Influencer marketing w e-commerce. Jak najlepiej dobrać influencera?

Udostępnij:

Zastanawiasz się, czy współcześni odbiorcy treści internetowych nadal wierzą w rekomendacje influencerów? Oczywiście. Influencer marketing to obecnie jedno z najskuteczniejszych i najpopularniejszych narzędzi marketingowych. Klucz do sukcesu to odpowiednio dobrana osoba i dobrze przemyślana strategia reklamowa.

Działanie influencer marketingu opiera się przede wszystkim na zaufaniu. Pod wpływem rekomendacji od influencerów, internauci decydują się na zakup promowanych produktów, a także czynnie wspierają daną markę, np. poprzez zaobserwowanie jej kanałów społecznościowych. Z analizy agencji badawczej IQS z 2021 roku wynika, że 74 proc. Polaków, którzy śledzą przynajmniej jednego influencera, deklaruje podejmowanie za jego namową określonych działań. Dlatego też tak ważne jest znalezienie odpowiedniej osoby do współpracy z naszą marką. Jak to zrobić?

1. Zacznij od siebie

Zacznij od przygotowania strategii marketingowej dla swojej firmy. Ten krok pomoże Ci w zadeklarowaniu swoich potrzeb, jak i w poznaniu potrzeb odbiorców komunikatu. Do kogo chcesz skierować swoje produkty? Jaki jest Twój główny cel? Zbudowanie rozpoznawalności czy może sprzedaż? W jakich mediach chciałbyś działać aktywnie? Czy kanały społecznościowe są dla Ciebie ważne? Na którym z nich chciałbyś się skupić? Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci wykreować spójną komunikację reklamową, która uwiarygodni Twoje zamiary.

2. Zadbaj o wspólne wartości

Jeżeli sprzedajesz wegańskie produkty, to odbiorcami Twojej marki raczej nie będą zdeklarowani mięsożercy. Spójność wartości Twojej firmy i wartości influencera to podstawa do dalszej współpracy. Zrób porządny research wśród osób, które działają w obrębie interesującej cię kategorii i tworzą treści odpowiadające twojej grupie docelowej. Pomogą Ci w tym narzędzia z bazą influencerów, takie jak: BuzzSumo, NinjaOutreach, Awario czy Followerwonk. Warto, abyś zwrócił szczególną uwagę na Influencerów, którzy już kiedyś wspominali o Twojej marce, mówili wcześniej o produktach z danej branży, udostępniali materiały branżowe lub są autorytetem w danej dziedzinie. To zwiększy wiarygodność wszelkich działań marketingowych.

3. Poszukaj… mikroinfluencerów

Współpraca z internetową gwiazdą z dużym zasięgiem, której jeden post na temat Twojej marki pochłonie cały zaplanowany budżet marketingowy, może okazać się… nieopłacalna. Dlatego też spójrz przychylnym okiem na mniejszych graczy. Społeczności w nano- i mikroinfluencerów są bardziej jednorodne i silniej powiązane z konkretną tematyką. Dodatkowo są niejednokrotnie bardziej responsywne, co potwierdza choćby badanie Does influencer size matter przeprowadzone przez Markerly w 2016 roku, które pokazało, że im większe zasięgi posiada dany influencer, tym mniejsze jest zaangażowanie jego społeczności.

4. Rzetelność ma znaczenie

Kryzysy w mediach społecznościowych wybuchają praktycznie cały czas. Dlatego też tak ważne jest odpowiedzialne dobranie influencera. Zwróć uwagę, na czym dana osoba zbudowała swoje zasięgi. Czy jej działania są od zawsze uczciwe, nienawołujące do nienawiści lub przemocy, bez clickbaitów. Upewnij się, czy twórca jest wiarygodny dla swoich odbiorców i czy jego relacje nie opierają się tylko na reklamach różnych produktów. Zwróć także uwagę na sposób, w jaki prezentuje swoje rekomendacje oraz jak reagują na nie jego fani.

Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić o statystyki dla wybranego konta, a także przykłady zrealizowanych współprac. Warto również sprawdzić pochodzenie followersów interesującego nas konta. Szczególnie wtedy, gdy dana osoba uzyskała szybki przyrost obserwujących w bardzo krótkim czasie - możliwe, że są to po prostu kupione obserwacje.

5. Zaufaj twórcy

W influencer marketingu zaufanie jest podstawą - ta zasada dotyczy również Ciebie. Wybierając do współpracy danego influencera, godzimy się na jego sposób komunikacji ze społecznością. Nikt nie zna przecież lepiej jego kanału, niż on sam. Dlatego też bądź otwarty na eksperymenty i unikalne, kreatywne treści. A przede wszystkim: pozwól twórcy być sobą. Nienaturalne, schematyczne czy wymuszone zachowania są łatwe do wychwycenia i nie zachęcają do zakupu reklamowanego produktu.

Podsumowanie

Nielsen Holdings Inc. prognozuje, że w 2022 roku przedsiębiorstwa przeznaczą na współpracę z influencerami 15 mld dolarów. Pomimo tak dużej sumy, influencer marketing nie ma sztywnych i określonych reguł czy schematów działania. Dlatego też tak ważny jest odpowiedni dobór influencera i dobrze opracowana strategia reklamowa. Te dwa czynniki sprawią, że to właśnie Twoja firma będzie miała szansę wybić się spośród konkurencji w naprawdę krótkim czasie.

Ecommerce

Zadaniem inbound marketingu jest dostarczanie odbiorcom wartości i stopniowe przekształcanie ich w klientów. Sprawdź, jak stosować to podejście w e-commerce.

27.09.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Ostatnie dwa lata przyniosły wiele zmian w świecie e-handlu. Marki z kolei zrobiły zwrot w kierunku sprzedaży bezpośredniej, m.in. po to, by obniżyć koszty.

26.09.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Wysoka inflacja, rosnące raty kredytów i rachunki za energię zmuszają wiele osób do przesuwania wydatków na późniejszy, bardziej dogodny termin.

23.09.2022 CZYTAJ WIĘCEJ