Jak wykorzystać przedświąteczny boom zakupowy?

#ecommerce #sprzedaż online #sklepy internetowe

15.11.2021
Udostępnij:

Właściciele kurortów górskich, czy nadmorskich “żyją od sezonu do sezonu”. Natomiast sprzedawcy często mają swój czas w trakcie przedświątecznego boomu. Niektórzy potrafią tylko w grudniu sprzedać tyle, co w ciągu pozostałych jedenastu miesięcy. Dlatego do przedświątecznej gorączki trzeba się starannie przygotować.

Jeżeli nie jest to pierwszy rok Twojej działalności, zacznij od analizy ubiegłorocznych działań promocyjnych. Sprawdź, które rozwiązania okazały się skuteczne, a które nie. Zrób listę produktów, które cieszyły się największą popularnością. Zweryfikuj kiedy zaczął się wzmożony ruch na stronie. Jeśli dopiero zaczynasz sprzedawać online – kieruj się ogólnymi danymi dotyczącymi rynku.

Jak przed świętami kupują Polacy?

Z danych Deloitte, wynika, że Polacy w 2019 roku planowali wydać na bożonarodzeniowe zakupy (prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi) średnio 1 521 zł. Jest to więcej o 5 proc. w stosunku do tego, ile wydali na poprzednie święta. Polaków do wydawania więcej skłaniają przede wszystkim akcje promocyjne (44 proc.).

Są to jednak analizy przeprowadzone przed pandemią koronawirusa. Dlatego bardziej miarodajne będzie zeszłoroczne badanie "Nastroje i plany polskich konsumentów w dobie koronawirusa", z którego wynika, że najwięcej Polaków, bo co trzeci, planowało podarować upominki warte od 201 do 500 zł. Droższe prezenty pod choinkę szykowała co piąta osoba. Ogółem aż 89 proc. Polaków planowało kupić prezenty. Aż 41 proc. respondentów kompletowało podarunki na miesiąc przed gwiazdką. Tendencja zeszłorocznego oszczędzania widoczna była również w wydatkach na przygotowanie Świąt Bożego Narodzenia. Połowa respondentów planowała wydać mniej niż w zeszłym roku. Zdecydowana większość Polaków chciała sfinansować Święta Bożego Narodzenia z bieżących dochodów (73 proc.), a 1/3 z oszczędności.

Kiedy zacząć przygotowania?

Jak już wspomnieliśmy, aż 41 proc. respondentów kompletuje podarunki na miesiąc przed gwiazdką, a 36 proc. na dwa tygodnie przed świętami. To oznacza, że z przygotowaniami nie należy zwlekać. Świąteczna oferta powinna zostać wdrożona najpóźniej w połowie listopada. To oznacza, że przygotowania należy rozpocząć już w październiku.

Jeżeli przegapiłeś moment, możesz postawić na karty podarunkowe. To typ prezentu, który cieszy się rosnącą popularnością – również dlatego, że można go kupić nawet w ostatniej chwili. Taką ofertę warto szczególnie promować na tydzień przed Wigilią.

Co i komu sprzedawać?

O konieczności określania grupy docelowej do każdego rodzaju działań, wspominaliśmy nie raz. Podobnie będzie w przypadku strategii przedświątecznej sprzedaży. Zastanów się, czy ofertę chcesz skierować do nowej grupy docelowej, czy do już pozyskanych klientów. Oczywiście o wiele łatwiej będzie Ci przygotować ofertę dla klientów, których już znasz, ponieważ wiesz, które produkty cieszą się ich największym zainteresowaniem. Możesz też wykorzystać mniej popularne produkty i łączyć je w pakiety z tymi, które przynoszą największy zysk.

Działania marketingowe

Skutecznym sposobem na przyciągnięcie uwagi mogą być działania w mediach społecznościowych, kampanie e-mail marketingowe lub SMS. Stronę internetową również warto dopasować do okoliczności. Mowa o elementach graficznych, które wprowadzą bożonarodzeniowy klimat. Skuteczną strategią może się okazać np. oferowanie pakowania zamówień w świąteczne torby (gotowe do wręczenia).

Przed Bożym Narodzeniem sprzedają się nie tylko prezenty. To czas, w którym klienci decydują się na zakupy elektroniki, artykułów wyposażenia wnętrz, dekoracji, żywności. To oznacza, że niezależnie w jakiej branży działasz – w okresie przedświątecznego boomu, masz szansę na wyższe zyski.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej