Jak dostosować regulamin sklepu internetowego do wymagań na 2023 rok [poradnik]

#sklep internetowy #poradnik #regulamin

Pobierz bezpłatny poradnik dla właścicieli e-commerce i dowiedz się, jakie zmiany należy wprowadzić w dokumentacji Twojego sklepu online.

Pobierz bezpłatnie
Udostępnij:

Regulamin sklepu internetowego jest jednym z dokumentów, które musi posiadać każdy właściciel sklepu online – jest do tego prawnie zobowiązany. W 2023 r. wchodzą w życie przepisy tzw. dyrektywy cyfrowej oraz kilku innych aktów prawnych, które narzuca na biznesy online nowe obowiązki.


Zmiany w prawach konsumenta

Jedną z najważniejszych kwestii jest zmiana w zakresie prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Nie jest ona rewolucyjna, ale znacząca i wymaga uwzględnienia w regulaminie sklepu internetowego.

Podobnie jak wcześniej kupujący może żądać wymiany lub naprawy wadliwych towarów, a także złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy. Przepisy zostały jednak przeformułowane, co sprawiło, że przebieg procesu reklamacyjnego mocno się zmienił.

Więcej informacji nt. nowych przepisów, zwłaszcza tych, które wymuszają zmianę regulaminu, znajdziesz w naszym poradniku. Zachęcamy do zapoznania obowiązującymi przepisami.

Pobierz bezpłatnie

"Jak dostosować regulamin sklepu internetowego do wymagań na 2023 rok"

Zmiany w prawie wymuszają zmiany w regulaminach sklepów internetowych

Każdy właściciel sklepu internetowego powinien znaleźć chwilę, żeby zapoznać się z naszym poradnikiem, w którym omawiamy nowe przepisy dotyczące branży e-commerce. Od 2023 r. konsument ma nowe prawa np. w zakresie reklamacji. Przedsiębiorców obowiązują nowe regulacje np. jeżeli chodzi o dostarczanie treści cyfrowych.

Zmieniają się też zasady dotyczące informowani o cenach produktów i usług. Część sprzedawców wcześniej się do tego przygotowała i już teraz możemy obserwować te zmiany w części e-sklepów. Jeżeli nie wiesz o czym mowa – koniecznie pobierz nasz poradnik, a znajdziesz w nim wszystkie informacje, które będziesz mógł wykorzystać w swojej działalności.


Nadchodzące zmiany w zakresie opinii klientów

Zbieranie opinii od konsumentów to mechanizm, który często stosują przedsiębiorcy działający w internecie. Dzielenie się pozytywnymi opiniami pomaga w sprzedaży produktów i usług kolejnych klientom. Po wejściu w życie nowej ustawy nadal można będzie prosić o opinie, ale na przedsiębiorcę zostanie nałożony nowy obowiązek.


Nowe regulacje a treści cyfrowe

Wdrożenie dyrektywy zmienia również warunki sprzedaży treści w postaci cyfrowej – dostarczanych drogą elektroniczną (chodzi tutaj o takie treści jak np. audiobooki).

Konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy, ale na nowych warunkach. Dostarczenie treści cyfrowej, czyli spełnienie świadczenia, będzie tu odgrywać kluczową rolę. W chwili zawarcia umowy (czyli kupna usług cyfrowych) klient musi być poinformowany o tym, jakie zasady go obowiązują w sklepie internetowym.

Jeżeli zastanawiasz się, kiedy następuje dostarczenie treści cyfrowej – szczegółową odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym poradniku, który jest dostępny wyżej. Warto go pobrać, żeby dowiedzieć się co postrzega się jako usługę cyfrową, czym jest gwarancja konsumencka, co powinien zawierać nowy regulamin sklepu internetowego, jakie zasady obowiązują konsumenta, a jakie prawa ma przestrzegać sprzedawca.


Obowiązek informacyjny

To sprzedawca ma obowiązek informacyjny. Najłatwiej go spełnić wykorzystując do tego celu regulamin sklepu internetowego. Za jego pośrednictwem można przekazać wszystkie zasady obowiązujące użytkowników (nałożone przez nowe przepisy).

Dokumenty, takie jak regulamin, muszą być umieszczone w widocznym miejscu w sklepie internetowym. Najczęściej link do regulaminu dodaje się w stopce, dzięki czemu konsumenci mają do niego łatwy dostęp.

Zdarza się, że sprzedawcy traktują regulamin nieco po macoszemu. Niesłusznie, ponieważ to właśnie regulamin reguluje zasady obowiązujące pomiędzy konsumentami a sprzedawcami.


Zmienia się proces reklamacji

Możliwość złożenia reklamacji jest prawem konsumenta. Ta zasada obowiązuje każdego przedsiębiorcę, procedurze rozpatrywania reklamacji warto się przyjrzeć dokładnie, ponieważ zmienił się jej przebieg. Składa się z kilku etapów, podczas których raz konsument, raz przedsiębiorca musi wykonać określone prawem kroki.

Są one bardzo precyzyjnie opisane w naszym poradniku dla przedstawicieli e-biznesu. Na sprzedawcy internetowym spoczywa duża odpowiedzialność. Jeśli specjalizujesz się w sprzedaży usług cyfrowych i nie słyszałeś wcześniej o terminie spełnienia świadczenia – koniecznie zajrzyj do naszego e-booka. Odpowiadamy w nim na najważniejsze pytania dotyczące nowej ustawy, wyjaśniamy czym jest treść cyfrowa, jakie prawa po zawarciu umowy sprzedaży ma konsument, a jakie sprzedawca.


Podsumowanie

Opracowaliśmy ten poradnik, bo zależy nam, żeby polscy przedsiębiorcy jak najszybciej dopasowali swoje regulaminy do nowej ustawy. Należy pamiętać, żeby kiedy mówimy o regulaminie, to tak naprawdę mówimy o umowie jaką klient zawiera ze sklepem internetowym.

Dziś bardzo dużo się mówi o prawach konsumenta, a regulamin sklepu internetowego musi je respektować.

Ecommerce

WhatsApp to popularny komunikator, który jest wykorzystany również do komunikacji z klientami. Jego dużym atutem jest to, że w wersji podstawowej jest darmowy.

07.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Reklama przynęta czy marketing szeptany – pomimo tego, że to kuszące formy reklamy, nie warto ich stosować. Raz stracone zaufanie klienta trudno jest odbudować.

06.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Planujesz rozpocząć sprzedaż zagraniczną? W poniższym artykule znajdziesz informacje o tym, o co należy zadbać, by ten proces się powiódł...

03.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ