualizować produkty w swojej przestrzeni, ułatwiając decyzje zakupowe. Część marek rozwija narzędzia pozwalające na “przymierzenie” oferowanych produktów przed ekranem smartfona czy monitora.

  • Błyskawiczna dostawa: firmy sprzedające w sieci wciąż będą stawiać na usprawnienie swoich łańcuchów dostaw. Szczególnie, że rynek rośnie, zatem bycie konkurencyjnym będzie istotne również w tym obszarze.

  • Multi-local commerce: to szczególnie istotny trend z perspektywy globalnych marek lub aspirujących do tego miana. To podejście sprawia, że firmy sprzedające na różnych rynkach starają się dopasować wykorzystywane w e-commerce rozwiązania do zaspokojenia lokalnych potrzeb i oczekiwań klientów. Pod uwagę brane jest np. udostępnienie najwygodniejszych i najczęściej wybieranych w danym kraju metod płatności czy dostarczanie towarów w akceptowanym na danym rynku wymiarze czasowym.

  • Zrównoważone zakupy: dla wielu osób coraz istotniejsze są działania proekologiczne firm, u których kupują produkty bądź usługi. Dlatego zyskać mogą firmy, które stosują zrównoważone praktyki – od etycznych materiałów używanych przy produkcji po ekologiczne opakowania wykorzystywane do wysyłek.

Trendy w płatnościach e-commerce na 2024


Do 2027 roku wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie, według przewidywań, do niemal 190 mld zł. Rynek będzie rosnąć, dlatego bardzo ważne jest zadbanie o każdy z elementów procesu zakupowego. Niezwykle istotnym obszarem w tym zakresie są płatności. Oto kilka istotnych trendów w płatnościach na 2024 rok:

  • Płatności odroczone: wiele osób coraz bardziej docenia możliwość “zakupienia towaru teraz i płatności później”. Jest to również widoczne w przewidywaniach ekspertów. Według prognoz Research and Markets, w latach 2023-2028 w Polsce rynek płatności odroczonych rocznie będzie rosnąć średnio o 12,6 proc., by w 2028 roku osiągnąć wartość 3,2 mld dolarów.

  • Seamless experience w płatnościach: w procesie zakupowym ważne jest usunięcie wszelkich barier w trakcie realizowania zamiarów użytkownika. Branża płatności będzie starać się, by proces płatności był szybki, intuicyjny i zautomatyzowany – w zasadzie niezauważalny.

  • Sztuczna inteligencja: AI ma swoje zastosowanie również w tym obszarze. Pozwala między innymi analizować obszerne dane, umożliwiając ocenę ryzyka kredytowego czy też błyskawiczną weryfikację kupującego.

  • Portfele cyfrowe: coraz częściej łączone z płatnościami natychmiastowymi. Są niezwykle uniwersalne i idealnie dopasowują się do różnych potrzeb konsumentów. Korzystanie z nich jest komfortowe, pozwala oszczędzić czas i zapewnia bezpieczeństwo transakcji.

Nowe wyzwania i możliwości


Firmy sprzedające w internecie wciąż szukają nowych możliwości dotarcia do klienta. Pojawiające się lub umacniające się trendy są szansą, by rozwinąć biznes i – jednocześnie – odpowiedzieć na oczekiwania odbiorców. Baczne obserwowanie zmian na rynku i dostosowanie się do nich może przynieść wiele korzyści – zarówno dla firm, jak i klientów.


Płatności online dla sklepów internetowych

Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay i rozwiń swój biznes online

Zacznij pobierać płatności

Przeczytaj także:

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej