Jak zbudować bazę kontaktów do wysyłki newslettera?

#sprzedaż online #marketing #newsletter

Udostępnij:

Newsletter to bardzo skuteczne narzędzie sprzedaży internetowej. Pozwala również pozostać w kontakcie z odbiorcami i kreować pozytywny wizerunek firmy. Jednak aby do nich dotrzeć, trzeba najpierw taką bazę odbiorców zbudować. W jaki sposób to zrobić?

Newslettery uznawane są przez właścicieli sklepów internetowych, jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi wykorzystywanych do realizacji strategii marketignowej. Warto do klientów docierać tą drogą, bo 65 procent Polaków korzysta z poczty elektronicznej. Jest to więc potężna grupa potencjalnych odbiorców. Doskonale zdają sobie z tego sprawę przedsiębiorcy. Jak można dowiedzieć się z raportu interaktywnie.com pt. „Email marketing, marketing automation oraz narzędzia wspierające marketera”, w Polsce w 2020 roku wydano ponad 80 mln zł na mailing. 80 procent małych i średnich firm uważa e-mail marketing za najskuteczniejszą formę marketingu internetowego i bardziej go cenią niż promocję w mediach społecznościowych, np. na Facebooku. Z raportu dowiadujemy się również, że e-mail marketing uznawany jest za jeden z najskuteczniejszych sposobów pozostawania w kontakcie z odbiorcami, zapewniając średni zwrot z inwestycji nawet na poziomie 4400%.

Czy mailing to to samo, co newsletter?

Otóż nie. Newsletter, w odróżnieniu od mailingu, jest wysyłany regularnie. Mailing natomiast ma charakter jednorazowy. Służy do zachęcenia wykonania przez klienta konkretnej akcji, np. skorzystania z oferty. Mailing jest więc bardziej ukierunkowany na zwiększenie konwersji, newsletter na utrzymanie relacji. To, co je łączy, to wspólna baza kontaktów.

O czym trzeba wiedzieć?

Wysyłka newslettera, podobnie jak w przypadku mailingu, musi być poprzedzona zgodą odbiorców. Wiele firm angażuje się w te działania, bo ma świadomość, że korzyści pojawią się szybko. Przede wszystkim przedsiębiorcy liczą na wzrost konwersji i rzeczywiście mają rację – takie działania odnoszą sukces.

Właściciele internetowych biznesów nie mogą zapominać o przepisach RODO. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest udzielenie użytkownikowi informacji o zasadach i celach przetwarzania jego danych. Budując bazę klientów, warto ich poinformować, jakie typy wiadomości będą im przesyłane, np. informacje związane z promocją, marką, poradniki itp.

Jak zbudować bazę klientów do wysyłki newslettera?

1. Dotychczasowa baza

Prawdopodobnie masz w bazie swojej firmy wiele e-maili. Wystarczy je zebrać w jednym miejscu. Zanim jednak roześlesz newsletter, koniecznie uzyskaj zgody użytkowników. W ten sposób zgromadzisz pierwsze wysokiej jakości dane, i to zupełnie bezpłatnie.

2. Pop-up

Warto zamieścić na swojej stronie sklepu internetowego okienko typu pop-up, które będzie zachęcało do dopisania się do listy mailingowej.

3. Facebook

Dobrym pomysłem jest przygotowanie kampanii reklamowej Lead Ads na Facebooku, w której można bezpośrednio zbierać adresy e-mail.

4. Prezent

Coraz więcej firm decyduje się wydać bezpłatnego e-booka, tylko po to, aby zdobyć zgody na wysyłanie newslettera. Można również podziękować klientom za wyrażenie zgody na przesyłanie newslettera, przekazując symboliczny rabat. Na przykład klient otrzymuje 10% na pierwsze zakupy, o ile zostawi swój adres e-mail i wyrazi niezbędne zgody.

5. Zakup danych

Istnieje możliwość zakupu danych od dostawców zewnętrznych. Można na przykład zdecydować się na zakup bazy klientów, którzy spełniają określone kryteria, np. kobiety w wieku 25-35 lat. Specjalistyczne firmy udostępniają bazy adresów e-mail tylko tych użytkowników, którzy wyrazili już na to zgodę.

6. Content marketing

Polega na przekazywaniu wartościowych informacji w zamian za pozostawienie swoich danych kontaktowych. Może to być wspomniany e-book, ale też instruktażowe filmy, czy webinary.

Gdzie tworzyć bazę klientów?

Na początku dobry będzie Exel, a nawet Google Docs. Są one dobrym narzędziem do prowadzenia bazy klientów, o ile nie jest ona mocno rozbudowana. Jednak tak przechowywane dane mogą zostać przechwycone przez niepowołane osoby lub utracone w wyniku awarii nośnika. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest inwestycja w odpowiednio zabezpieczony system CRM.

CRM umożliwia uporządkowanie danych klientów, dzięki czemu istnieje możliwość dostosowania strategii marketingowych do różnych typów klienta. Takie działania są o wiele bardziej skuteczne, bo można określić stopień opłacalności pozyskania klienta, czas jego obsługi, skuteczność działań. W sieci dostępnych jest wiele firm oferujących takie oprogramowanie.


W procesie tworzenia bazy e-mail liczy się jakość, a nie ilość. Nie sztuką jest pozyskać 500 zgód na wysyłkę newslettera. Celem powinno być stworzenie wartościowej bazy klientów, na której można oprzeć cały proces sprzedaży. Stosując e-mail marketing, trzeba również pamiętać o personalizacji wiadomości, bo zwiększa wskaźnik otwarć nawet o 50 procent.

Ecommerce

SXO (Search Experience Optimization) to działania mające na celu pozycjonowanie witryny oraz zapewnienie jej użytkownikom jak najlepszych doświadczeń.

28.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Według danych dataplace.ai, paczkomaty InPost podbiły Polskę. Są dostępne już na 45 proc. powierzchni naszego kraju. Jak reagują na to inne firmy?

27.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Segmentacja polega na podzieleniu odbiorców na grupy o zbliżonych parametrach, dzięki czemu można zwiększyć efektywność procesów marketingowych.

25.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ