Czego dowiesz się z raportu Google Analytics? [poradnik]

#sklepy internetowe #Google Analytics #poradnik #analityka internetowa #Google Analytics 4

Pobierz bezpłatny poradnik dla właścicieli e-commerce i poznaj tajniki analityki w sklepie internetowym.

Pobierz bezpłatnie
Udostępnij:

Podpinając Google Analytics do twojej witryny, zyskujesz dostęp do kilkudziesięciu raportów, dzięki którym poznasz aktywność użytkowników, strony docelowe, współczynnik konwersji, ruch z poszczególnych typów urządzeń i szereg innych wartościowych danych. Możesz sprawdzić dane dotyczące poszczególnych stron oraz całego sklepu internetowego.

Narzędzie Google Analytics jest dostępne dla każdego użytkownika posiadającego konto w Google. Usługa jest darmowa dla sklepów internetowych, których witryny są odwiedzane miesięcznie nie więcej niż 5 milionów razy. Jeśli odwiedzin na stronie www jest więcej, wystarczy skorzystać z usług reklamowych Google Ads i wtedy zostaje się zwolnionym z opłat.

Pobierz bezpłatny poradnik dla właścicieli e-commerce, z którego dowiesz się, czym jest analityka internetowa, jakie jest jej zastosowanie, jakie są kluczowe wskaźniki efektywności w sprzedaży internetowej i jak je mierzyć, by wyciągać użyteczne wnioski na temat ruchu z wyszukiwarki oraz użytkowników.

Pobierz bezpłatnie

"Analityka internetowa – co trzeba o niej wiedzieć?"


Jak powstają raporty Google Analytics?

Google gromadzi potrzebne dane o twojej witrynie. Jeżeli chcesz mieć dostęp do chociażby podstawowych raportów – musisz skorzystać z narzędzia Google Tag Manager lub poprosić o pomoc specjalistę IT.

Gdy podepniesz stronę www do Google Analytics, kod śledzenia GATC dokona pomiarów plików cookies. To właśnie w nich znajdują się wartościowe dane obrazujące to, jak użytkownicy korzystają z twojej witryny. Zgromadzone pliki są przetwarzane przez zewnętrzny serwer i tak powstają statystyki Google, które możesz zobaczyć i analizować właśnie w ramach serwisu Google Analytics. Z raportów może korzystać każdy użytkownik, któremu nadasz uprawnienia. W każdej chwili możesz dodać i usunąć dostępy lub zmienić ich zakres.


Z Google Analytics zyskasz kompleksową wiedzę

Dzięki Google Analytics możesz się dokładnie przyjrzeć twojej witrynie (po wejściu Google Analytics 4 zyskasz również dostęp do danych z aplikacji mobilnych).

Raporty Google Analytics zawierają m.in. takie dane jak: szybkość witryny, wyświetlenie strony, współczynnik odrzuceń, strony wyjścia, czy źródła ruchu. Dzięki nim dowiesz się dokąd użytkownicy docierają przeglądając zawartość witryny. Dowiesz się ilu z nich to powracający użytkownicy, poznasz czas trwania sesji, sprawdzisz ilość transakcji, liczbę konwersji, itd. Raport przydaje się do dogłębnej analizy ruchu.

Raport przydaje się do dogłębnej analizy ruchu. Dzięki niemu dowiesz się:

  • co użytkownicy robią na Twojej stronie,
  • ilu użytkowników korzysta z witryny (również w czasie rzeczywistym),
  • kim są użytkownicy,
  • które kategorie są najpopularniejsze,
  • skąd użytkownicy wchodzą na stronę,
  • czy prowadzone kampanie marketingowe przynoszą rezultaty,
  • w jakich godzinach i dniach najczęściej są dokonywane zakupy.
  • na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się witryna, itd.


  • Google Analytics

    Źródło: Pixabay

    Z danych GlobalWebIndex wynika, że ruch z telefonów komórkowych stanowi obecnie ponad połowę czasu spędzanego online. Dlatego w październiku 2020 roku pojawiła się nowa wersja usługi Google Analytics 4, która monitoruje ruch zarówno ze stron internetowych jak i aplikacji. Wcześniej Google analizowało tylko dane przesłane z przeglądarek internetowych na komputerach. Już niedługo, bo 1 lipca 2023 r. Google Analytics 4 w pełni zastąpi Analytics Universal – stara wersja narzędzia nie będzie już dostępna.


    Segmentacja w Google Analytics

    Za każdą kampanią reklamową powinna stać również pogłębiona analityka. Narzędzia przydają się zarówno do opracowania planu kampanii, jak i do mierzenia jej efektów. Google Analytics sprawdza się również w tym obszarze.

    Segmentacja polega na podzieleniu użytkowników strony na mniejsze grupy, np. użytkowników pochodzących z płatnych działań, czy tych, którzy weszli na stronę bezpośrednio z linku widocznego w wynikach wyszukiwania. Tworząc segmenty klientów, dowiesz się dużo na temat ruchu, na przykład:

  • jaką część stanowi ruch płatny, a jaką ruch bezpłatny;
  • ilu nowych użytkowników przybyło;
  • ile osób trafiło na stronę dzięki reklamom, ale ile bezpośrednio;
  • jaki jest poziom konwersji, a ile odwiedzin nie zakończyło się transakcją;
  • jaki jest współczynnik odrzuceń.

  • Co da Ci raport o sklepie internetowym?

    Na podstawie danych z raportów, możesz podejmować przemyślane i skuteczne działania optymalizujące stronę internetową. Poprawisz szybkość witryny, zwiększysz liczbę konwersji, sprawisz, że aktywni użytkownicy zamienią się w klientów, a dzięki Google Analitics 4 poznasz lepiej ruch mobilny oraz użytkowników, którzy wybierają smartofny, gdy chcą zrealizować zakup produktu.

    Mając dostęp do danych z Google Analytics, jesteś w stanie poprawić skuteczność witryny i wszelkich kampanii marketingowych. To bezpłatne narzędzie, które przyniesie Ci ogromne korzyści i pomoże osiągnąć cele biznesowe, takie jak atrybucja konwersji. Jeżeli jeszcze nie korzystasz z Google Analytics 4 do analizy swojej strony, koniecznie sprawdź jak podpiąć to narzędzie na twojej stronie www, żeby regularnie otrzymywać statystyki Google i na ich podstawie optymalizować konwersję.

    Ecommerce

    Planujesz rozpocząć sprzedaż zagraniczną? W poniższym artykule znajdziesz informacje o tym, o co należy zadbać, by ten proces się powiódł...

    03.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Sprawdź, jak przygotować karty produktowe, by zwracały uwagę, dostarczały potrzebnych informacji i zachęcały do zakupu.

    02.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Polacy mają zaufanie do zagranicznych marek, uważają, że są tam niższe ceny produktów i koszty dostawy.

    02.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ